ره توشه

راهکارهای افزایش آستانه تحمل

تاریخ انتشار:
یکی از موضوعات مهم روانشناسی بازشناسى، کنترل و مقابله با هیجان‌هاست. امروزه تحمل افراد جامعه، رو به افول بوده و پرخاشگری و ناراحتی‌های روانی گسترش یافته است. شاهد بر این امر، روند رو به رشد آمار طلاق، نزاع‌های خیابانی و افزایش جرم است...

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی آزادیان*
پایگاه اطلاع رسانی بلاغ| یکی از موضوعات مهم روانشناسی بازشناسى، کنترل و مقابله با هیجان‌هاست. امروزه تحمل افراد جامعه، رو به افول بوده و پرخاشگری و ناراحتی‌های روانی گسترش یافته است. شاهد بر این امر، روند رو به رشد آمار طلاق، نزاع‌های خیابانی و افزایش جرم است. اسلام نیز درباره کنترل صحیح خشم، روش‌های علمی و اخلاقی را ارئه نموده و به منظور کاهش ناهنجاری‌ها، افزایش آستانه تحمل را سفارش نموده است؛ چنانکه امام سجاد(ع) فرموده است: «حَلِّنِي‏ بِحِلْيَةِ الصَّالِحِينَ وَ أَلْبِسْنِي‏ زِينَةَ الْمُتَّقِينَ‏ فِي‏ بَسْطِ الْعَدْلِ‏ وَ كَظْمِ‏ الغَيْظِ وَ إِطْفَاءِ النَّائِرَةِ:  خدایا! مرا به زیور صفات خوب نیکوکاران آراسته کن و لباس زیبای پرهیزگاران را به من بپوشان تا به گسترش عدل و فرو بردن خشم خود و اصلاح میان مردم پس از آتش غیظ بپردازم». در این نوشتار، لزوم مدیریت خشم و راهکارهای افزایش آستانه تحمل مورد بررسی قرار می‌گیرد.
الف) بایستگی مدیریت خشم
اگر چه اسلام در موارد بسیارى، خشم را نکوهش کرده است، اما در مواردى نیز آن را ستوده است؛ زیرا برخى غضب‌ها، هدف مقدسى را دنبال می‌کند و براى رویارویى با کار خلافى به وجود مى‌آید. چنین غضبی مقدس است،  اما خشمى که منشأ بسیارى از شرارت‌ها، حوادث تلخ و خسارات فراوان است، خشم ناپسندی است که اسلام آن را نکوهش کرده و به انسان یادآوری می‌کند که باید آن را کنترل کند.
جان مارشال ریو در تقسیم‌بندی خشم مى‌نویسد:
خشم اگر چه در بسیارى از موارد مفید نیست، ولى همچون ویژگى‌هایى که در وجود آدمى نهاده شده است، نوع مفید نیز دارد. خشم مفید یا خشم مقدس از نظر تکاملى نیرو را در جهت دفاع از خود یا از کسى که به او عشق مى‌ورزیم، بسیج مى‌کند؛ دفاعى که ویژگى آن، تحمل و بردبارى است.  
متأسفانه امروزه با کاهش آستانه تحمل افراد، آسیب‌های اجتماعی نیز افزایش یافته است تا آنجا که 30 درصد از قتل‌ها در جریان نزاع رخ
می‌دهد. «عصبانیت» دلیل اصلی بسیاری از قتل‌هاست. متهمی می‌گوید:
من زنم را کشتم، اما نقشه‌ای برای این کار نداشتم. روز حادثه سر موضوعی ساده با هم مشاجره کردیم. زنم به سمت من حمله کرد و من هم نتوانستم خودم را کنترل کنم. با چاقو و از سر عصبانیت او را کشتم.
