کرونا به تحریر قلم؛

درس ها و عبرت های کرونایی| قسمت سوم

تاریخ انتشار:
شاید بتوان گفت از بین بلاهای آسمانی و زمینی که بشریت در عمرش تجربه کرده است، ویروس کرونا از نوع خودش استتنائی ترین بلا زمینی بوده است، به دلیل همین استثنایی بودن واقعه در این یادداشت به تحليل پیام ها و درس های این بلیه پرداخته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بلاغ، شاید بتوان گفت از بین بلیه هایی آسمانی و زمینی که بشریت در عمرش تجربه کرده است، ویروس کرونا (کووید۱۹) از نوع خودش استتنائی ترین بلیه زمینی بوده است در شرایط وموقعیتی اتفاق افتاده که بشریت ازنظر دانش پزشکی در قله ایستاده است، به دلیل همین استثنایی بودن واقعه به تحليل پیام ها و درس های این بلیه پرداختیم تا شاید موجب تنبه و خروج از غفلت ما شود انشالله.

11-((به چالش کشیده شدن مدیریت بحران جهانی))
 یازدهمین درس و پیام (کووید19)به (چالش کشیدن مدیر یت بحران) است۰((بحران)) که به معنای حوادث غیر مترقبه وغیر قابل پیش بینی آسمانی چون سیل، رعد،و برق، ویاز مینی چون زلزلزله، طوفان، جنگ وتهاجم دشمن، ویابیماری همچون، ایدز، وبا، کرونا ویروس که خطرات فزاینده برفردویا اجتماع واردمی نماید۰ ((مدیریت بحران)) یعنی مجموع اقدامات، چاره جایی واقداماتی که بتواند شرایط سخت وملتهب رابه حالت عادی وطبیعی ومعتد ل برگرداند، ((بحران ومدیریت،)) ریشه ای به درازای تاریخ بشری دارد، ازهمین رو قرآن گزارش می دهد:
1-وقتی حضرت آدم(ع) با چشیدن (اعراف، آیه ۲۲) یا خوردن (طه، آیه ۱۲۱) از میوه درخت ممنوع گرفتار برهنگی شد، تلاش کرد تا بحران را مدیریت کند و با پوشاندن خود با برگ‌های درختان، موقتا بحران را از سر بگذراند و سپس در اندیشه  جامه‌ای برای پوشش خود و رهایی از برهنگی شود.
2-آدم با خوردن از درخت ممنوع و تخطی از فرمان پروردگار، هم از مقام خویش هبوط کرد و هم گرفتار مکان بدتر شد که دیگر شباهتی با بهشت آدم(ع) نداشت. در بهشت آدم از هر گونه گرسنگی، تشنگی، آفتاب‌زدگی و برهنگی در امان بود؛ اما با هبوط، گرفتار این چهار سختی و شقاوت شد.(طه، آیات ۱۱۷ تا ۱۲۲) آن حضرت(ع) برای عبور از این بحران دست به دعا و استغفار و مناجات شد. هرچند که شرایط به طور کلی تغییر نیافت و هرگز نتوانست به بهشت نخستین بازگردد، ولی شرایط به گونه‌ای تغییر یافت که بتواند در محیط جدید، زندگی کند و از چهار بلیه اصلی کمی فاصله گیرد؛ زیرا با پذیرش توبه حضرت آدم(ع) افزون بر کاهش درد و رنج‌، از هدایت‌های الهی برخوردار شد تا زمینه و راه بازگشت به بهشت ابدی برایش فراهم آید.(بقره، آیات ۳۴ تا ۳۸)
3-وقتی قابیل به  دلیل حسادت برادرش هابیل را کشت، با تن بی‌روح و جان برادر مواجه شد و ندانست با آن، چه کند. در اینجا بود که قابیل با بهره‌گیری از آموزش‌های طبیعت و توسط کلاغی، کیفیت و چگونگی دفن و نهان‌سازی جسد را آموخت و خود را از این بحران نجات داد. (مائده‌، آیات ۳۰ و۳۱)
۴- هابیل را کشت، با تن بی‌روح و جان برادر مواجه شد و ندانست با آن، چه کند. در اینجا بود که قابیل با بهره‌گیری از آموزش‌های طبیعت و توسط کلاغی، کیفیت و چگونگی دفن و نهان‌سازی جسد را آموخت و خود را از این بحران نجات داد. (مائده‌، آیات ۳۰ و۳۱.)
