به همت اداره تبلیغ مجازی؛

نشست همفکری و برنامه ریزی کارگروه مقابله با وهابیت و جریان های تکفیری برگزار شد

تاریخ انتشار:
روز گذشته نشست همفکری و برنامه ریزی کارگروه مقابله با وهابیت و جریان های تکفیری در سالن جلسات معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بلاغ روز گذشته، نشست همفکری و برنامه ریزی کارگروه مقابله با وهابیت و جریان های تکفیری با حضور حجت الاسلام والمسلمین وحیدرضا ملکی رئیس اداره تبلیغ مجازی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین اسفندیاری، دبیر میز وهابیت قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با فرق انحرافی و جمعی از طلاب و مبلغان فعال در عرصه ی وهابیت و فضای مجازی در سالن جلسات معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام اسفندیاری به همراه کارشناسان و مبلغان فعال در این حوزه را دعوت کردیم که از تجربیات شان استفاده کنیم.
دبیر میز وهابیت قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با فرق انحرافی ضمن تقدیر از اداره تبلیغ مجازی جهت تشکیل این نشست گفت: امیدوارم این جلسات استمرار پیدا کند که ارتباطات فنی و علمی بین ما و به تبع آن عمق و اثر گذاری فعالیت ها در حوزه ی مقابله با وهابیت و جریان های تکفیری بیشتر شود.

وی ادامه داد: برخی از آثار تولید شده در این موضوع، در قالب هنر می خواهد حرفی را برساند؛ مانند اثر مغز در حصار شال قرمز. برخی از آثار هم در کنار هنر می خواهد حرف بزند؛ مانند اثری که در مورد جناب زکریا ساخته شده است. برخی آثار هم واقعا نمی تواند حرفی بزند. میخواهد حرف را برساند اما نه از حیث هنری و نه از حیث محتوایی توانایی انتقال پیام را ندارد. این دسته باید هم از حیث هنری و هم محتوایی تغییر کند. باید توجه کنیم که دشمن ما از قرن 7 به بعد به گسترش پیدا کرده و در 85 کشور جهان نفوذ کرده و جوانان فرهیخته ی اروپایی که در رفاه هستند را به انتحاری داعشی تبدیل می کنند. این یعنی حرفی برای گفتن دارد.

حجت الاسلام اسفندیاری خاطرنشان کرد: برخی از آثار تولیدی، در کنار تصویرسازی می خواهد حرف خود را بزند. گاهی می توان با تلنگر دقیق تر و عبارت کوتاه تر مفهوم را به مخاطب رساند. اما آثاری که می خواهند با هنر و بدون متن حرف خودش را بزند، می تواند عمق نگاه طراح را به مخاطب منتقل کند. تصویری که متن ندارد از تصویر متن دار نفوذ بیشتری دارد و باید روی این گونه آثار کار بیشتری کرد.

دبیر میز وهابیت فضای مجازی را بدون سواد فضای مجازی خطرناک دانست و اظهار کرد: فضای مجازی مانند اسلحه ای است که اگر به سواد فضای مجازی ضمیمه نشود، آسیب زا می شود. گاهی اوقات مخاطب نگاه شما را می فهمد اما با اثر شما انس نمی گیرد. پس این گام دوم در طراحی یک اثر بصری است. دلیل این اتفاق این است که تصویر شما با دانش و نیاز او تناسب ندارد. شیعیانی که به تفکرات تکفیری رو آورده اند، در واقع نگاه شما را رها کرده اند و به نگاه آن ها متمسک شده اند و در مرحله ی بعد اندیشه های آن ها را با اندیشه های شما عوض می کنند. بسترهای فقر اقتصادی و تبعیض، بستر فقر اعتقادی و بستر فقر فرهنگی سه بستر مهم برای تغییر افکار و عقاید یک انسان هستند.

وی به برخی از فعالیت های رسانه ای دشمن پرداخت و عنوان کرد: شبکه ی الأهوازنا با این نگاه که پیشرفت شهر دبی نفت خیز و در مقابل پسرفت شهرهای اهواز و آبادان را به نمایش بگذارد به افکار مخاطب نفوذ کند و باعث گرایش مخاطب به سمت افکار سلفی شود. باید بسترهای مردم را شناخت و در همان بسترها حرف زد.

حجت الاسلام اسفندیاری تسلط محتوایی را لازمه ی تولید محتوای اثرگذار خواند و گفت: شما هم باید به محتوا ورود کنید. نمی شود آثار دقیق و اثرگذاری ساخت اما در محتوا خبره نبود.

وی با اشاره به دیدار مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی با مقام معظم رهبری اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی دستور داده اند که در حوزه فضای مجازی، دفتر تبلیغات اسلامی وظیفه ی موج سازی و کادرسازی را دارد و در حوزه ی تبلیغ، وظیفه ی رصد و بازخوردگیری از تبلیغ را بر عهده ی دفتر تبلیغات اسلامی است. از این رو ما در میز وهابیت برای سال بعد فقط دو راهبرد را تعریف کرده ایم: 1. فضای مجازی 2. فضای تبلیغ. در نتیجه آموزش و پژوهش و بین الملل را رها کرده ایم. هدف ما تولید خوب و هدف مند و بازنویسی از اثر است.

در ادامه مبلغان به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام حامد ملکی در مورد فعالیت های اخیر اداره تبلیغ مجازی گزارشی ارائه کرد و گفت: اداره تبلیغ مجازی با هدف هم جهت کردن فعالیت های خود را فعالیت های قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی، دو حلقه ی «نقد وهابیت و جریان های تکفیری» و «صدق» را راه اندازی کرد. اولویت ما این بود که اعضای این حلقه ها دانش کافی در حوزه ی وهابیت و جریان های تکفیری را داشته باشند، از سوی دیگر توانایی های فنی از جمله طراحی و ساخت عکس نوشته، موشن گرافی، کلیپ، داستان نویسی و.. را نیز داشته باشند. از این رو مبلغان فعال مجازی را دراین راستا به کار گرفتیم و فاز اول این جریان راه اندازی شد و در اکثر قالب ها تولید محتوا داریم. فاز دوم فعالیت ما به هدف مند کردن فعالیت ها است. در این راستا تعدادی از کارشناسان محتوایی و اساتید این حوزه را انتخاب کرده ایم و در کنار حلقه ی مهارتی قصد فعال کردن حلقه ی علمی و کارشناسی را نیز داریم تا تولیدات مناسب تر و علمی تری داشته باشیم. در این جلسه حجت الاسلام اسفندیاری به همراه کارشناسان و مبلغان فعال در این حوزه را دعوت کردیم که از تجربیات شان استفاده کنیم.

گزارش تصویری

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.