برای جلوگیری از چنین جرایمی است که اسلام به افزایش تحمل و سعه‌ صدر سفارش نموده است: «وَ الْكاظِمينَ الْغَيْظَ وَ الْعافينَ عَنِ النَّاسِ:  همان‌ها که خشم خود را فرو مى‏برند و از خطاى مردم در مى‏گذرند». امام علی(ع) نیز فرموده است: «عَلَيْكُمْ‏ بِالصَّبْرِ فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ وَ لَا خَيْرَ فِي جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ وَ لَا [خَيْرَ] فِي إِيمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَه:  بر شما باد به صبر، شکیبایی ایمان را چون سر است بر بدن و ایمان بدون تحمل چونان بدن بی‌سر است و ارزشی ندارد».
صد هزاران کیمیا حق آفرید
 کیمیایی همچو صبر آدم ندید

ب) راهکارهای مدیریت خشم
1. آموزش مهارت‌ کنترل خشم
یکی از راهکارهای کنترل خشم، آموزش چگونه مهار کردن آن است. مهار خشم، از جمله مهارت‌هایی است که فرد باید در محیط خانواده، مدرسه و ... آموزش ببیند تا هنگام برخورد با موقعیت بحرانی، بتواند خشم را مدیریت کند. نتیجه آموزش ندادن چنین مهارتی، چیزی جز تسلط خشم بر قدرت عقل و تفکر نیست. نیم‌نگاهی به پرونده‌های جنایی مختلف، گویای آن است که بیشتر قتل‌‌ها ناشی از یک لحظه خشم و ناتوانی در کنترل آن است.  متهمی می‌گوید:
روز حادثه، مقتول همراه دوستش در پمپ بنزین بود و پس از سوختگیری، زمانی که می‌خواست از جایگاه خارج شود، به ‌دلیل اینکه خودروی دیگری در پمپ جلویی مشغول سوختگیری بود، با لحن تندی از من که پشت سرش قرار داشتم، خواست مقداری عقب‌تر بروم تا بتواند از پمپ‌ بنزین خارج شود. همین عصبانیت در لحن او باعث شد تا من و همراهانم هم عصبانی شویم و پس از آن درگیری لفظی پیدا کردیم. پس از سوختگیری‌، خودروی آنها را تعقیب کردیم تا یکی از سرنشینان آن را به قتل رساندیم.  
این در حالی است که رهبران دینی ما به دلیل داشتن مهارت، خشم خود را به درستی مدیریت می‌نمودند. درباره کنترل خشم مرحوم کاشف الغطاء می‌گویند:
ایشان روز عید فطر با هزاران نفر نماز عید را در صحن مطهر امیرمؤمنان(ع) خواند. فقیرى دل شکسته به محضر او آمد و اظهار حاجت کرد و گفت: «چیزی از فطریه به من بده که سخت محتاجم». ایشان فرمود: «من تمام فطریه‌ها را به مستحقان آن دادم و اکنون از آن پول چیزى نزد من نیست». نیازمند عصبانی شد و آب دهان خود را به روى آن مرجع بزرگ انداخت. کاشف الغطاء آب دهان آن مرد را به صورت و محاسن خود مالید. آنگاه برخاست و عبا را از دوش خود برداشت و روى به جانب نمازگزاران کرد و گفت: «هر کس مرا دوست دارد، به اندازه وسعش در این عبا پول بریزد». سپس در صف نمازگزاران گشت و براى آن فقیر کمک قابل توجهى از مردم گرفت و به فقیر داد.  
2. شناخت آموزه¬های دینی
علمای اخلاق درباره درمان علمی خشم گفته‌اند: «بهتر است با آسیب‌های خشم و آثار مفید کنترل آن آشنا شویم و این دو امر از طریق آیات و روایات حاصل می‌شود؛ چنانکه در روایات تصریح شده است که غضب، کلید فتنه‌هاست.  امام صادق(ع) فرموده است: «ما مِن عَبدٍ كَظَمَ غَيظاً إلّا زادَهُ اللَّهُ عَزَّوجلَّ عِزّاً في الدّنيا والآخِرَة:   هیچ بنده‌اى خشم خود را فرو نخورد، مگر اینکه خداوند عزوجل بر عزّت او در دنیا و آخرت افزود».