5- خشکسالی و قحطی هفت ساله مصر ازجمله بحران هایی است. خداوند  گزارش این بحران را در آیات ۴۳ تا ۵۵ سوره یوسف بیان کرده است. حضرت یوسف(ع) به دلیل برخورداری از علم تعبیر خواب، از خشکسالی که در آینده گریبانگیر مصر می‌شود، خبر می‌دهد و به نوعی پیشگویی بر اساس رویا می‌پردازد. سپس برای مدیریت بحران، پیش‌بینی‌های علمی را انجام می‌دهد و به پادشاه مصر می‌گوید که در مدیریت بحران می‌بایست همه دستگاه‌های دولتی و مردمی بسیج شوند تا با کشت و انبار کردن محصولات در اشکال گوناگون از این بحران به سلامت عبور کرد و اوضاع را مدیریت نمود. 
6- یکی ا زبحران هایی که قرآن کریم از آیه (9تا27) گزارش داده است بحران جنگ احزاب است که مردم مدینه  با آن مواجه شدند. اقدامات تامینی که پیامبر پس از مشورت بااصحاب انجام داد مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی بود که بتواند از نظر روانی و امنیتی و اقتصادی و غذایی جامعه را از بحران پیش آمده بیرون برد. کندن خندق و گودال دور شهر، مبارزه با شایعه‌پراکنی، تهدید دشمنان داخلی از منافقان و یهودیان و ایجاد رعب در دلهای آنان، از جمله تدابیری بود که پیامبر برای عبور از بحران اندیشیده بود
7-‌ازجمله بحرانی که درادامه بحران تاریخی رخ داده است و200 کشورجهان را با خود درگیر نمود بحران پزشگی (کووید 19)کر وناویروس است که نخست در ووهان چین اتفاق افتاد وبه سرعت قریب به ا تفاق کشور های جهان را آلوده کرده ومدیریت کشورهارا در مهار وکنترل بحران به چالش جدی کشانده شده است چراکه کشور ها درمدیریت این بحران ازنظر میزان موفقیت به سه ر تبه تقسیم شدند
 رتبه اول‌؛ کشورچین درمدیریت بحران بیماری ویروس کرونا حایز رتبه اول است وتوانسته با چاره جویی وراهکارهای مناسب،بحران بیماری کرونا راتحت کنترل در آورد، چراکه با امکانات مالی که در اختیار داشت شهر ووهان راحکومت نظامی کرد ومردم رابه قرنطیه خانگی مجبور نمود تاجایی که غذای مردم راهم دولت تامین می کرد وبه خانه ها تحویل داده می شد.و پس ازهفتاد هزارمبتلا به کرونا ودرمان همه، وس هزار کشته اکنون به صفر کامل رسید وهمه فاصله گزاری را نیز لغوکرد
رتبه دوم‌؛ بعد از چین در مدیریت و به کنترل در آورن  بحران ویروس کرونا جمهوری اسلامی ایران در رتبه دوم قرار دارد، با این که ایران دومین کشور بعد ازچین بود که درسی بهمن سال 98 آنهم درآستانه برگزار ی انتخابات اولین مورد ابتلا به کرونا را درشهر قم کشف کرد ولی بدون ملاحظه این که ممکن است رسانه ای کردن آن برکاهش حضور درانتخابات تاثیر بگذارد این بیماری را جدی گرفت ودست به پنهان کاری نزد بلکه باگزارش دقیق بحران به مقام معظم رهبری به عنوان شخصیت اول کشور ومراجع تقلید تاثیر گزاران درمرم وآگاه سازی لحظه به لحظه مردم ازخطرات این ویروس توسط رسانه ملی و تشکلیل ستاد مبارزه باکرونا وهمراه شدن نیروهای مسلح سپاه وارتش باو زارت بهداشت و داشتن چنین پشتوانه عظیم سیاسی، معنوی، مردمی، نظامی  قرنطیه اجباری چین را به دلیل درتحریم بودن کشورعملی نمی دید با بکار کرفتن راهکارهای  تعطیلی تمام مکان های تجمعی چون دانشگاه، مدارس، اماکن متبرکه، مساجد، بازار ومغازه هاوکنترل ورودی وخروجی شهرها وتست هوشمند خانواده ها، گند زدایی اماکن توسط نیروهای سپاه وارتش ونیروهای مردمی وتوصیه قرنطینه اختیاری به مردم ورعایت فاصله گزاری با هفتاد هزار مبتلا به کرونا ودرمان انان وچهار هزار فوتی توانست بحران را مدیریت وتحت کنترل درآورد تاجایی که  مبتلایان به کرونا کاهش کامل پیداکرده ومتوفی به این بیماری در روزبه عدد دو رقمی 88 نفر رسید.
