معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی:

تبلیغ تابستان منحصر به فردترین فرصت تبلیغی است

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام روستا آزاد: در این اوضاع که متأسفانه نوجوانان و جوانان ما در تمام روز در آماج سهمگین تیرهای آلوده و مسموم شبهات هستند، فرصتی را خداوند در اختیار شما قرار داده است و باید به بهترین وجه از آن استفاده کنید.

به گزارش خبرنگار بلاغ حجت الاسلام والمسلمین دکتر سعید روستا آزاد، معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در همایش مبلغان اوقات فراغت تابستان ضمن عرض خیرمقدم به مبلغان حاضر در همایش گفت: فرصت تربیتی که در تابستان وجود دارد با توجه به وقت قابل توجه فراغت از تحصیل برای دانش آموزان، بسیار ارزشمند است. می توان این اعزام را منحصر به فردترین اعزام برای فعالیت تربیتی مستمر دانست. تبلیغ در ماه محرم کوتاه است و نوعا تقاضای روضه خوانی و بیان مباحث عاشوراء می شود. در ماه مبارک رمضان نیز به دلیل تلاقی با ایام تحصیلی مدارس خیلی فرصت فعالیت های تبلیغی مستمر نیست. اما در تابستان فرصت نزدیک به دوماهه بهترین فرصت تربیتی تبلیغی است و باید قدر این فرصت را بدانیم.

وی ادامه داد: در این فرصت می توان محصولات و فواید تربیتی گران قدری را به دست آورد. یکی از مبلغان با سابقه در امر تبلیغ می گفت: «بخش قابل توجهی از جوانان و نوجوانان که در سال های اخیر جذب حوزه های علمیه شده اند، از برکات همین تبلیغ تابستانه بوده است». این ها از خیرات و برکات ارتباط چهره به چهره و مستمر شما مبلغان با مردم است. باید خدا را برای این فرصت ارزشمند شاکر باشیم.

حجت الاسلام روستا آزاد در ادامه به نقل روایتی از کتاب شریف تحف العقول پرداخت و اظهار داشت: «وقتی امیرالمؤمنین توسط پیامبر برای تبلیغ اسلام به یمن اعزام میشد، در خروجی شهر دست امیرالمؤمنین را گرفتند وفرمودند: اگر خداوند به دستان تو یک نفر را هدایت کند از هر آنچه خورشید برآن میتابد ارزشمندتر است». در این اوضاع که متأسفانه نوجوانان و جوانان ما در تمام روز در آماج سهمگین تیرهای آلوده و مسموم در فضای مجازی و ماهواره و شبهات متعددی که از کانال های گوناگون به آنها می رسد هستند، فرصتی را خداوند در اختیار شما قرار داده است و باید به بهترین وجه از آن استفاده کنید.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی به بیان یکی از مهم ترین دغدغه های فعالان فرهنگی و تبلیغی پرداخت و عنوان کرد: یکی از مسائلی که ذهن ما را مشغول می کند این است که فعالیت های ما چقدر اثرگذاری دارد؟ این مسأله از دغدغه های اصلی کسانی است که در کارهای فرهنگی فعالند. مؤلفه های یک کارخانه دار برای فهم اثرگذاری محصولش بسیار واضح و مشخص است. اما در کار فرهنگی این گونه نیست و عوامل متعددی بر حوزه فرهنگ حاکم است و اثرسنجی در این حوزه بسیار کار سختی است و تقریبا هیچ شاخصه و موردی برای ارزیابی و اثرسنجی فعالیت های فرهنگی به دست نیاورده ایم و این مسأله به خاطر سختی کار فرهنگی است. فرهنگ به شدت تحت تأثیر مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی اقتصادی و ... است.

وی به بیان دو تهدید در حوزه اثرسنجی کار فرهنگی پرداخت و گفت: درکنار سختی اثرسنجی فعالیت های فرهنگی و تبلیغی، ما همیشه در معرض دو تهدید هستیم:

  1. خودشیفتگی و خودپسندی: همیشه از فعالیت خود راضی باشیم و دست به تغییر و تحول در فعالیت مان نزنیم.
  2. یأس و ناامیدی: همیشه از کارمان ناامید باشیم.

حجت الاسلام روستا آزاد ادامه داد: اگر سر سوزنی یأس و ناامیدی از اثرگذاری در مخاطب در ما وجود داشته باشد، مانع انجام بسیاری از کارها توسط ما می شود. در آموزه های دینی به ما آموخته اند که باید با دو بال خوف و رجاء به سمت هدف مان حرکت کنیم. از طرفی باید نگران باشیم که آنگونه که باید اثرگذار نباشیم، ثمره ی این خوف اضافه کردن خلاقیت به کارهایمان است و از طرفی هم نباید امیدمان را از دست دهیم.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی بی اثر بودن فعالیت های تبلیغی را یک اشتباه دانست و گفت: باید از خودمان بپرسیم اگر این فعالیت های فرهنگی که  توسط ارگان های مختلف انجام میشود نبود، چه اتفاقی می افتاد و جامعه ما چگونه بود؟ قطعا بخش قابل توجهی از استحکام درونی مردم و مقاومت شان در مقابل دشمن حاصل تلاش های فرهنگی عزیزانی شبیه شما است. اگر این تلاش ها نبود مردم نمی توانستند مقاومت و ایستادگی کنند. در درجه اول باید از خدا بخواهیم که در کار ما اثرگذاری قرار دهد. اگر انسان قدم کوچکی در راه عمل و نیت صالح بردارد، خداوند محبت او را در مخاطبانش ایجاد میکند و اگر محبت ایجاد شد حتما اثرگذاری و پذیرش هم ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: تبیین بیانیه گام دوم انقلاب یکی از نکاتی است که باید در تبلیغ تابستانه مد نظر ما باشد. یکی از مبانی این تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در هفت عنوان بود و همچنین هفت توصیه را بعنوان نقشه ی راه انقلاب اسلامی مطرح کردند و از همه ی نخبگان خواسته اند که این موارد را تبیین کنند. مسأله ی امیدآفرینی از موارد مهم در این بیانیه است که باید به آن توجه داشته باشیم. همچنین مسأله ی معنویت نیز از موارد مهم دیگر در این بیانیه است.

حجت الاسلام روستا آزاد با اشاره به کار جدی دشمن در جذابیت ارائه ی محتوای باطل تصریح کرد: باید از جذابیت های بصری و محتوایی برای اثرگذاری بیشتر کارمان استفاده کنیم. کاری که دشمن به خوبی انجام میدهد و ما هنوز درگیر مسائل کوتاه مدت و پایین دست هستیم. این ها دستاوردی جز آسیب به بدنه ی مؤمنین ندارد. دشمنان با هم افزایی و پشتیبانی از هم با قدرت پیش می روند. مثلا با انتشار یک شایعه موجب شهادت یک طلبه ی همدانی می شوند. گاهی مؤمنان به جای هم افزایی دنبال برجسته کردن نقاط ضعف یکدیگر هستیم و همین باعث ایجاد تفرقه در جبهه مؤمنین می شود.

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.