اگر مردم با آموزه‌های دینی بیشتر آشنا شوند، آمار نزاع و درگیری‌های خیابانی کاهش می‌یابد؛ چنانکه امام باقر(ع) فرموده است: «مَنْ مَلَكَ نَفْسَهُ إِذَا ... غَضِبَ‏ حَرَّمَ‏ اللَّهُ‏ جَسَدَهُ‏ عَلَى‏ النَّارِ: هر کس در هنگام خشم مالک نفس خویش باشد، خداوند بدن او را بر آتش جهنم حرام خواهد کرد». در برخی روایات، مدیریت خشم از لذت‌بخش‌ترین لحظاتی است که امامان(ع) از آن به عنوان روشنی چشم یاد می‌نمایند. امام باقر(ع) فرموده است: «پدرم امام صادق(ع) می‌فرمود: پسرم! هیچ چیز مانند عصبانیتی که با صبر پایان می‌پذیرد، چشم پدرت را روشن نمی‌کند».  
کنترل خشم امنیت خشم خدا را نیز در پی دارد. امام باقر(ع) فرموده است: «در کتاب تورات در ضمن مناجات خدای عزوجل با موسی(ع) آمده است: ای موسی! خشم خود را از کسی که تو را بر او مسلط ساخته‌ام، بازگیر تا خشم خود را از تو بازگیرم».  از سوی دیگر اسلام به منظور جلوگیری از پیامدهای خشم، آن را نکوهش کرده است. امام على(ع) فرموده است: «بِئْسَ الْقَرِينُ الْغَضَبُ يُبْدِي الْمَعَايِبَ وَ يُدْنِي الشَّرَّ وَ يُبَاعِدُ الْخَيْر:  خشم، همنشین بسیار بدى است: عیب‌ها را آشکار، بدى‌ها را نزدیک و خوبى‌ها را دور می‌کند». امام صادق(ع) نیز فرموده است: «لَيسَ مِنّا مَن لَم يَملِكُ نَفسَهُ عِندَ غَضَبِهِ:  کسى که هنگام خشم خوددار نباشد، از ما نیست». اگر انسان بتواند در آن لحظه خطرناک صبر پیشه کند، شیرینی آن تا آخر عمر در کامش خواهد ماند؛ وگرنه تا آخر زندگی در آتش ندامت خواهد سوخت، همان‌گونه که امروزه برخی در هنگام خشم به عواقب آن نمی‌اندیشند و سپس در حسرت می‌سوزند.
3. شناخت پیامدهای خشم
یکی از راهکارهای مهم مدیریت خشم، آشنایی با پیامدهای نزاع است. بسیاری از افراد از پیامد دنیوی و اخروی رفتار و گفتار خود، بی‌خبر یا غافلند و بی‌پروا به ناسزاگویی و زد و خورد می‌پردازند. بیشتر افراد پس از پایان درگیری که با عواقبی چون ضرب و شتم یا قتل ‌عمد مواجه می‌شوند، بشدت پشیمان می‌شوند. طبق برخی گزارش‌ها در سال ۹۵، تعداد ۶ هزار و ۹۲۸ نفر به علت صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کردند که از ‏این تعداد، ۲ هزار و ۵۹۵ نفر، زن بوده‌اند. تعداد این نزاع‌ها می‌تواند بسیار بیشتر از این عدد باشد؛ زیرا بسیاری از ‏افراد به دلایل مختلف به پزشکی قانونی مراجعه نمی‌کنند. بر اساس آمارهای سازمان اورژانس کشور در سال 95، حدود 27 درصد تماس‌ها به علت نزاع بوده است.  