رتبه سوم،‌ کشورهای اروپایی. آمریکا یی  قرار دادند بااینکه اینان ادعای رهبری جهانی را دارند درمدیریت بحران کاملا ‌به دلیل جدی نگرفتن بیماری کرونا توسط نخست وزیر انگلیس ورئیس جمهورامریکا و برخوردمتکبر آنه باحادثه، نه تنها تاکنون درمدیریت بحران موفقیتی نداشتند وهمه امور از اختیارشان خارج شد واین بیماری درحال گسترش دراین کشورهاست به گونهای که تاز مان این یا داشت 28 فرودین 98 امریکا با670 هزارمبتلا به کرونا، سی هزار متوفی،وکمبود تجهیزات پزشگی، بیست میلیون بیکار، همراه باخالی شدن فروشگاه ها روبرووبه صف طولانی ایستادن مردم برای دریافت مواد غذایی روبروست و این همه مشکلات همراه باوحشت وترس واسترس روحی وروانی است که مردم این کشور دارند.

12-(( فقر وجودی وفقر اقتصادی))
دوازدهمین درس و پیام کرونا ویروس ((فقر وجودی تا فقر اقتصادی )) است به این معنا درجهان بینی اسلامی فقر دو صورت دارد
صورت نخست؛ ازفقرکه دراسلام به عنوان فخر وکمال دانسته شد که پیامبر فرموده است ((االفقرفخری: فقرموجب افتخار من است)) همان((فقر وجودی)) است، و فقر وجوی به این معنا است که انسان به مرحله ای از باور وسلوک معنوی رسیده باشدنه تنها اصل وجود بلکه کمالات وجودی خودش راازخدا بداندو این پیام قرآنی ((یاایها الناس انتم الفقرا والله هو الغنی الحمید)) را باهمه وجودش دریا فته باشد.درس عملی که بیماری کروناویروس به همه درهر موقعیتی آموخت این بود که هیچ کس نبایست غره شود، چراکه انسانها آنچنان در برابر ذات باریتعالی فقیر وهیچ اند که باویروسی که به دلیل کوچک بودن وزن نداشتن باچشم دیده نمی شود ولی می تواند همه را ازمقام وموقعیت، جاه ومکان، قدرت وحشمت پیاده کند، چرا که بزرکتر ین نعمت وجود یکه آدمی به برکت آن ادامه حیات می دهد سلامتی است، واگر این نعمت گرفته شود نه مقامی دیگر ارزش دارد نه ثرووت، بادرمعرض خطر افتادن سلامتی اگر صدر اعظم آلمان است باید درحبس  قرنطینه خانگی به سرببرد، واگر نخست وزیر انگلستان باید زیر دستگاه تنفسی دربیمارستان نفس بکشد، واگر سربازان بزرکترین قدر جهانی باشید و درپیشرفته ترین ناو جنگی در دریابسرببرید آنچنان این ویروس امنیت را ازشما می گیرد که ندانید به کجا پناه ببرید
صورت دوم؛ ازفقر که دراسلام پسندیده  نیست وپیامبرفرمود(( کادالفقر آن یکون کفرا)) عبارت از((فقرمادی واقتصادی)) است که انسان نتواند به دلیل تهی دستی زندگی روزمره خودش را اداره کند، دراین دوره بیماری کرونا بخش مهمی ازمردم جامعه، درشرایط سخت اقتصادی قرارگرفتند واگر متمکنین به یاری فقرا نشتابند وزیربغل انهارا نگیرند قطعا فاجعه انسانی اتفاق خواهد افتاد، کرونا همه کسانی که دستشان به دهانشان می رسد وازامکا نات مالي برخورداند درآزمون سخت ودشوار قرار داد که تاچه ازحس نوع دوستی برخوردارند وتاچه ميزان واندازه‌ای روحیه گذشت وفداکاری دارند.
