ایجاد بانک محتوایی با ۹۰ هزار رکورد در اداره تبلیغ مجازی
به گزارش بلاغ به نقل از تسنیم فضای مجازی با گستره جهانی خود به عنوان یک قدرت نرم در عرصههای مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و.. مطرح است، به گونهای که سبک زندگی و اعتقادات انسانها تحت تأثیر محتوای نشر یافته در این فضا است.
در سالهای اخیر رهبر معظم انقلاب همواره نسبت به لزوم آگاهی نسبت به خطرات فضای مجازی و همچنین راهکارهای استفاده صحیح از این فناوری به منظور پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی تأکیداتی داشتهاند.
ایشان در بخشی از بیانات خود پیرامون فضای مجازی میفرمایند: «همان گونه که امروزه زندگی علمی در جهان بدون اینترنت امکان پذیر نیست، نوجوانان و جوانان نیز به گوشیهای هوشمند وابسته شدهاند و کنار گذاشتن این دستگاهها برای آنان بسیار دشوار است و باید در این زمینه کار فرهنگی و آموزشی از سوی نهادهای عمومی و نیز خانوادهها انجام شود.»
همچنین در بخش دیگری از تأکیدات رهبر معظم انقلاب پیرامون فضای مجازی بر ترویج هنجارها، ارزشها و سبک زندگی اسلامی ایرانی و ممانعت از رخنهها و آسیبهای فرهنگی و اجتماعی در این عرصه و مقابله مؤثر با تهاجم همهجانبه فرهنگی و نیز ارتقای فرهنگ کاربری و سواد فضای مجازی جامعه تأکید شده است.
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز در همین راستا و با تأکید بر حرکت نظام اسلامی مبتنی بر حفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی و تقویت جریان فرهنگی مومن و انقلابی شکلگیری حوزههای فعال در زمینه فضای مجازی را در برنامه خود قرار داده و در این راستا اداره تبلیغ مجازی اداره کل تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی حوزه فعالیتهایی را در این زمینه آغاز کرده است.
وحیدرضا ملکی رئیس اداره تبلیغ مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار تسنیم به شرح فعالیتهای انجام شده در حوزه فضای مجازی، حمایتهای صورت گرفته و چشم انداز پیش رو میپردازد که شرح این گفتوگو در ادامه آمده است:
تسنیم: ایده ایجاد اداره کل تبلیغ نوین حوزه علمیه قم چه زمانی شکل گرفت؟
ملکی: تشکیل اداره کل تبلیغ نوین به موازات اداره کل اعزام که مربوط به تبلیغ چهره به چهره و سنتی است از 6 سال پیش مطرح شد و این اداره از حدود 3 سال پیش به صورت عملیاتی وارد کار تبلیغ شده است. این اداره 3 بخش علمیاتی اداره تبلیغ مجازی، اداره تبلیغ رسانهای و اداره تبلیغ مکتوب و هنری را شامل میشود.
تسنیم: در نگاهی کلی وظایف و مأموریت بخش مجازی چیست؟
ملکی: در اداره تبلیغ مجازی با 3 مأموریت کلان روبرو هستیم، این 3 ماموریت شامل شناسایی، جذب و تشکیل پرونده، سازماندهی و فعال سازی مبلغان است. البته نکته مهم که باید همین جا ذکر کنم حمایت و پشتیبانی مورد نیاز فعالیت مبلغان است.
در این بخش مبلغان و طلاب جوان عرصه فضای مجازی را شناسایی کرده، جذب میکنیم و برای آنها پرونده تشکیل میشود.
در حال حاضر 1780 نفر مبلغ در اداره تبلیغ مجازی اداره کل تبلیغ نوین حوزه علمیه قم شناسایی و برای آنها پرونده فعالیت تشکیل شده است. این مبلغان به صورت فردی و گروهی مشغول فعالیت تبلیغ هستند و اولویت ما نیز حمایت از گروههای تبلیغی است، یعنی با محوریت تیمسازی و فعالیت گروهی.