به راستی چرا انسان لحظه‌ای به عواقب خشم نمی‌اندیشد؛ خشمی که اگر کنترل نشود، همچون پرده‌ای عقل را می‌پوشاند، منشأ رفتار و گفتار نابخردانه می‌شود و عواقب جبران‌ناپذیری به بار می‌آورد.  امام علی(ع) فرموده است: «الْغَضَبُ‏ يُفْسِدُ الْأَلْبَابَ‏ وَ يُبَعِّدُ مِنَ‏ الصَّوَاب:  خشم عقل آدمی را فاسد و انسان را از کار صحیح دور می‌سازد». پیامبر(ع) نیز فرموده است: «الْغَضَبُ يُفْسِدُ الْإِيمَانَ كَمَا يُفْسِدُ الْخَلُّ الْعَسَلَ:  غضب ایمان را فاسد کند؛ چنانکه سرکه عسل را».
4. آشنایی با سیره معصومین(ع) و عالمان دینی
 کنترل خشم، از آموزه‌های مهم پیامبر(ع) و ائمه(ع) است؛ چنانکه پیامبر اکرم(ع) در برخورد با مصیبت‌، کینه‌توزی و دشمنی‌ها، خشم خود را مدیریت می‌نمود و حتی در برخورد با سخنان ستیزگرانه دیگران، چونان طبیبی دلسوز با آنان مواجه می‌شد. ائمه(ع) نیز در برخورد با زخم‌زبان و دشنام‌ها، خشم خود را مدیریت می‌نمودند. در سیره رسول‌خدا(ع) به نقل از امام علی(ع) آمده است که آن حضرت هرگز برای امور دنیا عصبانی نمی‌شد؛ اما هر گاه برای حق غضبناک می‌شد، خشمش تمام نمی‌شد تا اینکه حق را یاری کند.
البته کنترل خشم یک‌باره حاصل نمی‌شود و به خردورزی و توجه و روش‌هایی برای جریمه و نذر نیاز دارد؛ چنانکه آیت الله العظمی بروجردی نذر کرده بود که اگر خشم و عصبانیت خود را کنترل نکند، یک سال روزه بگیرد. یک روز، هنگام مباحثه علمی با یکی از شاگردان خود، به خاطر اینکه آن شاگرد مطالب غیرمنطقی و بی‌ارتباط با موضوع بحث می‌گفت، طاقت نیاورد و نسبت به او تندی نمود. در اینجا بود که نذرش شکسته شد. آنگاه یک سال روزه گرفت تا نذر خود را ادا کند.  
5. ایمان‌افزایی
یکی دیگر از راه‌های کنترل خشم، ایمان به خداست؛ زیرا انسان مؤمن باور دارد که رخدادهای تلخ و شیرین، در راستای مصلحت بنده است. مبارزه با رذایل اخلاقی مانند خشم نیز وظیفه هر انسانی است. این باور که خدا همواره ناظر زندگی است، سبب می‌شود آدمی بتواند در برابر رخدادهای ناگوار، صبر کرده و خشم خود را کنترل کند؛ چنانکه امام علی(ع) فرموده است: «الصَّبْرُ ثَمَرَةُ الْإِيمَانِ:  صبر میوه ایمان است». وقتی انسان در تنگنا قرار می‌گیرد، تنها چیزی که به او آرامش می‌دهد، ذکر خداست: «الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب».  قلبی که به درجه اطمینان رسیده باشد، خشم خویش را مدیریت می‌کند.  چنانکه امام حسین(ع) پس از شهادت علی اصغر، خون گلوی او را به آسمان پاشید و فرمود: «هَوَّنَ‏ عَلَیَّ‏ مَا نَزَلَ‏ بِي‏ أَنَّهُ‏ بِعَيْنِ‏ اللَّه:  این مصیبت‌ها بر من آسان است؛ زیرا خداوند شاهد آن است».