وآنچه که امروزه درایران اسلامی توسط متدینین ونهاد های انقلابی ومردمی تحت عنوان((کمک رسانی مومنانه)) انجام می گیرد درراستای پشتیبانی کردن از طبقه نیازمند اقتصادی است
13-((اوج ابراز نوع دوستی در دوره بیماری کرونا))
سیز دهمین درس وپیام بیماری ویروس کرونا((اوج گرفتن نوع دوستی)) دربین ملت ازهمه اقشار جامعه بود،چرا که : دستگیری ویاری رساندن نه تنها ریشه در ساختار طبیعت و جودانسان دارد به گونه ای.که درد ورنج دیگران درد ورنج خودمی داند ونمی تواند خودش رابی تفاوت بپندارد همین روست که سعدی می گوید:
  ((بنی آدم اعضای یکدیگرند))                    ((که درآفرینش زیک گوهرند)) 
((چه عضوی به درد آورد روزگار))          ((دیگر عضو ها را نماند قرار)) 
((تو کزمحنت دیگران بی غمی))              ((نشاید که نامت نهند ادمی)) 
بلکه  تعاون ونوع دوستی ریشه عمیق درفرهنگ ومذهب اسلا می داشته واز اموزه های قرآنی است ودرایه(2) سوره (مائده‌) آمده است:(تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‌ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ :در انجام نيكى‌ها و دورى از ناپاكى‌ها يكديگر را يارى دهيد و هرگز در گناه و ستم، به هم يارى نرسانيد، و از خداوند پروا كنيد كه همانا خداوند، سخت كيفر است.)) 
از منظر  سول الله صلی الله علیه و آله نیزجامعه انسانی وایمانی بسان پیکر واحدی است که اعضای آن به کمک یکدیگر می شتابند و اظهار همدردی می کنند تا آنجا که اگر دل انسان درد کند، دیده; اشک می ریزد همین رو  در حدیث معروف خود به این نکته تذکر داده و فرموده است:
((مثل المؤمنین فی توادهم و تعاطفهم و تراحمهم کمثل الجسد الواحد اذا اشتکی منه عضو تداعی له سائر الجسد بالسهر و الحمی (مسند احمد، ج4، ص270): جامعه با ایمان در دوستی و مهربانی و ترحم به یکدیگر بسان بدن واحد است که هرگاه عضوی از آن به درد آید، اعضای دیگر نیز با بیداری و تب ابراز همدردی می کنند)) .
