حجت الاسلام قادری

برخی از فضیلت های ماه شعبان

تاریخ انتشار:
از أعمال مهم این ماه ، ذکر صلوات بر محمد و آل محمد(ص) است. پیامبر (ص) در ضمن حدیثی فرمود: واکثروا فی شعبان الصلاة علی نبیکم و اهله...

1) از أعمال مهم این ماه ، ذکر صلوات بر محمد و آل محمد(ص) است. پیامبر (ص) در ضمن حدیثی فرمود: واکثروا فی شعبان الصلاة علی نبیکم و اهله .(ا0)
یعنی: در شعبان، بر پیامبرتان و اهل بیتش فراوان صلوات بفرستید.
بجاست در هر روز به هنگام زوال و در هر نیمه شب ماه شعبان، این صلوات که از امام زین العابدین(ع) روایت شده است، خوانده شود : اللهم صل علی محمد و آل محمد، شجرة النبوة و موضع الرسالة …(۲)
2) یکی دیگر از أعمال این ماه، خواندن دعا و مناجات است.
دعاها و مناجات فراوانی در این ماه وارد شده است. از جمله مناجاتی که امیرمؤمنان علی بن ابی طالب(ع) و امامان معصوم(ع)، در هر ماه شعبان می خواندند و آن عبارت است از: اللهم صل علی محمد و آل محمد، و اسمع دعائی اذا دعوتک، و اسمع ندائی اذا نادیتک …(۳)
3) صدقه دادن نیز از أعمال و برکات ماه شعبان است که برای عامل آن فواید بسیار دارد .
در حدیثی از امام رضا (ع) وارد شده: من تصدق فی شعبان بصدقة ولو بشق تمرة حرم الله جسده علی النار . (۴)
یعنی: هرکسی در ماه شعبان صدقه دهد، اگر چه به اندازه نیمه یک دانه خرما باشد، خداوند بدنش را از آتش جهنم حرام می گرداند.
امام جعفر صادق (ع) نیز فرمود: من تصدق بصدقة فی شعبان، رباها الله عز وجل کما یربی احدکم فصیله، حتی یوافی یوم القیامة و قد صارت له مثل (جبل)احد .(۵)
یعنی: هرکس در ماه شعبان صدقه ای دهد، خداوند متعال به صدقه وی سودی مستمر می بخشد همانند سودی که فردی از شما به فرزندتان می بخشید و این ( سود دهی ) ادامه پیدا می کند تا روز قیامت و در آن وقت برای وی به اندازه کوه احد خواهد شد.
با این همه تأکیداتی که از معصومین(ع) درباره ماه شعبان و بهره وری معنوی از آن شده، غیر منصفانه و بلکه بی خردی است که ماه شعبان بر ماه بگذرد و ما از آن توشه ای برای روز واپسین بر نداشته و دست خالی از آن بیرون رویم.
منابع:
۱-مفاتیح اعمال ماه شعبان
۲-همان
۳-همان
۴- وسایل،ج۱۰،ص۵۰۹
۵- روضة الواعظین ، ص403 ؛ الأمالی ( شیخ صدوق ) ، ص727 ؛ بحار الأنوار ، ج97 ، ص91

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.