6. سکوت
 یکی از راه¬های افزایش تحمل، سکوت است، زیرا ممکن است انسان هنگام خشم، حرف‌های غیرمنطقی بزند؛ بنابراین بهتر است سکوت کند. فریاد و دشنام هنگام خشم، نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند؛ بلکه سبب جبهه‌گیری علیه دیگری شده، دل‌سردی را افزایش می‌دهد. این در حالی است ‌که چند لحظه سکوت می‌تواند مشکلات را حل کند و مانع رخدادهای ناگوار شود. از این روست که رسول‌خدا(ع) فرموده است: «إِذَا غَضِبْتَ‏ فَاسْكُتْ‏‏».  
در روایت آمده است:
روزی یکی از بستگان امام سجاد(ع) در حضور جمعی، سخنان نامناسبی به امام(ع) گفت. امام(ع) سکوت کرد، سپس آن شخص رفت. حضرت به حاضران فرمود: «آنچه را این مرد گفت، شنیدید و من دوست دارم که همراه من بیایید و نزد او برویم، تا جواب او را بدهم». حاضران با امام سجاد(ع) رهسپار شدند، اما امام(ع) در راه بارها می‌فرمود: «وَ الْكاظِمينَ الْغَيْظَ وَ الْعافينَ عَنِ النَّاس».  حاضران فهمیدند که حضرت پاسخ درشت به او نخواهد داد. با آن حضرت حرکت کردند تا به منزل آن مرد رسیدند. او را صدا زدند و او از خانه خارج شد. امام(ع) به او فرمود: «ای برادر! اگر آنچه به من نسبت دادی در من وجود دارد، از درگاه خدا طلب آمرزش می‌کنم و اگر در من نیست، از خدا می‌خواهم که تو را ببخشد». آن مرد سخت تحت تأثیر امام(ع) قرار گرفت و بین دو چشم امام(ع) را بوسید و عرض کرد: «بلکه من سخنی به تو گفتم که در تو نبود و من سزاوار به آن سخن هستم».
 به این ترتیب امام سجاد(ع) درس بردباری و حفظ رابطه خویشاوندی و کنترل خشم را به ما آموخت.
7. مدیریت زبان
یکی از روش‌های کنترل خشم، پرهیز از دشنام دادن و توهین کردن است؛ زیرا این امر زمینه بسیاری از نزاع‌ها را فراهم می‌کند. گاهی بدزبانی سرانجام به ضرب و جرح و حتی قتل منجر می‌شود؛ از این روست که خداوند می‌فرماید: «وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ:  با القاب زشت و ناپسند یکدیگر را یاد نکنید». در روایتی از امام باقر(ع) آمده است: «ابوذر غفاری در مواعظش مرتباً می‌گفت: ای طالب علم! این زبان، کلید خیر و شر است. پس همان‌گونه که بر درهم و دینارت قفل و بند می‌نهی، بر زبانت قفل و بند بگذار».  
وقتی انسان زبانش را کنترل نماید، به راحتی می‌تواند هر جا که لازم باشد، سکوت کند و آنجا که لازم باشد، سخن بگوید. امام علی (ع) فرموده است:
إِنَّ لِسَانَ‏ الْمُؤْمِنِ‏ مِنْ‏ وَرَاءِ قَلْبِهِ‏ وَ إِنَ‏ قَلْبَ‏ الْمُنَافِقِ‏ مِنْ‏ وَرَاءِ لِسَانِهِ لِأَنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا أَرَادَ أَنْ يَتَكَلَّمَ بِكَلَامٍ تَدَبَّرَهُ فِي نَفْسِهِ فَإِنْ كَانَ خَيْراً أَبْدَاهُ وَ إِنْ كَانَ شَرّاً وَارَاهُ:  زبان مؤمن در پس قلب او و قلب منافق از پس زبان اوست؛ زیرا مؤمن هر گاه بخواهد سخنی بگوید، نخست می‌اندیشد و اگر نیک بود، می‌گوید و گرنه پنهانش می‌کند؛ در حالی که منافق آنچه بر زبانش آمد، می‌گوید و نمی‌داند چه به سود او و چه چیز به ضرر اوست.
