حجت الاسلام قادری:

تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی (قسمت 9)

تاریخ انتشار:
رهبر معظم انقلاب در پایان بیانیه در قالب هفت توصیه راهکار و راهبرد های عملی چون: «علم و پژوهش»؛ «معنویت و اخلاق»؛...را در ساختن نظام اسلامی در پیش روی جوانان قرار می دهد که به تحلیل هر یک از توصیه راهبردی می پردازیم:
78

توصیه های راهبردی برای ساختن  نظام اسلامی
رهبر معظم انقلاب در پایان بیانیه در قالب هفت توصیه راهکار و راهبرد های عملی چون: «علم و پژوهش»؛ «معنویت و اخلاق»؛ «خود کفایی اقتصادی»؛ «عدالت و مبارزره بافساد»؛ «استقلال و آزادی»؛ «عزت ملی، روابط خارجی، مرز بندی با دشمن»؛ «سبک زندگی» را در ساختن نظام اسلامی در پیش روی جوانان قرار می دهد که به تحلیل هر یک از توصیه راهبردی می پردازیم:
نخستین راهبرد: برای ساختن نظام اسلامی «دانایی» همراه «توانایی » است. یعنی اگر بخواهیم نظام اسلامی مقتدر داشته باشیم گام نخست این است طبقه تحصیل کرده با همت مضاعف، به رشد و توسعه علمی به پردازند و طرح های عملیاتی که بتواند به تولید ثروت بینجامد در پیش روی دولت قرار دهند، و از طرف مقابل  دولت نیز  با در اختیار گذاشتن منابع مالی راه عملیاتی کردن طرح ها ر ا فراهم کند، چرا که داشتن قدرت اقتصادی است که کشور را قدرتمند می کند و در برابر توطئه مستکبرین آسیب ناپذیر می نماید از همین رو رهبر انقلاب در توصیه خود می نویسند:
«دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است. روی دیگردانی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود بوده توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست ساله فراهم کند... ماهنوز ازقله های دانش جهان بسیار عقبیم باید به قله دست پیدا کنیم».
دومین راهبرد: برای ساختن نظام اسلامی در بسط و توسعه: «معنویت و ارزش های اخلاقی» در تمام سطوح جامعه ‌ است که تنها از راه تهذیب نفس و تمرین فضائل اخلاقی حاصل می شود نه از راه قوه قهریه. چرا که « دانایی و توانای» نظام‌های سلطه گر کاپیتالیسم غرب و سوسالیم شرق بر پایه لذت طلبی و زندگی حیوانی است، ولی نظام اسلامی «دانایی و توانایی» را تنها با توجه و تقرب به خدا تعریف می کند و این اخلاق و معنویت است که به «دانایی و توانایی» جهت انسانی می دهد و جامعه اسلامی را با جوامع غربی سلطه گر مدعی تمدن متمایز می کند، البته در توسعه معنویت  نیاز به کار فرهنگی وسیع گسترده دارد که تنها با حمایت معنوی و مالی دولت امکان پذیر است از همین روست که رهبر معظم انقلاب در توصیه دوم به جوانان می نویسند:
«معنویت به معنای برجسته کردن ارزش‌های معنوی از قبیل؛ اخلاص، ایثار، توکل، ایمان درخود جامعه است و اخلاق به معنای رعایت فضیلت های چون خیر خواهی، گذشت،.... شجاعت، تواضع اعتماد بنفس و خلقیات نیکو است. معنویت و اخلاق، جهت دهنده همه حرکت ها و فعالیت فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه  است، بودن آن ها محیط زندگی راحتی با کمبودهای مادی بهشت می سازد و نبودن آن حتی با برخورداری مادی، جهنم می آفریند».

سومین راهبرد: در ساختن نظام اسلامی «خودکفایی اقتصادی» است، اقتصاد مستقل و مقتدر این چنینی امکان پذیر نیست مگر آن که:
اولا؛ تصمیم گیرندگان اقتصادی کشور بر این باور رسیده باشند که منابع داخلی کشور ظرفیت تولید انبوه برای اشباع کردن نیاز داخلی و همچنین صادر شدن برای خارج از کشور را دارد.
ثانیا؛ این باور و عزم در تصمیم  گیرندکان کشور به وجود آمده باشد نیروی عظیم انسانی تحصیل کرده داخلی، همان گونه که در این چهل سال در عرصه های مختلف علمی اقتصادی ثابت کردند قدرت دارند که با طرح های ابتکاری خود تحول شگفت در تولید ثروت را خلق نمایند.
ثالثا: خود کفایی اقتصادی که اصل و پایه استقلال اقتصادی است در صورتی ممکن است که دولت در تنظیم بودجه سالیانه کشور به گونه ای  بودجه را ببندد که از وابستگی بودجه به نفت کاسته و قطع شده باشد، جهت گیری اقتصادی هم به سمت مردمی باشد نه دولتی و از تصدی گری دولت نسبت به بسیاری از حوزه های کاسته یا حذف شده باشد و هیچ هزینه اضافه ای در اجرای برنامه ها وجود نداشته باشد، در این صورت است کشور به استقلال و اقتداری اقتصادی می رسد و دشمن از فشار اقتصادی به میهن اسلامی دست بر می دارد از همین روست رهبر معظم در توصیه راهبردی اقتصادی خود در خطاب به جوانان می نویسند:
«راه حل این مشکلات (بیکاری جوان ها، فقر درآمدی طبقه ضعیف) سیاست های اقتصاد مقاومتی است که باید برنامه های اجرایی برای همه بخش های آن تهیه و با قدرت و نشاط کاری و احساس مسؤلیت، در دولت ها دیگری اقدام شود. درون زایی اقتصاد کشور، مولد شدن و دانش بنیان شدن آن، مردمی کردن اقتصاد و تصدی نکردن دولت، برون گرایی با استفاده از ظرفیت (داخلی) بخش های مهم این راه حل است».
راهبرد چهارم: از آنجایی که نظام جمهوری اسلامی بر پایه «عدالت و مقابله با تبعض» شکل گرفته است و مشروعت آن بر همین پایه است طبیعی است استمرار نظام نیز بر دو پایه «توزیع عادلانه ثروت ملی» و «مبارزه بی امان» در برابر همه کسانی است که به بیت‌المال دستبرد می زنند در هر جایگاه وموقعیتی با قاطعانه و بدون مماشات برخورد شود اگر غیر این باشد چه تفاوتی بین نظام اسلامی و نظام های دیگر وجود خواهد داشت از همین روست که رهبر معظم انقلاب در توصیه چهارم خود می نویسند:
«همه باید بدانند که طهارت اقتصادی شرط مشروعیت همه مقامات حکومت جمهوری اسلامی است. همه باید از حرص برحذر باشند و از لقمه حرام بگریزند و از خداوند در این باره کمک بخواهند و دستگاه های نظارتی و دولتی باید با قاطعیت و حساسیت، از تشکیل نطفه فساد پیشگیری و با رشد آن مبارزه کنند».

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.