معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تبیین کرد:

حضور مجاهدانه و فعال مبلغان در مناطق زلزله زده کرمانشاه

تاریخ انتشار:
در راستای ساماندهی مبلغان اعزامی به مناطق زلزله زده، کمیته ای با مسئولیت دفتر تبلیغات اسلامی و با عضویت همه نهادهای مشارکت کننده در بحث اعزام در نظر گرفته شده و بنا شد که کار ویژه های مربوط به حوزویان تعریف و طراحی شود.
روستا آزاد

به گزارش بلاغ، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد در گفت و گو با خبرنگار بلاغ اظهار داشت: از لحظات اولیه زلزله، با پیگیری آیات حسینی بوشهری و اعرافی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر واعظی و مدیران حوزه، بخش قابل توجهی از گروه های تبلیغی به لحاظ بومی بودن و برگشت از مراسم اربعین که در منطقه حضور داشتند، مورد حمایت دفتر تبلیغات اسلامی قرار گرفتند و یا اینکه گروه هایی از قم به منطقه اعزام شد.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی افزود: در ساعات اولیه زلزله، امام جمعه های سر پل زهاب، واوان و حجت الاسلام فاطمی نسب که در گذشته از سرگروه های تبلیغی و از مبلغان بومی منطقه بودند، در منطقه سر پل زهاب فعال شده و عمده فعالیت این مبلغان، امداد رسانی و تجهیز میت، تدفین و اقامه نماز میت بوده است.

وی با اشاره به حضور مبلغان کودک و نوجوان در منطقه برای تسکین آلام کودکان گفت: در همان روز اول تصمیم بر این شد تا گروهی از اساتید کودک و نوجوان که خودشان اعلام آمادگی کرده بودند در منطقه حضور پیدا کنند و برنامه هایی را برای کودکان آسیب دیده و یا عضوی از خانواده را از دست داده اند، اجرا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد افزود: این گروه در قالب تیم 15 نفره با حمایت دفتر تبلیغات اسلامی در منطقه حضور پیدا کرده و برنامه هایی را اجرا کردند و توانستند قدری فضای اسفناک ناشی از زلزله را تلطیف کنند. همچنین به لحاظ گستردگی منطقه طبیعی است که نمی توانستند به همه جا سفر کنند و در محدوده سر پل زهاب و روستاهای نزدیک برنامه هایی را داشتند که با ساماندهی سازمان تبلیغات اسلامی گیلان غرب این کار را انجام دادیم.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: در کنار این موضوع، با پیشنهاد آیت الله حسینی بوشهری، هماهنگ شد که تعدادی از کارشناسان احکام مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی و حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده در دسترس مبلغان مستقر در منطقه باشند تا اگر احکام و نکاتی درباره غسل، تدفین، تکفین و اقامه نماز جماعت باشد، ارتباط بگیرند که در واقع این اتفاق هم افتاد.

وی گفت: تا کنون عمده فعالیت طلاب و مبلغان اعزامی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی، اوقاف و سازمان تبلیغات اسلامی اقداماتی است که بخش قابل از آنها معطوف به بحث امدادرسانی، توزیع اقلام خوراکی و پوشاک می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد اظهار داشت: نهادهای متکفل این امور مثل هلال احمر، کمیته امداد و ... در منطقه حضور پیدا کرد و این دست امور را عهده دار خواهند بود.

وی با اشاره به تشکیل کمیته اعزامی به مناطق زلزله زده گفت: موضوعی که اکنون مطرح است، این بود که جلسه کمیته اعزامی با مسئولیت دفتر تبلیغات اسلامی و با عضویت همه نهادهای مشارکت کننده برگزار شود، که یک جلسه آن برگزار شده است و بنا شده که کارویژه های مربوط به حوزویان تعریف و طراحی شود و مبلغانی که قرار است برای تبلیغ، مشاوره، کودک و نوجوان و یا صرف حضور در مناطق به عنوان ناظر و مساعدت کننده در توزیع اقلام و تسکین آلامی که مردم منطقه داشته اند، اعزام شوند. همچنین هر نهادی که می خواهد مبلغی را اعزام کند، میزان و کیفیت مبلغ و سطح مبلغ و حوزه فعالیتی آن با هماهنگی نهادهای مستقر در منطقه انجام شود.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به نحوه اعزام مبلغان و اعلام نیاز مناطق زلزله زده تصریح کرد: قرار شد که قسمت مربوط به سرپل زهاب با هماهنگی امام جمعه آن منطقه و قسمت ثلاث باباجانی که بیشترین آسیب را از زلزله دیده اند با هماهنگی مبلغان مستقر در منطقه و اعلام نیازی که می کنند، صورت بگیرد.

