معاون سازمان امور اجتماعی وزارت کشور:

سلامت معنوی اصلی ترین مؤلفه سلامت اجتماعی است

تاریخ انتشار:
معاون سازمان امور اجتماعی کشور: در مبحث سلامت اجتماعی، موضوع سلامت معنوی از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار بلاغ، صبح امروز نشست مدیران فرهنگی و حوزوی با موضوع تبیین ظرفیت های مراکز فرهنگی جهت مقابله و پیشگیری از آسیب های اجتماعی با حضور حجت الاسلام والمسلمین سعید روستا آزاد، معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، دکتر رضا محبوبی، معاون سازمان امور اجتماعی وزارت کشور و مسئولان فرهنگی نهادهای حوزویدر مرکز همایش های غدیر برگزار شد.

در این جلسه معاون سازمان امور اجتماعی کشور ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام فاطمیه و شهادت سپهبد قاسم سلیمانی گفت: سال 94 گزارشی از اوضاع اجتماعی کشور به مقام معظم رهبری ارائه شد و هر سال هم این گزارش به روز می شود. با توجه به پیگیری های مقام معظم رهبری، در زمینه وضعیت اجتماعی کشور، کار با انسجام و تمرکز خوبی در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: تلاش زیادی شده که به موضوعات اجتماعی از ابعاد گوناگون نگاه کنیم. در تحلیل وضعیت اجتماعی و علت یابی آن هم، تلاش های زیادی صورت گرفته است. از ناموزونی توسعه و توزیع منابع گرفته تا عملکرد دستگاه های مختلف، بعنوان دلایل گوناگون ایجاد معضلات اجتماعی تحلیل و بررسی شده اند.

محبوبی توجه به معلولان آسیب های اجتماعی را قدم اول دانست و تأکید کرد: در اولین قدم، هدف ما تمرکز بر آسیب دیدگان آسیب های اجتماعی است. باید افرادی که درگیر آسیب های گوناگون هستند مدیریت شوند، سپس در گام بعد به حل معضل بپردازیم. با این وجود توجه مان از ابتدا به این بوده که باید به عوامل و ریشه های اصلی هم بپردازیم. در فاز اول به موضوع سلامت اجتماعی توجه کرده ایم که ابعاد گوناگونی مانند سلامت جسمی، روانی و معنوی را دربر می گیرد.

معاون سازمان امور اجتماعی کشور توجه به سلامت اجتماعی جامعه را مهم خواند و اظهار داشت: اختلال در سلامت اجتماعی جامعه باعث کاهش تاب آوری افراد شده است که این مسأله افراد را به گونه های مختلف با آسیب های مختلف اجتماعی درگیر می کند. در مبحث سلامت اجتماعی، موضوع سلامت معنوی از اهمیت خاصی برخوردار است. بعد از انقلاب حضور نهاد دین را در عرصه های مختلف لمس کرده ایم و اثرات شگرف آموزه های دینی در سلامت اجتماعی جامعه را دیده ایم.

وی نقش دین در کنترل آسیب های اجتماعی را انکار ناپذیر خواند و افزود: ما به موضوع نقش دین در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی توجه ویژه داریم و آن را به عنوان یکی از سرمایه های بنادین جامعه می دانیم و به کمک دین می توانیم به یک جامعه بهنجار اجتماعی برسیم. سعی کرده ایم در تعاملات مان با نهادهای دینی به موضوع نقش دین در آسیب های اجتماعی بپردازیم.

محبوبی با تأکید بر اهمیت این نشست گفت: جلسه امروز برای پیدا کردن زمینه های همکاری برای رسیدن به هدف مان تشکیل شده است. شاید شناخت ما از ظرفیت هایی که در نهادهای دینی و حوزوی قم وجود دارد کافی نباشد و باید این شناخت ارتقاء پیدا کند. باید به یک تفاهم و توافق مشترک برسیم که در کدام بخش باید سرمایه گذاری بیشتری کرد. باید دید، مؤثرترین بخشی که دین می تواند در آن اثربگذارد کدام است.

معاون سازمان امور اجتماعی کشور حوزه های دین را قابل تفکیک دانست و عنوان کرد: در نگاه برون دینی، حوزه اعتقادات، اخلاق، مناسک و شریعت را از هم جدا می کنیم. باید دید در کدام حوزه ضعف و نقص داریم و اگر روی کدام یک از حوزه های دین تمرکز کنیم اثربیشتری خواهد گذاشت. در قدم بعد باید بین نهادهای مختلف تقسیم کار صورت گیرد.

وی مسأله ی مهم را یافتن فاکتورهای کلیدی آسیب های اجتماعی دانست و اظهار داشت: سال گذشته به خاطر برنامه ای که یونیسف تدارک دیده بود، سفری به کشور اسپانیا داشتم. این کشور در کنترل تلفات تصادفات رانندگی به موفقیت قابل توجهی دست یافته بود. حدود 15 سال روی این موضوع تمرکز کرده بودند و توانسته بودند از حدود 10 هزار کشته در سال به 900 کشته در سال برسند. آنچه در آن سفر برای من مهم بود این مسأله بود که چطور به فاکتورهای کلیدی دراین موضوع رسیدید؟ آن ها تکنیک هایی برای شناخت عوامل و سهم آن ها طراحی کرده بودند که هیچ وقت آن تکنیک ها را در اختیار ما قرار ندادند. در حوزه علوم انسانی، پیدا کردن آن عوامل کلیدی اهمیت زیادی دارد. باید بتوانیم اصلی ترین و مهم ترین عوامل را پیدا کنیم با قبول این که اغلب عوامل اثرگذار هستند، اما تمرکز اصلی مان باید روی عوامل مهم تر باشد.

محبوبی افزود: ما در سازمان امور اجتماعی کشور، به مقوله فعالیت های دینی برای بهبود وضعیت اجتماعی آحاد جامعه، بسیار معتقدیم. نشانه توجه به مسائل اجتماعی، این است که نشان دهیم چقدر در عمل به این موارد توجه داریم. چه به لحاظ حمایت های مدیریتی و چه حمایت های مالی و اعتباری.

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.