تسنیم: موضوع مهم در ثمربخش بودن فعالیت این حوزه تولید محتوای موردنیاز مخاطب است. روند تولید محتوا تا خوراکدهی به مخاطب در این حوزه چگونه شکل گرفته است؟
ملکی: در واقع گروههای تبلیغی از طریق ارسال طرح، ایده خود را ارسال میکنند، این اتفاق از طریق سامانه ویژهای رخ میدهد و متناسب با موضوع، مخاطب و خروجی طرح ما از طرح اولیه و ایده مبلغان حمایت میکنیم.
این حمایتها نیز در 4 بخش تعریف میشود، نخست حمایت فنی و پشتیبانی است، به این شکل که اگر نیاز به طراحی سایت باشد به صورت رایگان انجام میشود، این اقدام با کمک تیمی از طلاب که در این زمینه مهارت فنی لازم را دارند انجام میشود.
در همین راستا طراحی انواع سی.ام.اسها، تولید اپلیکیشن، مشاوره و دریافت کمک از تیم فنی برای تولید، پشتیبانی محیط خدمات هاست رایگان، خدمات دامین و پشتیبانی در طول سال جزء برنامههای حمایتی به شمار میرود.
تسنیم: فعالیت مجازی قطعاً بدون حمایت مالی ممکن نیست، گروههای تبلیغی برای فعالیت خود تأمین کننده مالی هستند و یا حمایتهایی در این زمینه از آنها صورت میگیرد؟
ملکی: در راستای حمایت از گروههای تبلیغی حمایت مالی نیز وجود دارد، این حمایت مالی به صورت روتین انجام میشود و شامل هزینههای اینترنتی است که به صورت سالیانه به گروهها پرداخت میشود. به نوعی میتوان گفت که با توجه به فعالیتها این هزینهها پرداخت میشود.
ما همچنین از طرحهای گروههای تبلیغی حمایت مالی داریم که البته میزان حمایت بستگی به قوت و ضعف آن طرح و نیازهای جامعه و اولویتهای موضوعی دارد.
تسنیم: در زمینه توانمندسازی مهارتی و فنی طلابی که در حوزه تبلیغ مجازی فعالیت میکنند چه اقدامات آموزشی درنظر دارید؟
ملکی: آموزش طلاب از طریق دو روش حضوری و مجازی انجام میشود اما باید گفت که تمرکز ما در بحث آموزش روی بخشهای مهارتی و تکنیکی است، شاید طلاب در این زمینه ضعف داشته باشند بنابراین بر روی این موضوع متمرکز شدیم.
روند کار به این صورت است که مبلغ بعد از شناسایی وارد فاز فعالیت تبلیغی میشود و بخش نظارت و ارزیابی، فعالیت مبلغ را در یک بازه زمانی مورد بررسی قرار میدهد.
به این ترتیب ضعفها و قوتها شناسایی میشود و مبتنی بر این نکات آموزشهایی را ترتیب میدهیم. اگر نکات به گونهای باشد که با یادآوری اصلاح لازم انجام شود این یادآوری انجام میشود اما اگر نیاز به آموزش باشد مبلغ به بخش آموزش معرفی شده و تکنیکها و مهارتهای موردنیاز را آموزش میبیند.
ما به صورت مستمر اقدام به برگزاری جلسات آموزشی میکنیم، نشستهای ماهانه برگزار میشود و گروههای تبلیغی در کنار هم به تبادل تجربیات میپردازند و در همین راستا اگر مطالبه یا خواستهای داشته باشند نیز طرح کرده و ما برای برطرف کردن آن برنامه ریزی میکنیم.
تسنیم: در طول فعالیت چند ساله حوزه تبلیغ مجازی تاکنون چه میزان محتوا تولید شده است؟
ملکی: ما در حال حاضر یک بانک محتوایی داریم که نزدیک به 90 هزار رکورد در قالبهای مختلف در آن به ثبت رسیده است. این قالبها شامل عکس نوشته، پوستر، کلیپ صوتی، کلیپ تصویری، اینفوگرافی، ویژه نامه و .. است که در سایتها، وبلاگها، شبکههای اجتماعی و پیام رسان با تنوع خاص خود منتشر شده است که هر یک از بخشها نیز مسئولان خاص خود را دارد.