ملت ایران به دلیل داشتن چنین فرهنگ ایمانی، قرآنی وتجربه تربیتی هشت سال دفاع مقدس نه تنها دردوره بیماری کرونا به فروش گانه هجوم نیاوردند وخالی نکردند بلکه نوع دوستی، مهربانی، ایثار ودستگیری وخدمت به هم نوعا ن را د طبق اخلاص قرار داده و هدیه به نوع می کردند وآنچنان رقابت دراین عرصه تنگاتنگ بوده وهست شاید بتوان گفت درهیچ دوره ازتاریخ بشر آن را دراین قالب وفرم ندیده است چند نمونه ازاین حس نوع دوستی ماندگار وتعالی را دراین یاد داشت آورده می شود
1-  روحانیت وظیفه تعریف شده ای دارد، ولی مرده شویی وغسالی، طی کشیدن بیمارستان، پر ستاری بیماران جزوظایف آن ها نیامده است ولی د بحران کرونا ا زآقایان وخانم طلاب جوان نه تنها درکنار کادر رسمی بیمارستان قرارمی گیرند به پرستار بیماران سخت کرونایی می پر دازند وبه شستشوی دستشویی بیمار ستان اقدام می کنند بلکه ریسک خطر ناک می کنند متوفی های کرونایی که روی زمین مانده کسی حاضر نیست به دلیل خطر پذیری این میت راغسل بدهد این طلبه خواهر یابرادر از صفرتاصد میت کرونا ازتغسیل تاتدفین رابه عهد گرفتند  کجای تاریخ جهان می توان نوع دوستی تااین مرتبه. را یافت
2-ارتش وسپاه نه تنها 24 بیمارستان خود را دراختیار وزارت بهداشت قرارمی دهند بلکه این یادگاران هشت سال دفاع مقدس د کمتر از48 ساعت بیمارستان صحرایی مجهز  سه هزار تخته خوابی را. تاسیس وآماده پذیرفتن بیماران کرونایی می کنند، وبه این خدمت اکتفاا نکرده بلکه نیروهای مسلح سپاهی وارتشی  ونیروهای بسیجی هم گام بایکدیگر باگندزدایی وضدعفونی کردن شهر و وستا می پردازند، واین حس نوع دوستی رابا به اوج می رسانند ومردم جهان را واداره شگفتی می دارند
3-پزشگان وپرستاران درچارچوب تعریف شده اداری  انجام خدمت نمی کنند بلکه روزها دور ازخانواده تنها ازجهت نوع دوستی دربیمارستان آنهم درآن لباس ویژه ادامه خدمت می دهند وبعضی تا مرز شهادت پیش می روند وشهید سلامت می شوند
4--این روحیه ایثارگری وگذشت آنچنان دامنه گسترده پیدامی کند، که صاحبان مغازه اجاره ویا صاحب خانه ها اجاره راکم کرده ویا اجاره چند ماه را. ازمستاجرنمی گیرند۰
. زمانی ارزش وقیمت این فرهنگ غنی دینی واسلامی که چنین ایثارگری را در ملتی به وجود می اورد دانسته می شود که این حس نوع دوستی ملت ایران کنار کشورهای به اصطلاح متمدن اروپایی وامریکایی دیده شود که نه تنها آنهاجنازه هایشان روی زمین مانده.،بیمارانشان
 درراهروی بیمارستان افتاده، بلکه مردم هجوم به فروشگاه آورده ودر تهیه آن  یکدیگر را می زنند ورهبرشان هم به دزری ماسک های سفارش داده شده کشوري به کشور دیگر مبادرت می نمایند 

14-((وحدت وهمبستگی یک ملت دردوره بیماری کرونا)) 
چهاردهمین پیام ودرس دوره بیما ی کرونا کوویدی (19) برای امت کشور ایران اسلامی ((وحدت وهمستگی)) بین همه ملت، گروها واحزاب بوده است۰چراکه :
