معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

تقوا و عمل به قول محکم دو شرط لازم حضور در فضای مجازی است

تاریخ انتشار:
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی: هشدارها و انذارهای قرآن و روایات که برای فضای حقیقی است، در فضای مجازی دوچندان می شود، زیرا عوامل کنترل کننده در این فضا بسیار کمتر از فضای حقیقی است.

به گزارش خبرنگار بلاغ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعید روستا آزاد معاون فرهنگی وتبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در نشست سالانه مبلغان فضای مجازی که به همت اداره کل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین 28 دی ماه در مرکز همایش های غدیر برگزار شد به بیان نکاتی پیرامون تبلیغ در فضای مجازی پرداخت.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی ضمن تقدیر و تشکر از حضور مبلغان و اساتید مدعو در جلسه گفت: در فضای حقیقی با وجود عوامل کنترل کننده ی فراوان که بازدارنده ی ما از رفتن به سمت بسیاری خطاها هستند، اما در قرآن و روایات به کرّات امر به تقوا و محافظت از نفس شده ایم. این هشدارها و انذارهای فراوان، در فضای مجازی دو چندان می شود، زیرا در این فضا کنترل کننده ای نیست و امکان لغزش نیز زیاد است.

وی به کلامی از امام راحل (ره) اشاره کرد و عنوان داشت: امام راحل (ره) می فرمود: صراط مستقیمی که از خدا می خواهیم از همین الآن شروع می شود و به قیامت می رسد و هر روز در مسیر صراط مستقیم هستیم و غفلت باعث پشیمانی است.

حجت الاسلام روستا آزاد در این فضای آلوده ی مجازی، حضور مبلغان را الزامی خواند و افزود: باتوجه به هجمه های دشمن و فعالیت های زیادی که بر علیه فرهنگ و عقاید مردم می شود، حضور تبلیغی طلاب مبلغ در فضای مجازی بیشتر احساس می شود و این حضور جز با تقوای الهی ممکن نیست. طبق آیات قرآن خداوند خالق انسان است و  وسوسه هایش را می شناسد.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به آیه 18 سوره «ق» اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم می فرماید: «ما یَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلاّ لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ» (انسان هیچ سخنى را بر زبان نمی‌آورد مگر این‌که همان دم، فرشته‌اى مراقب و آماده براى انجام مأموریت (و ضبط آن) است.) هر فعالیتی که ما انجام می دهیم مصداق قول است و تمام اعمال و افعال ما مدام توسط نگهبانانی از سوی خدای متعال در حال ثبت و ضبط است.

وی با توجه به آیات قرآن توجه به حرف محکم را لازمه ی حضور و فعالیت در فضای مجازی دانست وگفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقولوا قَولًا سَديدًا»  (ای کسانی که ایمان آورده‌اید! تقوای الهی پیشه کنید و سخن محکم بگویید). ما به صراحت امر به تقوا و حرف محکم شده ایم. چقدر پیش می آید که قولی غیر صحیح را که در کانال های مختلف می بینیم، برای دیگران نیز به اشتراک می گذاریم؟! آیا به صحت و سقم این خبر اطمینان داریم؟ آیا در قیامت و در محضر خدای متعال این پیام را مصداق قول سدید می دانیم؟ در تفاسیر ما آمده که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بعد از نزول این آیه بر هیچ منبری ننشست مگر این که سخن خود را با این آیه شروع کرد.

حجت الاسلام روستا آزاد سنجیده سخن گفتن را اقتضای حضور یک مبلغ در فضای مجازی دانست و افزود: اگر در این فضا سخن سنجیده نگوییم، میتوانیم مشکلات بسیاری را ایجاد کنیم. اگر اقتضائات سخن خود را بسنجیم و هر سخن را در هر جایی نزنیم، خداوند متعال به خاطر رعایت سخن و عمل درست اعمال ما را اصلاح می کند و از گناهان ما می گذرد. در روایت آمده: «عمل انسان درست نمی شود مگر این که قلب درست شود و قلب درست نمی شود مگر این که زبان درست شود».

در پایان معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی از زحمات اداره کل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین در راستای ارتقای فرهنگ دینی در فضای مجازی و همچنین برگزاری این نشست تشکر و قدردانی کرد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.