موضوع مهم مورد توجه ما حمایت معنوی از مبلغان است، در این راستا مبتنی بر نامه دفتر مقام معظم رهبری مبنی بر سازماندهی گروههای تبلیغی مجوز رسمی این گروهها صادر میشود.
این مجوز خود پشتوانهای برای گروههای تبلیغی است تا برای آنها شخصیت حقوقی تعریف شود و بتوانند با سازمانها و نهادهای دولتی رایزنی کنند.
خوشبختانه تا کنون اعتبار این مجوز جا افتاده و براساس آن توانستهاند با سازمانها و نهادها ارتباط گرفته و حمایتهایی را دریافت کنند و به مجموعهها و سازمانهای دیگر معرفی شوند.
تسنیم: آیا فعالیت گروههای تبلیغی نوین به تولید محتوا و انتشار در فضای مجازی خلاصه میشود، یا مدلی برای گسترش فعالیت این گروهها پیش بینی شده است؟
ملکی: در پاسخ به این سئوال ابتدا باید نکتهای مطرح شود. ما دو دغدغه اساسی داریم، نخست اینکه به دنبال مدلی هستیم تا بتوانیم در فضای مجازی تاثیرگذاری ایجاد کنیم.
چشم انداز ما شناسایی مبلغانی است که به صورت فردی در فضای مجازی فعالیت میکنند. این مبلغان آماده شده و به گروه تبدیل میشوند، پس گام اول و دوم شناسایی افراد و تبدیل آنها به گروه است، گام سوم نیز تبدیل گروهها به کلان گروه است که این گام را نیز کلید زدهایم.
در این راستا برخی کلانگروهها شکل گرفتهاند و گام بعدی ما این است که چند کلانگروه به موسسات فرهنگی تبلیغی تبدیل شوند. هدف بعدی این است که بعد از لینک کردن چند موسسه فرهنگی تبلیغی، پایگاههای فرهنگی شکل بگیرد تا به عنوان محور عرصه تبلیغ در سطح کشور شکل گرفته و خود را به عنوان مرجع معرفی کنند.
تسنیم: در ارتباط با فعالیت گروههای نوین تبلیغی آیا فقط اهداف مرتبط با تبلیغ مدنظر است یا اهداف مرتبط با سودآوری نیز دیده شده است؟
ملکی: این موضوع دغدغه جدی مبلغان است، پیش از پاسخ به این سئوال باید ابتدا نوع کار خود را شرح دهیم.
کاری که ما انجام میدهیم، صفی نیست بلکه ستادی و پشتیبانی است. کار صفی آسیبهای خاص خود را دارد. در طول 38 سال پس از پیروزی انقلاب معمولاً فعالان عرصه فرهنگی وابسته به نهادهای دولتی بودهاند که به دلیل وابسته بودن بودجهها به نفت اعتبارات این بخش نیز بالا و پایین میشد، بنابراین بودجه فعالیتهای فرهنگی نیز تحت الشعاع نوسانات بودجهای سازمانهای مختلف قرار میگرفت.
نکته دوم اینکه سازمانها و نهادهای دولتی برای خود چارچوبهایی دارند که شاید به دلایل مختلف از جمله نداشتن ریسک پذیری بالا، خیلی از خلاقیتها و نوآوریهای فعالان فرهنگی اجازه شکوفا شدن پیدا نکند.
و اما نکته بعد اینکه سازمانها و نهادها به جای اینکه سیاستگذاری و ریلگذاری کنند خود وارد صف شده و به رقیب بزرگی برای فعالان عرصه فرهنگی تبدیل میشوند. به همین خاطر ما از فعالیت و کارهای صفی فاصله گرفته و فعالیت ستادی را در دستور کار خود قرار دادیم.