بدون شک عزت و سربلندی و تعالی هر امت در یگانگی و هم بستگی آنهاست. اتحاد و اتفاق بزرگ ترین عامل قدرت و شوکت هر جامعه و امت، و در مقابل، ذلت و سرافکندگی و سقوط هر امت در تفرقه  آنها نهفته است، ازهمین روقرآن کریم همبستگی را برای مسلمانان ضروری تلقی کرده و از آنان می خواهد تا در گسترش این فرهنگ کوشا باشند، چنان که در سوره انفال آیه ۴۶ آمده است :(( وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُمْ  :و از خداوند و فرستاده‌اش اطاعت كنيد و با يكديگر نزاع نكنيد، كه سست مى‌شويد ومهابت و قوّتتان ازبین می رود)
 در جای دیگر قرآن کریم محور وحدت مسلمانان را توحید می داند و می فرماید:((وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّٰهِ جَمِيعاً وَ لاٰ تَفَرَّقُوا:همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد)) 
براساس همین آموزه قرآنی است امام علی علیه السلام در خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه با بیان سرگذشت امت های پیشین، مردم را به عبرت گرفتن از سرنوشت آنها و تفکر در علل تعالی و سقوط آنها، فرا خوانده و بعد از تحلیل این امر، مسلمانان را به کارهایی که موجب عزت  و قدرتشان می شود، تشویق فرموده است. آن حضرت چنین می فرمایند:
(. فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانُوا حَيْثُ كَانَتِ الْأَمْلَاءُ مُجْتَمِعَةً وَ الْأَهْوَاءُ مُؤْتَلِفَةً وَ الْقُلُوبُ مُعْتَدِلَةً وَ الْأَيْدِي مُتَرَادِفَةً وَ السُّيُوفُ مُتَنَاصِرَةً وَ الْبَصَائِرُ نَافِذَةً وَ الْعَزَائِمُ وَاحِدَةً؛ أَ لَمْ يَكُونُوا أَرْبَاباً فِي أَقْطَارِ الْأَرَضِينَ وَ مُلُوكاً عَلَى رِقَابِ الْعَالَمِينَ؟ فَانْظُرُوا إِلَى مَا صَارُوا إِلَيْهِ فِي آخِرِ أُمُورِهِمْ حِينَ وَقَعَتِ الْفُرْقَةُ وَ تَشَتَّتَتِ الْأُلْفَةُ وَ اخْتَلَفَتِ الْكَلِمَةُ وَ الْأَفْئِدَةُ وَ تَشَعَّبُوا مُخْتَلِفِينَ وَ تَفَرَّقُوا مُتَحَارِبِينَ، وَ قَدْ خَلَعَ اللَّهُ عَنْهُمْ لِبَاسَ كَرَامَتِهِ وَ سَلَبَهُمْ غَضَارَةَ نِعْمَتِهِ، وَ بَقِيَ قَصَصُ أَخْبَارِهِمْ فِيكُمْ عِبَراً [عِبْرَةً] لِلْمُعْتَبِرِينَ [مِنْكُمْ‏].:
 بنگريد (اقوام پيشين) در آن هنگام که جمعيّتهايشان متّحد، خواسته ها هماهنگ، انديشه ها معتدل، دستها پشتيبان هم، شمشيرها يارى کننده يکديگر، ديده ها نافذ و تصميم ها يکى بود چگونه بودند آيا (در آن روز) آنها زمامدار اقطار زمين نبودند و بر مردم جهان حکومت نمى کردند، حال بنگريد که پايان کارشان به کجا کشيد. در آن هنگام که در ميان آنها جدايى افتاد; الفتشان به پراکندگى و اهداف و دلهايشان از هم دور شد و به گروه هاى مختلفى تقسيم شدند و در پراکندگى به نبرد با هم پرداختند (در اين هنگام بود که) خدا لباس کرامت خود را از تنشان بيرون کرد و وسعت و شادابى نعمت را از آنها گرفت، تنها چيزى که از آنها باقى ماند سرگذشتشان در ميان شما بود که درس عبرتى است براى عبرت گيرندگان)) .
