توصیه آیت الله مکارم به علما و خطبا:

از نقل احادیث و روایات در منابر و سخنرانی ها غفلت نکنید

تاریخ انتشار:
حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم توجه و اهتمام بیش از پیش خطبا، مبلغان و روحانیان به نقل احادیث و روایات در منابر تأکید کرد.
آیت الله مکارم شیرازی جدید

به گزارش بلاغ به نقل از خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، به بیان اهمیت طرح و تبیین روایات و احادیث از سوی خطبا، مبلغان و سخنرانان در منابر پرداخت.

وی اظهار داشت: یکی از پیروان اهل بیت در شهر مدینه همسرش را نزد حضرت زهرا(س) فرستاد و مطالبه روایت کرد؛ حضرت فاطمه(س) از فضه خواستند تا روایت و حدیث مورد نظر را که در رقعه ای نوشته بودند بیاورد؛ فضه پس از جستجوی فراوان اطلاع داد که روایت مورد نظر مفقود شده است؛ حضرت زهرا(س) ناراحت شدند و فرمودند «ویحک اطلبها فانّها عندی تعدل حسناً و حسیناً؛ وای بر تو ای فضه! آن حدیث را برای من پیدا کن زیرا آن حدیث با حسن و حسینم برابری می کند»

این مرجع تقلید با تاکید بر لزوم توجه بیشتر مردم و جامعه به احادیث، تصریح کرد: ارزش احادیث بیش از آن است که مردم خیال می کنند، یک حدیث و آیه مایه هدایت فرد یا قومی می شود و در طول تاریخ از این اتفاقات مکرر رخ داده است.

وی به ماجرای تحول و دگرگونی فضیل بن عیاض اشاره کرد و گفت: فضیل بن عیاض از دزدان قهار و معروف بود؛ او با شنیدن آیه «اَلَمْ یَأن للَّذینَ ءامَنوُا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللهِ» چنان تحولی در او ایجاد شد که توبه کرد و در زمره زاهدان قرار گرفت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: داستان بشر حافی را حتما می دانید که یک فرد عیاش با یک جمله حضرت امام موسی کاظم(ع) چه تغییر و تحولی در او ایجاد می شود و او را تبدیل به فردی عابد می سازد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به احادیث از سوی علما، اساتید و روحانیان، تصریح کرد: حدیث چنین خاصیتی دارد گاهی یک جمله یک نفر را 180 درجه تغییر می دهد، گاهی سرنوشت یک قوم و یک ملت را عوض می کند؛ این را نباید نادیده گرفت.

وی خطاب به اساتید، روحانیان و خطبا تاکید کرد: در منابر سعی کنید حتما حدیث و روایت بخوانید؛ برخی در منابر خود از ابتدا تا انتها مسائل روز و مباحث سیاسی را مطرح می کنند، آیه و روایت را از منابر و سخنرانی ها حذف نکنید.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.