تسنیم: پس با توجه به آسیبی که شرح دادید وابستگی بودجهای به نهادها برای گروههای تبلیغی ضرر است؟
ملکی: این موضوع دغدغه جدی ما است، هدف ما این است که بر اساس این آسیب، گروهها به مجموعه نهادها و سازمانهای دولتی وابستگی نداشتهباشند و روی پای خود بایستند. بنابراین مدلهایی را در نظر گرفتیم، مانند مراکز رشد، پارکهای علم و فناوری و مراکز شتاب دهنده، از آنها کمک گرفته و به دنبال مدلی هستیم که به عنوان بخشی از وظایف خود آن را تعریف کنیم و در اختیار مبلغان قرار دهیم تا براساس آن پیش رفته و درآمدزایی کنند.
هدف ما به استقلال رسیدن گروهها است، در سیاستهای حمایتی ما نیز این گونه پیش بینی شده که هزینه صفر تا 100 به مبلغان پرداخت نشود.
ما به دنبال این هستیم که گروهها یا مبلغان محتوایی را تولید کنند که به دلیل جذابیت، کاربر حاضر باشد برای آن هزینه کند. یعنی خود گروه تبلیغی برای بخش دیگری از هزینههای تبلیغی خود فکر کرده و راههای درآمدزایی را پیدا کند.
تسنیم: آیا مشابه این موضوع پیش از این در عرصه فرهنگی وجود داشته یا به نوع دیگر میتوانیم بپرسیم آیا تجاری سازی مفهوم و عمق کار فرهنگی را زیر سئوال نمیبرد؟
ملکی: البته ما به دنبال این نیستیم که مانند پارکهای علم و فناوری که مبتنی بر تجاری سازی است کار کنیم و همچنین به دنبال این نیستیم که مبلغ و فعال فرهنگی تربیت کنیم که کاسب و تاجر دین باشد.
درآمدزایی یکی از دغدغههای اساسی ماست و گریزی از آن نیست که فعالان ما درآمدزایی داشته باشند. بنابراین با مراکز مرتبط رایزنیهایی کردیم که دورههایی را برای مبلغان در نظر گرفته تا آموزشهای لازم از ایده پردازی تا تبدیل ایده به محصولی که بتواند در بازار در اختیار مخاطب قرار دهند را دیده و هزینه و بازخورد مالی نیز برای آنها داشته باشد.
تسنیم: ملاک شما برای سنجیدن میزان موفقیت و تأثیرگذاری این اقدامات چیست؟
ملکی: با توجه به اینکه در فضای مجازی بازخورد مستقیم بوده و واسطهای بین مبلغ و کاربر نیست میتوانیم میزان تاثیرگذاری را به صورت مستقیم بسنجیم.
صفحاتی در فضای شبکه های پیام رسان و شبکه های اجتماعی با اداره تبلیغ مجازی همکاری می نمایند که حضور کاربران در آن پررنگ است، بطور مثال یکی از گروههای تبلیغی با تعداد 80 هزار نفر عضو که در موضوع پرسش و پاسخ به سوالات احکام در محیط شبکه پیام رسان مجازی و یا یکی دیگر از صفحات شبکه های اجتماعی با موضوع فرهنگ و سبک زندگی اسلامی ایرانی با بیش از 200 هزار کاربر ، نشان دهنده تاثیرگذاری این اقدامات است.
تسنیم: در زمینه نظارت و ارزیابی محتوای منتشر شده چه برنامهریزیهایی دارید؟
ملکی: ما تلاش کردیم فضایی ایجاد کنیم که از محتوای تولید شده یک نسخه در اختیار ما قرار گیرد تا نظارت و ارزیابی روی محتوای تولید شده انجام شود.
در این راستا بانک محتوایی غنی ایجاد شده است که بخشی از آن با مشارکت مدیریت یکی از گروه های تبلیغی در سایت مرسلون بارگزاری شده است و همزمان با میلاد مبارک امام رضا (ع) این سایت راه اندازی شد. در این سایت فایلهای آموزشی و محتوای تولید شده بارگذاری میشود.
افزودن دیدگاه جدید