 با کشف بیماری کرونا درسی بهمن 98 درشهر قم‌ توسط جناب دکتر عادلی  که از نیروهای  ارزشی ومتخصص  درامور ریوی است  باهمکارانش دربیمارستان قم  به بیماری شخصی درقم شک می کنند فورا نمونه برداری ومورد زمایش قرار می دهند تست وآزمایش آن بیمار مثبت می شود،  رهبرمعظم انقلاب حضرت آیه الله خامنه ای که  ازاغازدر جریان این بحران بودند باالهام همین اصل قرآنی برای این که این بلیه در دست اندازه‌های سیاسی قرار نگیردملت دراین مبارزه با وحدت پیش برود تمام قد درصحنه حاضر شدند، درجلسه درس خارج، سخنرانی به مناسبت حضور درآستانه قدس رضوی، پیام به مناسبت عید نوروز، وسخنرانی درملاقات دکترمر ندی رئیس فرهنگستان پزشگی، و  سخنرانی به مناسبت نیمه شعبان وهمچنین در پیام اختصاصی به وزیر بهداشت نه تنها ازتصممیات ستاد مبارزه باکرونا وشخص وزیر حمایت کردند بلکه مانع ازهرگونه اختلاف بین ملت ودولت ونیز دولت ونهاد های انقلابی شدند.، واین همبستگی بی نظیر دولت وملت وحمایت نهاد های انقلابی،  وحمایت ارتش وسپاه دراجرایی شدن تصمیمات ستاد مبارزه باکرونا درفاصله گزاری وقرنطیه خود اختیاری  آنچنان پیش رفت که توانست ((قرنطیه ملی سیزده فرور دین)) روز طبیعت را به نمایش بگذارد، که می توان گفت نظیر آن را ایران درتاریخ کهن خود قطعا ندیده است، که امت اسلامی درمبارزه بابیماری چون کرونا اینگونه تمام قد ودرکنار هم بایستند
15-((ارامش درکنار تنور گرم خانواده در  دوره بیماره کرونا))
پانزدهمين درس وپیام دوره بیما ری کرونا درایام قرنطیه((ارامش درکنار خانواده)) است۰به این معنا هرچند خداوند متعال مرد وزن راجفت، جفت آفریده است تابه دلیل نیاز غریزی که در وجودشان نهفته است یکدیگر را بیابند وجفت جفت شوند، ولی جفت جفت بودن لازمه طبیعی زوجیت است نه هدف، چراکه زو جیت ویافتن یکدیگر وهمسر شدن یعنی سر هارا کنار هم درروی یک بالش قرار دادن هدف متعالی تری به دنبال دارد وان خانواده سالم گرم وبا آرامش داشتن است خانوا  ده سالم وبا آرامش دو مو لفه دارد؛ یکی ((مودت)) ۰یعنی عشق واین که هریک از زن ومرد وجوش را در دیگری بیابدوهما
نند شمع برای یکدیگر بسوزند وتمام شوند ۰دیگری ((رحمت)) ۰یعنی؛ گذشت وعفو ازیکد یگر ازهرانچه که می تواند به مودت وعشق بیشان آسیب بر ساند۰ از همین رو درایه (21) سوره (روم) در فلسفه ازدواج وتشکیل خانواده آمده است:
((وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوم یتفکرون
 :و از نشانه‌هاى او آن است كه از جنس خودتان همسرانى براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد و ميان شما و همسرانتان علاقه‌ى شديد و رحمت قرار داد؛ بى شك در اين (نعمت الهى،) براى گروهى كه مى‌انديشند نشانه‌هاى قطعى است))
واین آرامش درپرتودومولفه ((محبت ورحمت)) درصورتی ظهور می کندو زن ومردگرمای  آن را با وجودشان حس می نمایند، ((خانه)) و((کار)) جایشان عوض نشده باشد کار واشتغال بیرونی خانه اول، درکنار یکدیگر بودن خانه دوم شده باشد، باکمال تاسف درجامعه امروز به دلیل مشکلات اقتصادی ونیز فرهنگ کسب درآمد هرچند به قیمت ازدست دادن آرامش خانوادگی موجب شده است رسما وعملا جای خانه وکارعوض شود ودرک متقابل اعضای خانواده به شدت  آسیب ببیند، ولی ((قرنطینه)) در دوره بیماری کرونا موجب شد که خانواده د کنارهم بمانند وان فاصله گزاری اشتغال دربیرون که آنان را ازهم دور کرده بود برداشته شود واعضای خانواده با دو مولفه ((محبت ورحمت)) تنور خانواده راگرم نمایند وبیشتر در کنارهم بمانند ولذت ببرند ونشاط پیدا کنند، زن و وبچه بیابند که مرد خانه اگر به کارنرود چه خسارت مادی به وجود خواهد آمد ومرد هم باچشمانش ببیند مادر خانواده ازصبح تاشب چه قدر زحمت می کشد تا زمینه آسایش به وجود می آید ودرنتیجه باچنین حضور گرمی است که درک متقابل بیشتری اعضای خانو اده از یکدیگر پیداکنند و باور می کنند که که زن وشوهر درزندگی واقعا وحقیقه مکمل یکدیگرند.

تهیه و تنظیم؛ حجت الاسلام سیّد محمدتقی قادری

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.