دهه بصیرت؛ بایدها و نبایدها

تاریخ انتشار:
اساسا آیا در دهه بصیرت قرار است مخاطب آن صرفا مردم باشند یعنی بصیرت افزایی وافزایش معرفت و دانایی مردم مد نظر و هدف قرار گرفته است یا بخش دیگری از جامعه مثل مسئولین و خواص؟

پایگاه اطلاع رسانی بلاغ/ قل هذه سبیلی ادعوا الی الله علی بصیره انا و من اتبعنی (108 یوسف)
ای پیامبر بگو: این است راه من که از روی بصیرت، مردم را به یکتا پرستی فرا می خوانم. این است راه من و کسانی که مرا پیروی کرده اند.
از سوی مجلس شورای اسلامی دهه ای دیگر به نام دهه بصیرت که 9 لغایت 19 دی ماه را شامل ی شود، به تقویم جمهوری اسلامی افزوده شد.

نگارنده در این مجال در صدد قضاوت نسبت به میزان درستی دهه سازی ها در کشور به لحاظ صرف بودجه و اعتبار فراوان از بودجه عمومی کشور و تحمیل آن بر اقشار کم درآمد بویژه در شرایط فعلی اقتصادی کشور نیست بلکه تصمیم دارد این پدیده را سوای مباحث اقتصادی، تراکم و ترافیک نام گذاری ها و مناسک سازی ها در کشور، بلحاظ ایجاد یک فرصت ناب سیاسی اجتماعی، کالبد شکافی کرده و اقتضائات و بایسته های این نفحه را به منظور بهره گیری بهینه و حداکثری و شناخت آسیب ها و عواملی که مانع دست یابی به اهداف و مصالح کشور وانقلاب اسلامی می شود را اشاره نماید.

واژه بصیرت از ریشه بصر بمعنی بینایی دل است، راغب می گوید: به درک دل بصیرت گفته می شود. این معنی، مرادف معرفت و درک است و همان است که از صحاح و اقرب الموارد نقل شده است که یکی از معانی بصر، علم است .طبرسی در آیه ادعوا الی الله علی بصیره انا (یوسف 108)آن را معرفت و بینایی دل معنی کرده است .همچنین در قاموس و صحاح، حجت ودلیل را یکی از معانی بصیرت شمرده اند، این ظاهرا بدان جهت است که حجت و دلیل سبب بصیرت می شود . اجمالا انچه که از مفهوم قرآنی بصیرت بر می آید ایجاد، گسترش و  افزایش دانایی ومعرفت و در نهایت بکارگیری این دانایی ومعرفت در زوایای مختلف زندگی است.

حال با توجه به معنی و مفهوم قرآنی کلمه بصیرت، باید ببینیم  از این واژه در دهه بصیرت چگونه، برای چه کسانی و با چه هدفی استفاده میشود و باید بشود و به عبارت روشنتر بایسته های این دهه و امور لازم الاجتناب آن کدام است؟ لذا ذیلا به برخی از این موارد اشاره می شود:

