مسیر

حجت الاسلام قادری
مقام معظم رهبری پنجمین دست آورد انقلاب اسلامی را به«عیار معنویت و اخلاق» تعبیر کرده و همچنین آن را«معجزه ای دیگر از انقلاب اسلامی و نظام اسلامی» دانسته است...

عیار معنویت و اخلاق
مقام معظم رهبری پنجمین دست آورد انقلاب اسلامی را به«عیار معنویت و اخلاق» تعبیر کرده و همچنین آن را«معجزه ای دیگر از انقلاب اسلامی و نظام اسلامی» دانسته است، اگر بخواهیم تحلیل همه جانبه ای از دست آورد پنجم داشته باشیم و حقیقت معجزه بودن آن را بدانیم امکان پذیر نیست مگر آن که چند نکته توضیح داده شود:
نکته اول: اگر تاریخ تحولات نظام شاهنشاهی در ایران از قاجار تا رژیم پهلوی آن گونه که بود بشناسیم خواهیم دید ساختار نظام شاهنشاهی ایران بران بوده است جامعه و کشوری ساخته شود که صدر و ذیل آن از نظر فرهنگی و اخلاقی آلوده به مفاسد اخلاقی و غرق در لجنرار معصیت و رزائل اخلاقی باشد چرا که در این صورت بود می توانستند چند صباحی حاکم باشند و مقدرات مملکت را به عهده بگیرند و گرنه در بین مردمی که از نظر اخلاقی و معنوی و فکری در اوج قرار دارند اینان حتی برای یک روز جایی برای حکمرانی نداشتند رژیم پهلوی به ویژه در ۳۷ سال اخر از حکومت محمد رضا پهلوی آن چنان جامعه ایرانی را به سقوط اخلاقی کشانده بود، امکان دگرگونگی چنین جامعه ای به سمت معنویت و روحانیت امکان پذیر نبود مگر آن که معجزه ای رخ داده باشد چرا که در راس جامعه شاه و خانواده اش قرار داشتند مرد و زنش فاسد به معنای واقعی کلمه بودند و با مطالعه کتاب های نزدیکترین افراد به خاندان نوشته اند همچون«خاطرات اعلم وزیر درباره شاه و فرح» ،«خاطرات محمد علی انصاری پسرخاله فرح» به مفاسد تکان دهنده ای از مثلث شاه، فرح و اشرف از این خانواده ای آگاه می شویم انگشت حیرت به دندان خواهیم گرفت، و اینان برای اینکه قدرت اعتراض را از ملت بگیرند تلاش کردند با بکارگرفتن رادیو، تلویزیون، سینما، مطبوعات تلاش کردند افراد جامعه را نیز به مفاسد اخلاقی آلوده کنند و باترویج فرهنگ برهنگی زنان و شرب خمر مردان و زنان و اختلاط زنان و مردان نامحرم غرق در لنجزار فساد کنند و این بی شرمی را از سال ۴۶ تا ۵۵ به نام چشن هنر تحت نظر مستقیم فرح دیبا آن چنان پیش بردند آن گونه که در گزارش محرمانه ساواک آمده است در هفتم ماه مبارک رمضان سال ۵۵ بادعوت گروهی از هنرمندان مجارستان درخیابان حافظ شیراز جلوی چشمان بهت زده مردم دو هنر پیشه کثیف اعمال جنسی را به نمایش گذاشتند که روزنامه کیهان با اینکه مروج فرهنگ پهلوی بود صدای اعتراضش بلند شد و در شماره ششم شهریور سال ۱۳۵۶ نوشت: «...تصویر تمام رنگی...برپرده بیست و چهار اینچی تلویزیون نقش می بندد، آیامی توانید واکنش تماشاگران عادی و مردم کوچه و بازار چنین جلوه ای از هنر پیشرو... حدس بزنید؟»
نکته دوم: در چنین تاریکی مطلق که ملت گرفتار گرداب مفاسد رژیم پهلوی شده بودند، لطف الهی شامل حال پریشانشان شد و قلب ها را متوجه خانه محقری درچند صد متری حرم امام امیرالمومنین علی( ع) درنجف کرد که امام و مقتدایی در آن سکونت داشت که در عرفان و معنویت و ذکر الهی در مرتبه ای قرار داشت که در هشتاد سال از عمرش که هرگز قبل از طلوع فجر چشمش بخواب نرفت و مشغول نافله شب بود و پانزده سال ازحضورش در شهر نجف هرشب یک ساعت از شب رفته درحرم مطهر مشرف شده و در برابر مضجع شریف امام علی (ع)به قرائت زیارت جامعه پرداخت، او نه تنها به ندای ملت پریشان پاسخ داده و از دستگیری ارادتمندانش کوتاهی نکرد بلکه تمام قد در نجات آنان تا سقوط رژیم پهلوی پیش رفت و درمدت ده سال رهبری پس از سقوط پهلوی با ایراد پنج هزار سخنرانی با نفس مسیحایی خود امتی از نو ساخت که:
اولا: «رویکردینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی، دل های مستعد و نورانی به ویژه جوانان رامجذوب کرد و فضابه سود دین و اخلاق دگرگون شد»
ثانیا: «مجاهدت های جوانان در میدان های سخت از جمله دفاع مقدس، باذکر و دعا و روحیه برادری و ایثار همراه شد و ماجراهای صدر اسلام را زنده و نمایان در برابر چشم همه نهاد».
ثالثا: «پدران و مادران و همسران با ۲۰ های وظیفه دینی از عزیزان خود که به جبهه های گوناگون جهاد می شتافتند دل کندند و سپس آن گاه که با پیکر خون آلود یا جسم آسیب آنان روبرو شدند، مصیبت را با شکر همراه کردند».
رابعا: «مساجد و فضاهای دینی و رونقی بی سابقه گرفت. صف نوبت برای اعتکاف از هزاران جوان و استاد و دانشجو و زن و مرد و صف نوبت برای اردوهای جهادی و جهاد سازندگی و بسیج سازندگی جوان داوطلب و فداکار آکنده شد».
خامسا: «نماز و حج و روزه‌داری و مراسم گوناگون دینی و انفاقات و صدقات واجب و مستحب در همه جا به ویژه میان جوانان رونق یافت و تا امروز، روز به‌ روز بیشتر و باکیفیت تر شده است».
از همین رو رهبر معظم در توصیف این تحول شگرفی می نویسد: «این پدیده مبارک را رفتار و منش حضرت امام خمینی(ره) در طول مبارزه و پس از پیروزی انقلاب، بیش از هر چیز رواج داد؛ آن انسان معنوی و عارف و وارسته از پیرایه های مادی، در راس کشوری قرار گرفت».