سید محمدتقی قادری:

وجود امام، واسطه‌ی فیض تکوینی و تشریعی خداوند در عالم است

تاریخ انتشار:
تمامی مکاتب فلسفی و عرفانی بر این عقده هستند که بین وجود مطلق و بینهایت خداوند و وجود محدود مخلوقات، باید واسطه‌ی فیضی وجود داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین قادری

نهم ربیع الاول آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) است که واسطه فیض الهی درعالم تکوین و تشریع‌ اند. این حقیقت و این مقام رفیع و بلند در صورتی به  درستی شناخته می‌شود که چند نکته مهم کلیدی دراین راستا که مبنای واسطه فیض بودن حضرت حجت است  توضیح داده شود.

1. نه تنها در فلسفه وعرفان اسلامی بلکه درتمام مکاتب فلسفی و عرفانی دیگر همچون  فلسفه افلاطونی، به اثبات رسیده که اگر واسطه فیض بین وجود مطلق و بی‌نهایت حق تعالی و موجودات مجرد و غیر مجرد محدود نظام هستی وجود نداشته باشد، هرگز فیض الهی سریان و جریان پیدا نمی کند و به موجودات نظام احسن نمی‌رسد تا آنان بتوانند به راه تکاملی خود ادامه دهند.

پس لزوماً باید واسطه فیض بین غنی مطلق و فقر مطلق وجود داشته باشد. از همین رو در آیه 5 سوره نازعات آمده است: «فالمدبرات امرا» (قسم به تدبیر کنندگان) و نیز در کتاب شریف کافی، جلد اول صفحه ۱۸۳امده است:«أَبَی الله أن یجری الاشیاء الا باسباب». پس هرچند خداوند غنی باالذات و قادر مطلق است، ولی فیض خود را به واسطه موجودات نزدیک به خود می رساند.

2. واسطه فیض گاهی در نظام تکوین است. یعنی حق تعالی نخست فیض خود را در موجودی که به وی نسبت نزدیک‌تری پیدا کرده و قابلیت گرفتن فیض در او وجود دارد جاری و ساری می‌کند و سپس به واسطه‌ی وی فیض خود را به موجوداتی که بعد از وی وجود دارند می‌رساند. از همین رو در  آیه 5 سوره مائده اولیاء الهی را واسطه‌ی فیض الهی در عالم تکوین دانسته و راهکار حل مشکلات پیچیده‌ی پیش روی انسان را، توسل به اولیاء الهی، انبیاء وائمه (ع) دانسته و می‌فرماید:«یا ایها الذین آمنوا ابتغوا الیه الوسیله».

گاهی نیز فیض در عالم تشریع و هدایت است. دراین عرصه نیز خداوند متعال، فیض خود را نخست به جبرئیل می‌رساند، او نیز آن را به انبیاء الهی می‌رساند. انبیاء الهی واسطه‌ی فیض شده و از بند گان خداوند دستگیری می نمایند و پیام الهی را به آنان ابلاغ نموده، تا با استفاده از این راهنما، به مسیر تکامل خود ادامه دهند. از همین رواز آغاز خلقت، پیامبران واسطه فیض وحیانی قرار داده شدند و از آدم تا خاتم، منزل تکامل، با ولایت تکوینی و تشریعی آنان ادامه یافت.

3. پس از خاتمیت نبوت رسول گرامی اسلام (ص) خداوند متعال، ائمه معصومین(ع) را به دلیل قرب خاص و آیینه تجلی  حضرت حق تعالی بودن، واسطه فیض در عالم تکوین و تشریع قرار داد و بشر پس ازخاتمیت، تا امامت امام عصر(عج) منزل دوم از تکامل را با ولایت تکوینی وتشریعی آنان ادامه داد.

4. ادامه منزل تکامل در هیچ دوره‌ای بدون واسطه‌ی فیض امکان پذیر نیست. چرا که در روایت آمده: «لولا الحجه لساخت الا رض باهلها». اراده‌ی حتمیه‌ی حق‌تعالی به این تعلق گرفته که پس از شهادت امام حسن عسکری(ع) تا قیامت کبری، واسطه‌ی فیض درزمان غیبت و پس از ظهور، حضرت  بقیه الله عظم ارواحنا له الفداء باشند که هم اکنون قرن‌ها از آن ولایت کبری  و واسطه‌ی فیض شدن آن حضرت می‌گذرد و بشر تا قیامت کبری با فیض وجود آن حضرت به راه تکامل خود ادامه می‌دهد و ما با تهذیب و تزکیه می‌توانیم زمینه‌ی فیض بردن از آن حضرت را اکنون که عصرت غیبت است، در خود ایجاد نماییم.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.