معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی:

آثار با برکت و مثبت طرح تربیت محور در مدارس استان‌های مرکزی و قم

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد در اردوی آموزشی مبلغان طرح تربیت محور: کرامتی که در اسلام برای انسان در نظر گرفته شده را در هیچ مکتبی نمی بینید. این امر اهمیت تبلیغ و تربیت انسان ها را دوچندان می کند.

به گزارش خبرنگار بلاغ ، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سعید روستا آزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اردوی آموزشی مبلغان طرح تربیت محور ضمن عرض خیر مقدم به مبلغان حاضر در این دوره آموزشی گفت: بحمدالله آثار مثبت طرح تربیت محور در مدارس استان‌های مرکزی و قم بر همگان روشن است. از معلمان و مدیران گرفته تا خانواده‌ها و دست‌اندرکاران اجرای طرح و همه‌ی کسانی که به نحوی در این طرح دخیل بودند اذعان داشتند که این طرح بسیار تأثیرگذار بوده است.

وی با تأکید بر اهمیت تبلیغ تربیت محور عنوان داشت: تبلیغ (به ویژه در عصر کنونی) باید به صورت تربیت محور باشد که در این طرح، به این نکته‌ی مهم توجه ویژه‌ای شده است. در گذشته یک رسانه بیشتر نبود و مردم بعد از اعزام یک مبلغ به آن منطقه منتظر بودند تا موسم تبلیغ بعدی فرا رسد. اما امروزه با توجه به گسترش رسانه‌ها، مردم در معرض انواع تبلیغات قرار دارند و دیگر تبلیغ موسمی به تنهایی نمی‌تواند اثرگذاری کامل را داشته باشد. در این زمان چاره‌ای جز توجه به تبلیغ تربیت محور و مستمر نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد تبلیغ تربیت محور را برگرفته از دستورات قرآن دانست و اظهار کرد: وقتی به قرآن کریم مراجعه می‌کنیم، غایت و هدف نهایی خلقت رسیدن به عبودیت معرفی می‌شود. اگر حوزه‌ی علمیه تأسیس می‌شود و تبلیغی صورت می‌گیرد برای این است که مردم به عبودیت و خداترسی برسند و این‌ها در صورتی ممکن خواهد بود که در سایه‌ی تبلیغ و فعالیت‌های مستمر تربیتی باشد. با ارتباطات کوتاه و منقطع این اتفاقات رخ نمی‌دهد.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی بینش صحیح راجع به انسان را اولین شرط در تبلیغ دین دانست و افزود: مسأله ی تربیت و تحول انسان ها که هدف اصلی آمدن پیامبران بوده شرایط متعددی دارد. اولین محور این شرایط، محور بینش است. اگر کسی به دنبال تحول در مخاطب خود است، یکی از اولین شروط آن این است که نوع نگاهش را به انسان تقویت کند. این تنظیم نگاه باید بر اساس قرآن باشد. قرآن کریم ارزش‌های خاصی مانند کرامت را مختص به انسان یاد می‌کند. یا در جای دیگری از قرآن کریم، قتل یک انسان را به مثابه تمام انسان ها می‌خوانیم؛ یا آیه ی شریفه‌ای که می‌فرماید آسمان‌ها و زمین از پذیرش امانت الهی سر باز زدند و انسان آن امانت را پذیرفت. این امانت توحید و ایمان نیست، موضوع این امانت که باید به خدا نیز بازگردد، ولایت است. این نوع نگاه در هیچ مکتبی به انسان دیده نمی‌شود.

وی در تأکید بر مقام خاص انسان در نزد خداوند خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) زمانی که امیرالمومنین(ع) را به سمت یمن اعزام می کرد فرمود: «اگر خداوند یک نفر را به دست تو هدایت کند از آنچه خورشید بر آن می تابد ارزشمندتر است». گاهی در مواجهه با مخاطب فراموش می‌کنیم این مخاطب همان مخاطبی است که چنین تکریمی توسط خدای متعال در قرآن کریم در حق او صورت گرفته است. اگر این نوع بینش در امر تبلیغ برای ما محقق شود، دلسوزی و تلاش و کوشش، بعد از آن در ما متجلی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد توجه به این کرامت انسانی را در مکتب امام حسین (ع) نیز یادآور شد و گفت: امام حسین (ع) در مسیر به هر کسی که می‌رسید او را دعوت می‌کرد و در این دعوت، خوب و بد را از هم جدا نمی‌کرد. شما در جریان حادثه‌ی کربلا حتی در آخرین لحظات نیز امام را در حال دعوت به حق و خیر می‌بینید و این‌ها نشان می‌دهد که دستگیری از انسان چقدر مهم است. این نوع نگاه، انسان را بسیار از دست آوردهای مادی و توقع تجلیل‌های سایرین دور می‌کند.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، دومین محور مهم در امر تبلیغ را صبر و مدارا خواند و اظهار کرد: مخاطبان شما نوجوانان و جوانان هستند که در معرض انواع تبلیغات سوء قرار دارند و در تمام این تبلیغات به آن‌ها مخالفت با دین تزریق می‌شود. تنها راه نفوذ در قلب آن‌ها صبر و بردباری است. این صبر و مداومت بر امر است که می‌تواند به کار ما نتیجه بدهد. اگر به دنبال ایجاد تحول در دانش آموزان برای تحقق یک آینده‌ی درخشان هستیم، راهی جز صبر و مدارا نداریم. جلوه‌ی بارز صبر و بردباری را در 40 سال گذشته در عمل و کلام مقام معظم رهبری می‌بینید. ایشان با تحمل تمام فشارهایی که از سوی دشمنان بر ما وارد بوده و هست، توانسته صدای انقلاب اسلامی را به سراسر دنیا برساند و این پیشرفت‌ها جز در سایه‌ی صبر و بردباری صورت نمی‌پذیرد.

وی در پایان اهمیت به دست گرفتن تربیت جامعه توسط روحانیون را امری ضروری دانست و گفت: انقلاب اسلامی حاصل زحمات تربیتی بزرگان حوزه علمیه بود. مطمئن باشید کاری ارزنده‌تر و گرانمایه‌تر از امر تبلیغ و تربیت برای مبلغان نیست. جمله ای را از مرحوم آیت الله مهدوی کنی نقل می‌کردند که ایشان می‌فرمود: «قبل از انقلاب روحانیت تربیت می‌کرد و شاه حکومت می‌کرد. بعد از انقلاب روحانیت مشغول به اداره‌ی حکومت شد و امر تربیت بدون متولی ماند» بسیاری از آسیب‌هایی که امروزه شاهد آن هستیم، از کناره‌گیری روحانیت از امر تربیت جامعه نشأت می‌گیرد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.