عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تشریح کرد؛

حدیث انذار از دلایل قطعی خلافت حضرت علی است

تاریخ انتشار:
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به منابع حدیث «انذار» در روایات اهل سنت اشاره کرد و گفت: اکثر منابع اهل سنت که حدیث «انذار» را آورده‌اند از تاریخ طبری و یا از تفسیر طبری نقل کرده‌اند اما تاریخ طبری بر سایر منابعی که این حدیث را به طور کامل آورده‌اند تقدم زمان
غدیر

به گزارش بلاغ به نقل از رسا، حجت الاسلام قهرمانی نژاد، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، امروز بعد از ظهر در برنامه روشنا، شبکه جام جم صدا و سیما با اشاره به آیات قرآن و حدیث «انذار»، وصایت و خلافت حضرت علی(ع) را قطعی خواند و اظهار داشت: آیه 36 سوره احزاب به صراحت می‌فرماید «زنان و مردان مؤمن باید اراده خود را تابع اراده حق کنند و کسى که از خدا و پیامبرش نافرمانى کند گرفتار گمراهى آشکارى شده است»

وی تأکید کرد: فرمایشات پیامبر اسلام(ص) از جانب پروردگار و قطعی است بنابراین حدیث «انذار»، ولایت و خلافت حضرت علی(ع) را اثبات می‌کند و هیچ شک و شبهه‌ای در آن وجود ندارد.

حجت الاسلام قهرمانی نژاد با اشاره به ضرورت طرح مسأله خلافت و جانشینی پیامبر اکرم(ص) در سال‌های نخست بعثت، یادآور شد: بحث خلافت حضرت علی(ع) در زمانی مطرح شده است که پیامبر اکرم(ص) هنوز حکومت اسلامی را تشکیل نداده بودند از این‌رو از چند منظر مسأله خلافت حائز اهمیت است.

وی ابراز کرد: نخست این که رسول گرامی اسلام(ص) با طرح موضوع وصایت از ابتدا به فراگیر شدن دعوت خود ایمان داشتند و در گام بعد معتقد بودند که نبوت بدون وصایت و ولایت معنا ندارد بنابراین از همان روزهای نخستین اهمیت و جایگاه حضرت علی(ع) را برای مردم تشریح فرمودند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با استناد به منابع اهل سنت، جزئیات حدیث «انذار» را تشریح کرد و گفت: حاکم «حسکانی» در کتاب «شواهد التنزیل» خود از قول حضرت علی(ع) آورده است که «پیامبر اکرم(ص) من را مأمور کردند عموهایشان را برای شنیدن حدیث (انذار)به جلسه دعوت کنم».

وی بیان داشت: در «شواهد التنزیل» آمده است که پیامبر اکرم(ص) در این جلسه فرمودند «یا بنی عبد المطلب انی والله ما اعلم احداً من العرب جاء قومه بأفضل مما جئتکم به و ...»؛ ای عموهای من؛ به خدا قسم در عرب سراغ ندارم که فردی بهتر از آنچه من برای شما آورده‌ام، برای نزدیکان خود آورده باشد و من مطلبی را بیان می‌کنم که دنیا و آخرت شما را تضمین کند.

حجت الاسلام قهرمانی نژاد، بنای اسلام را بر بشارت و انذار انسان‌ها دانست و گفت: دنیا و آخرتی که منظور رسول الله(ص) است را می‌توان این گونه تعبیر کرد که دنیا، کشتزار آخرت است و  انسان توشه آخرت خود را باید از این دنیا بردارد.

وی خاطر نشان کرد: پیامبر اکرم(ص) بر اساس آنچه که در کتاب «شواهد التنزیل» آمده است؛ فرمودند «ان ادعوکم علیک...فأیکم یوازرنی علی امری هذا علی ان یکون اخی و وصیی و ولیی و خلیفتی فیکم»؛ خداوند به من امر کرده است که شما را دعوت کنم، کدامیک از شما حاضرید در این مسأله مرا یاری کنید و اگر کسی از شما برای بار اول این دعوت را قبول کند من او را برادر، جانشین، ولی و رهبر جامعه پس از خود قرار می‌دهم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: حضرت علی(ع) به دعوت پیامبراکرم(ص) پاسخ مثبت دادند و پیامبر اکرم(ص) با بیان حدیث «انذار» بدون هیچ ابهامی، با صراحت، جانشین و حاکم جامعه پس ازخود را تعیین کردند.

وی با اشاره به منابع دیگر اهل سنت که حدیث «انذار» را بیان کرده‌اند گفت: افزون بر «شواهد التنزیل» در «تاریخ طبری» و  «المناقب» احمد خوارزمی به صورت کامل حدیث انذار آمده است اما در جلد 19، صفحه 149، حدیث 20 تفسیر «جامع البیان» طبری و در تاریخ و تفسیر قرآن «ابن کثیر دمشقی» به جای کلمات «وصیی و ولیی و خلیفتی» «کذا و کذا» آمده است.

حجت الاسلام قهرمانی نژاد در پایان افزود: اکثر منابع اهل سنت که حدیث «انذار» را آورده‌اند از تاریخ طبری و یا از تفسیر طبری نقل کرده‌اند اما تاریخ طبری بر سایر منابعی که این حدیث را به طور کامل آورده‌اند تقدم زمانی دارد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.