سردار مؤمنی:

مواد مخدر ریشه ی بسیاری آسیب های اجتماعی دیگر است

تاریخ انتشار:
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ۵.۴ درصد جمعیت فعال کشور درگیر مصرف مواد مخدر هستند، تاکید کرد: ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مصرف کننده مستمر مواد مخدر و بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار مصرف کننده تفننی در کشور وجود دارد.

به گزارش بلاغ به نقل از ایرنا، سردار اسکندر مؤمنی روز دوشنبه در همایش راویان مکتب حسینی در سالن همایش‌های غدیر قم، با بیان اینکه بر اساس آخرین آمارها،‌ حدود ۲۸۰ میلیون معتاد در دنیا وجود دارد، گفت: در چند دهه گذشته به دلیل سودآور بودن تجارت مواد مخدر برای سوداگران مرگ،‌ این آمارها روند به افزایش دارد و ابعاد آن نیز همواره در حال برچیده شدن است.

وی ، حضور کشورهای فرامنطقه ای به ویژه حضور آمریکا در منطقه را از جمله عوامل تشدید کننده تولید مواد مخدر دانست و گفت: آمریکا از ابزار مواد مخدر برای توسعه ناامنی در منطقه،‌ تحمیل خواسته های خود و انتفاع اقتصادی ناشی  از فروش سلاح در حال استفاده می باشد.

وی  ادامه داد: کل تولیدات مواد مخدر در افغانستان پیش از اشغال این کشور ۱۸۰ تا ۲۰۰ تن بود که این آمار در سال ۲۰۱۷ میلادی با بیش از ۵۰ برابر رشد به ۹ هزار تن افزایش یافته است.

مومنی، اقدام های کشورهای حاضر در افغانستان در برابر تولید مواد مخدر در این کشور را نمایشی دانست و افزود: در حالی که در سال ۲۰۱۷ کل تولیدات مواد مخدر در افغانستان به بیش از ۹ هزار تن افزایش یافته که مجموع کشفیات مواد مخدر توسط سازمان ملل و کشورهای حاضر در افغانستان تنها کمتر از ۳۰۰ تن بوده و این در حالی است که جمهوری اسلامی به تنهایی در آن سال بیش از ۸۰۰ تن انواع مواد مخدر را کشف و ضبط کرده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: نحوه شناسایی و برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر بسیار سخت تر از برخورد با تولیدکنندگان و امحای مزارع تولید این مواد است.

وی با بیان اینکه آمریکا از مواد مخدر به عنوان سلاحی امنیتی و سیاسی برای افزایش نفوذ خود در منطقه استفاده می کنند، افزود: مواد مخدر پدیده ای خانمان سوز است که شاهد گسترش کشت این مواد عفیونی در منطقه هستیم به گونه ای که تولید و کشت مواد مخدر  درعراق و بصره به حدی افزایش یافته که سازمان ملل نیز در این مورد ابراز نگرانی کرده است.

مومنی،‌ ادامه داد: مواد مخدر پدیده ای چند وجهی و بسیار پیچیده است که باید با راهکاری متناسب با شرایط موجود با آن برخورد کرد.

وی با رد برخی ادعاها که آزاد کردن مواد مخدر موجب کاهش مصرف و سادگی در ساماندهی و برخورد با آن می شود، افزود: بر اساس آمارهای سازمان ملل در کشورهایی که برخی مواد مخدر آزاد شده است، اعتیاد چند برابر شده است بنابراین طرح آزاد کردن برخی موادمخدر کمک به گسترش آن در بین جوانان خواهد شد.

مومنی ادامه داد: در چهار دهه گذشته تنها در دهه ۶۰ شاهد کاهش مصرف مواد مخدر در کشور بودیم که شناسایی و بررسی دلایل این کاهش از جمله بازگشت به معنویت می تواند راهکاری برای مقابله موثر با این پدیده خانمان سوز باشد.