1- اساسا آیا در دهه بصیرت قرار است مخاطب آن صرفا مردم باشند یعنی بصیرت افزایی وافزایش معرفت و دانایی مردم مد نظر و هدف قرار گرفته است یا بخش دیگری از جامعه مثل مسئولین و خواص؟
شاید بنظر بعضی قائل به جمع بودن، عقلانی ترین و بهترین جواب پرسش فوق باشد. اما یقینا این جواب، پاسخی بظاهر صحیح و بعبارت دیگر صحیح نماست چرا که به باور راقم این سطور به میزانی که مسئولین و خواص اعم از صاحبان قدرت سیاسی و یا به حاشیه رانده شدگان، نیازمند به بصیرت افزایی هستند، عموم مردم نیازمند این میزان از بصیرت و افزایش بیداری ودانایی نیستند. به عبارت دیگر مسئولین و برخی از خواص بیش از مردم نیازمند بصیرت افزایی می باشند. مردم در چهار دهه انقلاب اسلامی همواره با حضور در عرصه های مختلف و بحران های بوجود امده، حمایت خود را در قالب های مختلف اعم از حضور در انتخابات، راهپیمایی ها، دفاع مقدس، مقاومت در برابرفشارهای کمرشکن اقتصادی، بی تدبیری های در عرصه اجرایی کشور، به منصه ظهور گذاشته اند. ولیکن باید دید مسئولین در طی چهار دهه انقلاب اسلامی چه میزان بر اصول انقلاب و آرمان ها و شعارهای امام راحل متعهد بوده و در این مسیر حرکت کرده اند؟ چه میزان در تدوین قوانین و اجرای سیاست های اقتصادی، عدالت محوری و عدالت گستری در میانشان حاکم بوده است؟ توجه و حمایت عملی به تعبیر امام راحل نسبت به محرومان، پابرهنگان و زاغه نشینان  چه میزان در دستور کار انان قرار گرفته است؟ در عرصه مقابله با فساد صاحبان قدرت و مرفه هان بی درد، چه میزان همت عملی گماشته اند؟ ساده زیستی و مقابله با زندگی اشرافی در میان مسئولین و وابستگان دور و نزدیک انان که به مثابه غده چرکین نظام و منشاء نگرانی های مردم شده است چه اندازه و میزان است؟ و صدها مسائل از این دست، عملیات بصیرت افزایی در میان مسئولین را ضرورتی تر ،واجب و فوری تر نسبت به مردم نشان می دهد.

2-تمرکز بر توجه دادن به دشمن مشترک انقلاب اسلامی متشکل ازاستکبار جهانی به رهبری امریکا و صهیونیزم بین المللی و افراط گرایی مذهبی و نقشه ها و راهای نفوذ آنان می تواند در فعالیت های بصیرت افزایی اثرات و برکات خوبی در صیانت از انقلاب اسلامی داشته باشد .

3- تمرکز بر تبیین اصل ولایت فقیه و کارآمدی آن و پاسخ به شبهات پیرامونی

4- جلوگیری از صرف هزینه های فراوان از بیت المال وجیب مردم با توجه به وضعیت خاص اقتصادی و تحریمی کشور

5- جلوگیری از برجسته سازی اختلافات سلیقه ایی، حمله و تهاجم غیر اخلاقی واصولی نسبت به سلیقه های غیرهمسو، قبول و پذیرش وجود اختلاف سلایق سیاسی داخل نظام و احترام گذاردن بر تنوع دیدگاه های سیاسی خانواده انقلاب که شاه کلیدتوفیق در عرصه تحکیم پایه های جمهوریت نظام و مقابله با دسیسه های دشمن نسبت به ایجاد بحران مشروعیت و ناکارآمدی و چنددستگی داخلی خواهد بود .

6- رویکرد تمدنی به دهه بصیرت بجای تمرکز بر حوادث گذشته که خود معلول عوامل مختلف از جمله بی تدبیری ها، سهل انگاری ها، لجاجت ها و حمایت های غیر اصولی مسئولین و برخی از خواص در عرصه سیاسی واجرایی بود.

7-اكنون كه غرب مشغول تجهيز و اتحاد تمام قواى ضد اسلام و ضد عدالت عليه اسلام و مسلمين  خاصه ایران اسلامی است. ضرورت دارد، مجموع اين توطئه‏ها و اتحادها موجب تقويت‏حس درد مشترك در کشور شده و بافت وجدان ملى ايشان را تقويت کند.
مليتى كه حاكميت هر قوم و طبقه و خانواده‏اى را نفى و انكار مى‏كند و آزادى و رهايى بشر از همه غل و زنجيرهاى فكرى و اجتماعى و سياسى و هدايت او به آستان قرب پروردگار عالم، اساس و زير بناى آن است و مردانى چون عبد الرحمن كواكبى،سيد جمال الدين اسدآبادى، محمد عبده، نائينى، اقبال، بشير ابراهيمى، آیت الله بروجردی، حضرت امام و مقام معظم رهبری  پيشروان آن بينش جديد از توحيد و اسلام و پايه‏گذاران مليت جديد توحيدی بوده وهستند.

نگارنده: حجت الاسلام یحیی کمال

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.