هم‌چنین فرموده است: «وَ لِنْ‏ لِمَنْ‏ غَالَظَكَ‏ فَإِنَّهُ‏ يُوشِكُ‏ أَنْ‏ يَلِينَ‏ لَكَ:‏ با کسی که با تو به درشتی برخورد کند، نرمی کن؛ چون به زودی او هم با تو نرمی خواهد کرد».
طبق آمار پلیس، 24 درصد از درگیری‌ها و نزاع‌ها به علت توهین کردن افراد به یکدیگر است.
8. عفو و گذشت
عفو و گذشت، از صفات پسندیده‌ای است که خدا آن را از اوصاف مؤمنان معرفی نموده است: «وَالَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الإِثْمِ وَ الْفَوَاحِشَ وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ:  کسانى که از گناهان بزرگ و زشتکاری‌ها خود را دور مى‌دارند و چون به خشم می‌آیند، مى‏‌گذرند». رسول‌خدا(ع) نیز در سفارش به گذشت فرموده است: «عَلَيْكُمْ‏ بِالْعَفْوِ فَإِنَ‏ الْعَفْوَ لاَ يَزِيدُ الْعَبْدَ إِلاَّ عِزّاً:  بر شما باد به عفو؛ عفو و گذشت زیاد نمی‌کند مگر عزت را، پس گذشت کنید تا عزیز شوید».
 در عصر زعامت مرحوم آیت اللّه العظمى سید ابوالحسن اصفهانى(ع) در شبى از شب‌ها که ایشان در نجف اشرف نماز مغرب و عشا را به جماعت مى‌خواند، شخصی بین دو نماز فرزند ایشان را به شهادت رساند. این پیرمرد هفتاد ساله وقتی از شهادت فرزند باخبر شد، به قدری بردباری و صبوری و بزرگواری از خود نشان داد فرمود: «لا حول و لا قوّة إلاّ باللّه» و بلند شد، نماز عشا را خواند و قاتل فرزند را هم مورد عفو و بخشش قرار داد.  
متأسفانه امروزه برخی هنگام خشم به جای گذشت، در صدد انتقام‌جویی بر می‌آیند و آن را امری بزرگ می‌دانند؛ در حالی که امام صادق(ع) کنترل خشم را نشانه بزرگی دانسته و فرموده است: «ثَلَاثٌ‏ مَنْ‏ كُنَّ‏ فِيهِ‏ كَانَ‏ سَيِّداً كَظْمُ‏ الْغَيْظِ وَ الْعَفْوُ عَنِ الْمُسِي‏ءِ وَ الصِّلَةُ بِالنَّفْسِ وَ الْمَالِ:  سه چیز است که در هر که باشد آقا و سرور است: خشم فرو خوردن، گذشت از بدکردار، کمک و صله رحم با جان و مال». امام علی(ع) نیز فرموده است: «بهترین مردم کسى است که اگر او را به خشم آورند، بردبارى نماید و چنانچه به او ظلم شود، ببخشاید و چون به او بدى شود، خوبى کند».  
در واقع گذشت، روش درست مقابله با خشم است. بالعکس هر رفتاری که از سر لجبازی صادر شود، سبب تحریک بیشتر خشم طرف مقابل می‌شود و فرصت‌های جبرانی را دشوارتر می‌کند. امام علی(ع) فرموده است: «با انسان خشمگین لجبازی نکن؛ زیرا با لجبازی او را تحریک می‌کنی، ولی به صحت و درستی باز نمی‌گردانی».  