وی با بیان اینکه روند نرخ مصرف مواد مخدر کشور همواره افزایشی بوده است، گفت: در دهه ۹۰ از ابتدای این دهه تا سال ۱۳۹۷ به صورت میانگین سالانه شاهد افزایش پنج درصدی مصرف مواد مخدر در کشور بوده ایم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: بر اساس آخرین آمار، نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در قم حدود ۲ درصد است که بسیار پایین تر از میانگین کشوری است.

وی با بیان اینکه نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در جمعیت دانش آموزی کشور ۲.۱ درصد است که این آمار در در قم حدود ۱.۹ درصد است افزود: نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در جمعیت کارگری کشور ۲۲ درصد و در قم ۱۳.۵ درصد است ضمن اینکه این نرخ شیوع در جامعه دانشجویی کشور ۴.۷ درصد و در قم ۴.۱ است.

مومنی با تصریح بر اینکه فاصله بین شاخص شیوع مصرف مواد مخدر در کشور و قم در جمعیت عمومی و کارگری بسیار زیاد است،‌ادامه داد: نکته قابل تامل در این زمینه این است که بر اساس مطالعات انجام شده نرخ تمایل به شروع مصرف مواد مخدر در قم رد فاصله بین سال های ۹۳ تا ۹۷،‌حدود هفت درصد افزایش یافته است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: تبلیغات نادرست و تصور اشتباه از اعتیاد موجب شده تا نرخ تمایل به مصرف مواد مخدر در بین جمعیت دانشجویی و دانش آموزی افزایش یابد که باید برای پیشگیری ار افزایش نرخ مصرف مواد مخدر از امروز اقدام لازم را انجام داد.

وی ادامه داد: استان های خوزستان،‌چهارمحال و بختیاری، ‌کرمان، فارس، خراسان شمالی و مرکزی دارای بالاترین نرخ شیوع مصرف مواد مخدر را در کشور دارا هستند.

مومنی با بیان اینکه به دلیل اهمیت موضوع مبارزه با مواد مخدر رهبر معظم انقلاب شخصا این جلسات را پیگیری می کنند، افزود: منشا ۵۵ درصد طلاق های ثبت شده،‌ بسیاری از بیماری های واگیردار و همچنین بسیاری از جرائم خشن، قتل های خانوادگی و جرائم خرد مواد مخدر است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر راهکار اساسی جلوگیری از ورود افراد جدید به چرخه مصرف مواد مخدر است، اظهار داشت: بر اساس براورد های صورت گرفته بیش از ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی هزینه مبارزه با مواد مخدر می شود.

وی با اشاره به تصویب «طرح یاری گران زندگی» در ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: این طرح به دنبال ساماندهی وضع موجود، درمان و بازگشت مصرف کنندگان به جامعه و همچنین اجرای برنامه های پیگیرانه است.

مومنی با بیان اینکه اقدام های پیشگیرانه در حوزه مبارزه با مواد مخدر در کشور مغفول مانده است، ادامه داد: وظیفه حاکمیت این است که مواد مخدر در دسترس نباشد ولی مهمتر از برخورد با مواد مخدر، ایجاد بازدارندگی درونی در جامعه، جوانان و خانواده هاست.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس مطالعات انجام شده بیش از ۳۰ درصد دانش آموران گرفتار اعتیاد بی اطلاعی از آسیب های مواد مخدر و ۳۰ درصد دیگر نیز عدم توانایی نه گفتن در مقابل اصرار دوستان خود را دلیل گرفتاری به اعتیاد اعلام کرده اند.

وی با تاکید بر برنامه ریزی برای استفاده از روش های نوین در حوزه پیشگیری مواد مخدر گفت: نقش مبلغان و علما در آگاهی بخشی به جوانان و نوجوانان و همچنین ایجاد بازدارندگی درونی درمقابل شیوع مصرف مواد مخدر بسیار با اهمیت است.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.