وی گفت: در خصوص سفر بنده که عمدتا برای ارزیابی همین میزان و نحوه حضور طلاب بود، جلسه ای را با امام جمعه سر پل زهاب، حاج حسین یکتا، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان در سر پل ذهاب داشتیم. همچنین جلسه ای را با مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی دالاهو و گیلان غرب داشتیم و بازدیدهایی صورت گرفت و جلسه نهایی را با آیت الله علما «امام جمعه کرمانشاه»، آیت الله محمدی عراقی «نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری» و حجت الاسلام والمسلمین ایرانی «مدیر حوزه های علمیه این استان» داشتیم و مجموعه ساماندهی های مربوط به اعزام مبلغ با نظر این بزرگواران جمع بندی و نهایی شد و پیرو آن دیدار، کمیته اعزامی شکل گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد با بیان این که مساجد شیعیان مناطق زلزله زده محل حضور مبلغان اعزامی است، اظهار داشت: اولین قدم این بود که مساجد مربوط به تشیع(5 مسجد از 6 مسجد سر پل زهاب) فعال شود و هر سه نوبت نماز خوانده شود و مساجد، محل حضور مبلغان اعزامی به منطقه باشد که این اتفاق افتاد و قرار شد کلیه مساعدت ها و کمک هایی که مبلغان و حوزویان انجام می دهند، از پایگاه مسجد اتفاق بیفتد و محل کمک و اجرای برنامه ها باشد.

وی درباره مشاهده صحنه های لذت بخش امدادرسانی در مناطق زلزله زده گفت: در کنار این درد سنگین و آلام قابل توجه که بر مردمی که عمدتا مستضعف هستند ، صحنه های بسیار زیبایی مشاهده می شود که اوج این صحنه ها موضوع همدردی، همدلی و همنوایی کل مردم با عزیزان آسیب دیده و زلزله زده است که حقیقتا می توان گفت که مردم در امداد رسانی به زلزله زده ها در حوزه ها و موضوعات مختلف سنگ تمام گذاشتند.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ضمن بیان خاطراتی از سفر خود به مناطق آسیب دیده کرمانشاه و امدادرسانی ها تصریح کرد: کشاورزی را دیدم که محصول پیاز خود را در بسته های دو سه کیلویی بسته بندی کرده بود و توزیع می کرد، فردی را دیدم که با وسیله شخصی خود، بیسکوییت و عروسک تهیه کرده بود و در روستاها در میان بچه ها توزیع می کرد، روحانی مستقری که اصالتا اهل خوزستان بود اما در یکی از روستاهای گیلان غرب مستقر شده بود، اقوام خود را از خرمشهر تجمیع کرده و در مسجدی که محل تبلیغ این طلبه بود، بدون این که کمکی را از جایی بگیرند، از روز اول زلزله حضور پیدا کرده بودند و روزانه 500 الی 600 پرس غذای گرم آماده می کردند و در بین روستاییان دالاهو توزیع می کردند که شاید خیلی مورد توجه نهادهای امدادرسان نباشد، چرا که شهرستان دالاهو آسیب جدی ای ندیده و به طبع آن روستاها هم خیلی جزو مناطق آسیب دیده تلقی نمی شوند اما این طلبه مسیری را شناسایی کرده بود و یک تنه با هزینه های شخصی خود و یا جمع آوری کمک از اقوام، دوستان و همشهری های خود و با مساعدت خانواده اش از خرمشهر، روزانه این میزان غذا را طبخ می کرد و با وسیله شخصی خود عزیمت و توزیع می کرد.

وی گفت: همه این ها صحنه هایی است که مردم با دولت و نیروهای مسلح همکاری می کنند تا بتوانند بخشی از این آلام را تسکین دهند و حقیقتا همه مجموعه ها تلاش می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد اظهار داشت: این زلزله به لحاظ گستردگی، بزرگترین زلزله ای بوده که ایران دچار آن شده است و در عرض چند روز گاز، آب، برق و تلفن آسیب دیده شهرها وصل شده و تمامی خانواده های آسیب دیده از پتو و چادر هلال احمر بهره مند شده اند و هیچ خانواده ای نیست که چادر هلال احمر را نگرفته باشد. قریب به بیش از 70 تا 80 هزار چادر هلال احمر در منطقه توزیع شده است و عده ای از چادرهای هلال احمر استفاده می کنند و تعدادی هم از چادرهای مسافرتی که مردم هدیه کرده اند، بهره می برند.

وی گفت: هلال احمر و بنیاد مسکن بسیار فعال هستند و در تمامی روستاهایی که حضور پیدا کردم، فوق العاده فعال هستند و عمده روستاها به لحاظ بازسازی بین سپاه استان ها تقسیم شده است و ارتش و همه نهادها نیز به همین شکل فعال هستند اما با توجه به گستردگی منطقه، حتما کاستی ها و نقصان هایی وجود دارد که در روزهای آینده با تأمین کانکس بر طرف خواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.