کارشناس فضای مجازی از پلیس فتا:

کنترل نوجوانان در فضای سایبری از سوی والدین باید جدی گرفته شود

تاریخ انتشار:
سرگرد فرازپور گفت: صرفا به دلیل مجازی بودن این فضا نباید اقدام به انتشار اطلاعاتی کرد که نمی‎دانیم درست است، این کار باعث انحراف ذهن‎ها و به وجود آمدن آسیب و جرم می‎شود.
سرگرد فرازپور

به گزارش خبرنگار بلاغ، به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، اولین جلسه دوره آشنایی مبلغان با راهکارها و چالش های فضای مجازی در خانواده با حضور کارشناس فضای مجازی از پلیس فتا، دیشب در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.
سرگرد فرازپور با بیان تاریخچه و اهداف شکل‌گیری مراکز پلیس فتای کشور، ماهیت جرایم فضای مجازی را شامل دو دسته سنتی و غیر سنتی عنوان داشت و افزود: جرایم فضای مجازی 59 عنوان مجرمانه را به خود اختصاص داده است و با وجود فضای مجازی، جرایم شکل سنتی خود را از دست داده است.
وی درست استفاده نکردن از فضای مجازی را عامل ایجاد نارضایتی های خانوادگی دانست و افزود: یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی که جوامع امروزی به آن مبتلا شده اند، ضعف بنیان خانواده است. بالا رفتن سن ازدواج، افزایش آمار طلاق، سرد شدن ارتباطات عاطفی، نارضایتی از زندگی خانوادگی همگی از مشکلات عمیقی است که دامنگیر خانواده ها شده است. وقتی نگاهی به علل بروز این مشکلات از دیدگاه کارشناسان می پردازیم، می توانیم سهمی را نیز از فضای مجازی مشاهده کنیم.
کارشناس فضای مجازی از پلیس فتا با اشاره به اهمیت چشم و گوش در چرخه ی ارتکاب جرم گفت: چشم و گوش ورودی‎های قلب هست و زبان عامل خروجی اعمال و نیات هستنند؛ در چرخه‎ی جرم اگر چشم و گوش کنترل نشوند باعث ایجاد انحرافات ذهنی در انسان می‎شود. انحرافاتی گاهی تبدیل به آسیب اجتماعی می‎شود. اگر در این مرحله به آسیب رسیدگی نشود تبدیل به جرم می‎شود در فضای سایبری این دو عامل ورودی-چشم و گوش- مهم هستند و اگر به بلوغ و دانش نرسیده باشیم دچار آسیب خواهیم شد.
کارشناس فضای مجازی از پلیس فتا فضای سایبری را یک فضای هدفمند و پر از خلاقیت و تنوع دانست و گفت: همه چیز به راحتی و بدون محدودیت در دسترس می‎باشد و به راحتی قابل به اشتراک گذاری است. فضایی که تولید محتوای آن کاربرد محور بوده و هر کسی از عاقل و غیرعاقل می‎تواند محتوا تولید کند در شرایطی که نظارت محتوایی وجود ندارد.
سرگرد فرازپور با اشاره به کمبود دانش بعضی از افراد در فضای مجازی گفت: عامل اصلی فریب خوردن آن ها ندانستن و جاهلیت بعضی افراد در این فضا است.
وی افزود: فرهنگ فضای مجازی، قواعد فرهنگ واقعی را کم‌رنگ می‌کند در فضای واقعی، در جامعه‌ی ایران، قواعد عرفی و قانونی مشخصی برای مثال در خصوص رعایت حجاب وجود دارد. این قواعد در فضای مجازی یا به صورت اندکی به نمایش گذاشته می‌شوند و یا اصلا به نمایش گذاشته نمی‌شوند. تا جایی که، انتشار و تماشای عکس بی‌حجاب، برای بسیاری از کاربران، امری طبیعی و نرمال در فضای مجازی به حساب می‌آید. این ویژگی را شاید بتوان مهم‌ترین ویژگی فضای مجازی به حساب آورد.
سرگرد فرازپور از دیگر معضلات فضای مجازی را ورود ارزش ها و فرهنگ غربی به درون خانواده ها و ایجاد تغییر در نظام ارزشی خانواده دانست و گفت: نتایج مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که حضور بیش از حد در فضای مجازی منجر به کمرنگ شدن فرهنگ ایرانی اسلامی در درون خانواده ها شده است. این موضوع آسیب های فرهنگی زیادی را به سطح جامعه وارد کرده است.
کارشناس فضای مجازی از پلیس فتا با اشاره به وظیفه‎ی خطیر مبلغان در فضای سایبری بر مسئله‎ی افزایش دانش در این زمینه و شناخت هدف و هدف‎گذاری‎های کوچک و صحیح تأکید کردند. همچنین به نمونه‎هایی از جرایم اتفاق افتاده در این فضا اشاره داشتند و مبلغان را با خطرات پیش رو آگاه نمودند و یادآور شدند نخبه‎ها و کسانی که اطلاعاتشان از این فضا زیاد است باید به این فضا وارد شوند و فضای سایبری را به سمت فضایی امن سوق دهند.

گزارش تصویری
 

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.