معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

پیشگیری از آسیب های اجتماعی مصداق بارز احیای انسان ها است

تاریخ انتشار:
معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پیشگیری از آسیب های اجتماعی را به معنی احیا و زنده کردن انسان ها دانست و گفت: نباید به متولیان رسمی مقابله با آسیب های اجتماعی بسنده کرد بلکه باید به صورت انقلابی همه ما احساس مسؤولیت کنیم.
حجت الاسلام دکتر سعید روستاآزاد

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد در مراسم افتتاحیه «گردهمایی فعالان فرهنگی استان قم » با موضوع «مقابله با آسیب های اجتماعی » که به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در دهکده وسف قم برگزار شد، ابراز داشت: محور این اجتماع و گردهمایی، موضوع آسیب های اجتماعی و نقش فعالان فرهنگی در حوزه کنترل آسیب های اجتماعی است.
وی با بیان این که آسیب ها اگر از حوزه فردی فراتر رود و جامعه را تهدید کند، از آن به عنوان «آسیب های اجتماعی » یاد می کنند، گفت: بی حجابی، اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی، حاشیه نشینی و.... از جمله آسیب های اجتماعی هستند و شاید بتوان گفت آسیبهای اجتماعی با جامعه سازی و اجتماع بشری همزاد بوده و کمتر جامعه ای است که در آن آسیب وجود نداشته باشد.
معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: هر چه آثار مدرنیته و تمدن نوین روی سبک زندگی بیشتر سایه می اندازد، آسیب ها هم خود را بیشتر نشان می دهند و ما امروزه شاهد گسترده شدن این آسیب ها هستیم.
* تمرکز بر کاهش کمّی آسیب های اجتماعی دغدغه اصلی مقام معظم رهبری است
وی مقابله با آسیب های اجتماعی را دغدغه مقام معظم رهبری دانست و اظهار داشت: ایشان جلساتی را با همین عنوان به صورت مستمر و هر شش ماه یک بار برگزار می کند و سران قوا فعال هستند و آنچه مطالبه و گله مقام معظم رهبری از مسؤولان، حوزه های علمیه و تمام نهادهای فعال فرهنگی است، تمرکز بر کاهش کمی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.
حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد با بیان این که متأسفانه قم در صدر شهرهای دارای آسیب اجتماعی است، گفت: بخش عمده این آسیب ها به فعالان و نهادهای فرهنگی بر می گردد و امیدواریم در این دوره بتوانیم به راهکارها و راهبردهایی برای پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی برسیم.
* نباید به متولیان رسمی مقابله با آسیب های اجتماعی بسنده کرد
وی با اشاره به این که نباید به متولیان رسمی مقابله با آسیبهای اجتماعی بسنده کرد، گفت: آیات متعددی در قرآن است که تمام مردم را در پیشگیری از آسیب های اجتماعی مسؤول معرفی می کند و ما را مکلف می کند در این حوزه فعال باشیم.
* پیشگیری از آسیب های اجتماعی مصداق بارز احیای انسان ها است
معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به آیه «مَنْ قَتَل نفَْسا بغَِيْرِ نفَْسٍ أوَْ فَسادٍ فِي الَْارْضِ فَكَأنَمَّا قَتَل النَّاسَ جَميعا وَ مَنْ أحَْياها فَكَأنَمَّا أحَْيَا النَّاسَ جَميعا » اظهار داشت: نکته سوم بحث این است که یکی از مصادیق بسیار روشن احیای انسان ها، ورود و مداخلات مؤثر فعالان فرهنگی در مقابله و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است.
وی تصریح کرد: علامه طباطبایی در تفسیر این آیه می فرماید «شاید دلیل این که قرآن در خصوص بحث احیا و یا قتل انسان این طور ورود کرده است، این نکته باشد که کسی که در این مسیر گام بر می دارد، مسیر را برای دیگران باز می کند. »
حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد با بیان این که در جامعه ما آسیبهای متعددی وجود دارد، گفت: آسیبهایی که اخیرا بنا بر تأکید مقام معظم رهبری در اولویت خاص قرار گرفته است، به ترتیب اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی و مسائل حاشیه نشینی است.
وی افزود: وجه مشترک این آسیب ها این است که همه این آسیب ها در هم تنیده و با هم در تعامل هستند؛ به این معنی که اعتیاد را می شود ام الفساد آسیب های اجتماعی نام برد که بیش از 60 درصد طلاق ها و بیش از 35 درصد زندان رفتن ها و همینطور مفاسد اخلاقی و مشکلات حاشیه نشینی به خاطر اعتیاد است.
معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که ما به عنوان دفتر تبلیغات اسلامی به سه حوزه طلاق، اعتیاد و مفاسد اخلاقی ورود پیدا کرده ایم و در این دوره هم کارگاه هایی با این موضوعات خواهیم داشت، گفت: مسأله ما مسأله پیشگیری است زیرا هیچ تلاشی به اندازه اهمیت پیشگیری نیست؛ در حوزه اعتیاد راحت ترین راه این است که نگذاریم کسی معتاد شود زیرا اگر کسی معتاد شد به سختی قابل درمان است.
وی با بیان این که متأسفانه برای جلوگیری از طلاق هیچ مداخله مؤثری انجام نمی شود، خاطرنشان کرد: بسیار اتفاق می افتد که دو طرف به خاطر این که کسی نیست که مشاوره بدهد، از هم جدا می شود و در قوه قضائیه هم که متولی پیشگیری از طلاق است، متأسفانه راحت ترین کاری که اتفاق می افتد طلاق توافقی است.
* آسیب های اجتماعی از عدم آگاهی سرچشمه می گیرد
حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد با بیان این که بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی به خاطر عدم آگاهی افراد آسیب دیده و خانواده آنها از این آسیب ها است، افزود: ما باید در حوزه آگاهی بخشی، پیشگیری و اطلاع دادن به خانواده ها تمرکز کنیم و وقت بگذاریم زیرا این مطالبه رهبر معظم انقلاب است.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.