دکتر عابدینی:

سبک زندگی روایت هر شخص از هویتش را مجسم می کند

تاریخ انتشار:
چهارمین جلسه از سلسله نشست های سبک زندگی با موضوع معرفی مد با ارائه دکتر عابدینی برگزار شد.

.:: صوت ::.

به گزارش خبرنگار بلاغ چهارمین جلسه از سلسله نشست های سبک زندگی به همت مرکز آموزش های کاربردی شب گذشته با ارائه دکتر عابدینی با موضوع معرفی مد در مرکز همایش های غدیر برگزار شد.
عابدینی ابتدا به تعریف مد پرداخت و گفت: مُد (به فرانسوی: Mode و به انگلیسی: Fashion) اصطلاح کلی در زمینه هنر طراحی پوشاک است که تحت تأثیر اوضاع فرهنگی و اجتماعی جامعه در یک دوره زمانی مشخص انجام می‌پذیرد. محصولات این صنعت شامل پوشاک، پاافزار، کیف، لوازم آرایشی و اثاث می‌شود. در حال حاضر شرکت های تولید انیمیشن درآمدی که از طریق لوازم جانبی آن انیمیشن کسب می کنند به مراتب بیشتر از فروش خود انیمیشن است.
وی ادامه داد: مد به صورت فصلی و در بعضی برندها به صورت هفتگی تغییر می‌کند. تقاضا برای تغییر و همراهی با مد، رو به افزایش است و به همین دلیل مصرف تولیدات ارزان قیمت با کیفیت پایین یا به اصطلاح «فَست فشن» رو به رشد است.
این کارشناس امور طراحی، صنعت مد را دومین صنعت آلاینده ی محیط زیست خواند و اظهار کرد: کنشگران محیط زیست نگران استفاده زیاد از مواد نگهدارنده، رنگ‌های شیمیایی، آفت‌کش‌های مزرعه‌های پنبه و مواد زائدی هستند که تولید لباس ایجاد می‌کند. پنبه از رایج‌ترین الیاف طبیعی است و نزدیک به ۴۰ درصد پوشاک مصرفی انسان را تأمین می‌کند. همچنین پنبه از وابسته‌ترین گیاهان به مواد شیمیایی افزودنی و آفت‌کش‌ها است. افزایش لباس‌های دورریخته‌شده درگورستان‌های زباله و آلودگی‌های ناشی ازمواد شوینده، به آلایندگی این صنعت می‌افزاید.
عابدینی سبک زندگی را مجموعه ای جامع از عملکردها تعبیر کرد و افزود: این عملکردها نه فقط نیازهای جاری فرد را برآورده می کند، بلکه روایت خاصی را هم که وی برای هویت شخصی خویش بر می گزیند، در برابر دیگران مجسّم می سازد. سبک زندگی مجموعه ای نسبتاً منسجم از همه رفتارها و فعّالیت های یک فرد معیّن در جریان زندگی روزمره است.
وی سه رکن اساسی را برای سبک زندگی برشمرد و عنوان کرد: سبک زندگی سه رکن اساسی دارد:

  1. نکوداشت ظاهر
  2. بیان شخصیت و هویت
  3. برتری جویی بر دیگران

این کارشناس فرهنگی، پوشش را بخشی از سبک زندگی دانست و ابراز کرد: در همه ی ادوار، از گذشته تا به حال، نوع پوشش افراد نمایی از سبک زندگی آنها بوده است. در واقع پوشش سه فلسفه دارد: 1. حفاظت 2. عفت 3. زیبایی. با بررسی تاریخ گذشته ی ایران و سایر نقاط دنیا، شاهد رعایت حجاب کامل توسط بانوان، در همه ی نقاط دنیا بوده ایم. اما این نوع پوشش به مرور کم شده و حتی این تغییر را در نقاشی هایی که مسیحیان از حضرت مریم ترسیم میکردند به وضوح قابل مشاهده است.
عابدینی در ادامه به بررسی عوامل مدگرایی در افراد مختلف پرداخت و گفت: تعلّق گروهی، نوجویی، تنوّع طلبی و امروزی شدن از جمله عوامل مهم گرایش افراد به سمت مد می باشد. مد و مدگرایی نوعی شعار به شمار می آید. شعار، به معنای فهماندن خلاصه هدف ها و باورها یا آشکار کردن وابستگی به چیزی است. شعار می تواند یک جمله، طرح، رنگ و لباس ویژه ای باشد.
وی به بیان تفصیلی عوامل مدگرایی پرداخت و اظهار کرد: ازجمله عوامل مدگرایی، میتوان عوامل روان شناختی متعددی برای گرایش به مد معرفی کرد:

  • تنوع طلبی و نوگرایی
  • همانند سازی
  • رقابت و چشم و هم چشمی با دیگران
  • التزام ناشی از دوستی
  • جلب توجه دیگران
  • تشخص طلبی
  • بحران جوانی
  • هوسرانی

همچنین علل اجتماعی متعددی برای مدگرایی وجود دارد:

  • تبلیغ زدگی
  • شرکت های تولیدی
  • الگوهای نادرست
  • تعلق به گروه
  • لغزش های اجتماعی و فرهنگی
  • ارزانی
  • فضای تربیتی
  • فقر و بیکاری
  • محیط شغلی

گزارش تصویری

پیوست حجم
مد و مدگرایی 4.33 مگابایت

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.