9. استعانت از عبادت
از دیگر راهکارهای کنترل خشم، استعانت از ذکر و عبادت به‌ویژه نماز
است. عبادت، سبب منصرف شدن حواس انسان از محرک‌های غضب، توجه به خداوند شده و تفکر در مورد عواقب دنیوی و اخروی غضب و مذمت‌های آن می‌شود. از همین روست که برخی علما اشتغال به ذکر خدا در هنگام غضب را واجب می‌دانند و مؤمنان همواره جهت تحمل مشکلات و استقامت، به بهره‌جویی از نماز دعوت شده‌اند: «وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعینَ:  و از صبر و نماز کمک بگیرید و این کار جز برای خاشعان‌، گران است». امام صادق(ع) فرموده است:
هر گاه یکی از شما با غمی از غم‌های دنیا رو به رو شد، وضو بگیرد و به مسجد رفته، دو رکعت نماز بخواند و در حال نماز دعا کند. آیا نشنیده‌ای که خداوند می‌فرماید: از صبر و نماز کمک بگیرید.
باد خشم و باد شهوت باد آز
        برد او را که نبود اهل نماز

10. تغییر حالت دادن
تغییر محیط و وضعیت، از دیگر روش‌های کنترل خشم است. هنگام خشم باید از محل توقف خارج شد و تغییر حال داد؛ چنانکه در روایات نیز آمده است اگر شخص عصبانی نشسته، بایستد و اگر ایستاده بنشیند و صورت از آن صحنه برگرداند یا دراز بکشد و یا خود را به کار دیگری مشغول نماید. امام باقر(ع) فرموده است:
إِنَّ‏ الرَّجُلَ‏ لَيَغْضَبُ‏ فَمَا يَرْضَى‏ أَبَداً حَتَّى‏ يَدْخُلَ‏ النَّارَ فَأَيُّمَا رَجُلٍ غَضِبَ عَلَى قَوْمٍ وَ هُوَ قَائِمٌ فَلْيَجْلِسْ مِنْ فَوْرِهِ ذَلِكَ فَإِنَّهُ سَيَذْهَبُ عَنْهُ رِجْزُ الشَّيْطَان‏:  همانا مرد خشمگین می‌شود تا جایی که هرگز خشم او فرو نمی‌نشیند و خشنود نمی‌گردد و در اثر آن وارد جهنم می‌گردد. پس هر مردی که در حال ایستاده به خشم آمده، بنشیند؛ زیرا در این صورت به زودی پلیدی شیطان بیرون می‌رود و اگر نشسته، باید بایستد.
11. وضو گرفتن
 هنگام خشم حرارت بدن انسان بالا می‌رود و موجب سرعت گردش خون و کاهش قدرت تفکر مى‌شود. در این مرحله، نوشیدن آب خنک یا شستن صورت با آب سرد، از شدت خشم می‌کاهد، موجب پایین آمدن حرارت بدن مى‌شود و انسان فرصت مى‌یابد به عواقب ستیزه‌جویى و خشونت‌طلبى بیندیشد. ازاین روست که در روایات به شستن دست و صورت و رساندن آب بر بدن تأکید شده است. پیامبر اکرم(ع) فرموده است: «إِذَا غَضِبَ‏ أَحَدُكُمْ‏ فَلْيَتَوَضَّأْ بِالْمَاءِ عِنْدَ الْغَضَبِ فَإِنَّمَا الْغَضَبُ مِنَ النَّار:  هنگامی که یکی از شما خشمگین شد، پس وضو بگیرد؛ زیرا غضب از آتش است». شاید سخن پیامبر(ع) به این علت است که خشم آتشی است که از درون انسان بر می‌خیزد و آثارش در ظاهر انسان نمایان می‌شود؛ به گونه‌ای که کمتر عضوی از اعضای بدن است که تحت تأثیر آن واقع نشود. از این رو حرارت این آتش، اعضای بدن را فرا می‌گیرد و آنها را می‌آزارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی آزادیان*
منبع: ره توشه راهیان نور

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.