چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ /۳ جمادى الأول ۱۴۴۳

مسیر

به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی؛
پنجمین جلسه آموزش مهارت های زندگی با موضوع حل مسئله و تعارض برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بلاغ، پنجمین جلسه آموزش مهارت های زندگی با موضوع حل مسئله و تعارض برگزار شد.
ابتدای این جلسه ابتدا حجت الاسلام و المسلمین مهدی کریم زاد رئیس اداره همایش های معاونت فرهنگی وتبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه شرکت در آزمون پرداخت و گفت: نزدیک دوسال است که ما آزمون ها را بصورت مجازی برگزار می کنیم و بحمدلله به جمع بندی خوبی در این زمینه رسیده ایم.
وی دریافت مدرک را منوط بر شرکت در آزمون دانست و افزود: طلاب شرکت کننده در دوره آموزشی برای دریافت مدرک شرکت در دوره و همچنین برای بهره مندی از هدایا لازم است که حتما در آزمونی که توسط پیامک اطلاع رسانی خواهد شد شرکت نمایند.
حجت الاسلام کریم زاد همچنین در پاسخ سوالی در مورد کم بودن اطلاع رسانی برای شرکت در دوره ها خاطر نشان ساخت: با توجه به اینکه ما تنها شماره تلفن طلابی که در دفتر تبلیغات اسلامی پرونده دارند را در دست داریم تنها به این عزیزان پیامک ارسال می کنیم، طلاب عزیزی که پیام ها را دریافت می کنند می تواند برای دوستان خود بفرستند تا آنها هم بتوانند از محتوای ارائه شده در دوره های آموزشی استفاده نمایند.
وی ادامه داد: البته علاوه بر پیامک کلیه ی دوره های آموزشی توسط پایگاه اطلاع رسانی بلاغ نیز اطلاع رسانی می شوند.
سپس حجت الاسلام و المسلمین مهدی هادی به ارائه مطالب خود در موضوع حل تعارض در ارتباطات پرداخت و وجود مسئله و حتی تعارض را یک جنبه اجتناب ناپذیر ارتباطات انسانی و زندگی روزمره دانست.
وی ادامه داد: زندگی بدون مسئله و تعارض و به دنبال آنها، زندگی بدون نیاز به تصمیم گیری نه وجود دارد و در صورت وجود لذتی در پی ندارد.
این استاد روانشناس به شیوه های کلی در برخورد با مسئله و تعارض اشاره نمود و اظهار داشت: رویکرد هیجان مدار مانند گریه کردن، درد و دل کردن با اطرافیان و غیره و رویکرد مسئله مدار مانند تلاش برای حل مشکل، مشاوره گرفتن و غیره رویکردهای مواجهه با مسئله می باشند.
وی به تشریح هر کدام پرداخت و گفت: در شیوه هیجان مدار فرد بجای برخورد با هسته اصلی مسئله و پیدا کردن راه حلی برای آن با هیجان برخورد می کند بنابراین در این شیوه فرد به آرامش موقت دست می یابد اما مسئله هنوز بطور کامل حل نمی شود؛ در شیوه مسئله مدار فرد سعی می کند کاری انجام دهد تا استرس را از میان بردارد، یا کاهش دهد یا آن را تحمل کند.
حجت الاسلام هادی به مزایا و معایب هر دو روش را بیان کرد و بهترین روش برخورد را تلفیق این دو دانست.
وی در خصوص سبک های مختلف بر خورد با تعارض نیز تصریح کرد: در برخورد با تعارض چهار سبک رقابتی، اطاعت و تسلیم، اجتنابی و تفاهم و تعامل موجود می باشد که بهترین شیوه تفاهم و تعامل می باشد.

قواعد حل تعارض

استاد مهدی هادی با مهارت حل تعارض را برای جلوگیری از بسیاری از مشکلات ارتباطی مهم ارزیابی کرد و عنوان نمود:
زمان و مکان مناسب؛
تعریف مسئله یا مشکل؛
مشخص شدن سهم هر یک از طرفین؛
مرور تلاش های ناموفق گذشته و عیب یابی آنها؛
پیشنهاد روش های جدید برای حل تعارض؛
ارزیابی نکات مثبت و منفی همه راه حل های پیشنهادی و انتخاب راه حلی که هر دو طرف با آن موافق هستند.
پذیرش مسئولیت توسط هر یک از طرفین برای انجام راه حل (بهتر است هر طرف وظیفه خود را یاد داشت نمایند).
در جلسه دیگری به صحبت در مورد پیشرفت کار بپردازند؛
تشکر و تحسین هریک از طرفین برای مشارکت در حل مشکلات (بهترین پاداش قدردانی است).

گزارش تصویری

نظرات

سلام، آقا آزمون این دوره مهارت آموزشی کی برگزار میشه؟؟؟
ارتباط در ایتا