کرونا به تحریر قلم؛

درس ها و عبرت های کرونایی| قسمت پایانی

تاریخ انتشار:
شاید بتوان گفت از بین بلاهای آسمانی و زمینی که بشریت در عمرش تجربه کرده است، ویروس کرونا از نوع خودش استتنائی ترین بلا زمینی بوده است، به دلیل همین استثنایی بودن واقعه در این یادداشت به تحليل پیام ها و درس های این بلیه پرداخته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بلاغ، شاید بتوان گفت از بین بلیه هایی آسمانی و زمینی که بشریت در عمرش تجربه کرده است، ویروس کرونا (کووید۱۹) از نوع خودش استتنائی ترین بلیه زمینی بوده است در شرایط وموقعیتی اتفاق افتاده که بشریت ازنظر دانش پزشکی در قله ایستاده است، به دلیل همین استثنایی بودن واقعه به تحليل پیام ها و درس های این بلیه پرداختیم تا شاید موجب تنبه و خروج از غفلت ما شود انشالله.

16-((ارامش طبیعت وسلامت محیط زیست دردوره کرونا))
‌شانزدهمین پیام ودرس (کووید 19) بیماری کرونا ((ارامش طبیعت ومحیط زیست)) است۰(محیط زیست)،مرکب ازدوکلمه است :یکی((محیط))یعنی آنچه در اطراف وپیرامون ما قرار دارد ودیگری ودیگری(زیست )یعنی زیستن وزندگی کردن ۰مقصوداز((محیط زیست))یعنی حفاظت وحراست کردن از هوا، آب، 
خاک، طبیعت، حیوانات، درختان،پرندگان
 که در اطراف ماهستند ومارا احاطه کرده اند. ؛به چهار دلیل،((عقلی شرعی)) وظیفه همگان،حفظ وحراست از (محیط زیست) است
دلیل اول:,اب،خاک،هوا،طبیعت چهار عنصر٬وماده ای هستند که حیات وسلامت ما به بقا این عناصر بستگی
داردواگرحیات وسلامت انها آسیب به بیندسلامت وحیات ما نیزآسیب می بینید، و اگر آنهادرمعرض خطر قرار بگیرند مانیز در معرض خطر قرار می گیریم وچون حفظ جان وسلامت برما واجب است پس نتیجه می گیریم که حفظ محیط زیست واجب است
 دلیل دوم:این است:  خداوند مارا نیافرید  که زنده بمانیم بلکه ماراآفرید که زندگی کنیم  و زندگی زمانی معنا پیدا می کنند که همراه با طراوت ، شادابی و نشاط باشد شادابی، سرزنده بودن انسان نیزبستگی به سبزوخرم بودن طبیعت  دارد،این آوازدل نشین پرندگان،نسیم لطیف کوهساران،اهنگ دلربای چشمه سار ان است به آدمی نشاطو شادابی می دهد،وعکسش طبیعت مرده افسردگی، خمودی روحی جسمی را برای انسان به دنبال دارد وانسان دیروز اگر نیاز به محیط زیست می داشت انسان  صنعتی وماشینی امروزبه مراتب بیشتر نیاز به ((محیطزیست))دارد پس اگر خواهان زندگی کردن هستیم باید درحفظ وتوسعه محیط زیست تلاش کنیم.
   دلیل سوم:این است: آنچه که امروز در
 دنیا ازجمله ایران اسلامی نسبت به محیط زیست درحال وقوع است ودارد به مرز انفجار می‌رسدآلوده,ونابودکردن ((محیط‌زیست))است به گونه ای که نه تنها نسل فعلی حیات وسلامتش در
معرض خطر وضرر قرار می گیرد
 بلکه موجب به خطرقرارگر فتن نسل اینده می زاشد  وچون چنین ضرری قطعی است مابه حکم  عقل ونیز به حکم شرع که رسول‌الله صلی الله علیه وآله فرمود
((لاضرر ولاضرار فی الاسلام : در اسلام اسیب رسانی به دیگران ونیز اسیب به خو دنیست (کافی/ج/ ۵ /۲۹): وظیفه داریم درحفظ وحراست محیط زیست بکوشیم
17-((قرنطیه فرصتی برای اندیشیدن به آزادگی  وآزادی دردوره بیماری کرونا))
هفدهمین درس وپیام (کووید 19)کرونا ویروس فرصتی برای((اندیشیدن به  ازادگی و آزادی) است۰به این معنا همان گونه ادامه حیات انسان  به نان، مسکن، پوشاک داردو اگر این نیازهای مادی برآورده نشود، ادامه حیات اختلال پیدا می کند، آزادی نیزازخواسته فطری انسان است و اگربا موانع روبرو شود حیات معنویت انسان مختل می شود امکان رشد وبه کمال رسیدن به بن بست خواهد رسید وانسان نمی تواند ازمرتبه حیوانیت عبورکرده وبه مقام رفیع بلند انسانیت انسان برسد، چراکه آزادی دوصورت دارد:
صورت اول ازازادی که آدمی را ازجنبه حیوانی خارج می کند به اوجنبه ملکوتی داده و به مقام ومرتبه خلیفه اللهی می رساند ((آزادی معنوی)) است‌، ومقصود ازازادی معنوی آنست که انسان با ریاضت نفسانی وطی کردن منازل سیر سلوک وکسب تقوای باطنی وخدا باوری وخدا ترسی انچنان رب اعضاوجواهرش می شود که اسیر خواسته های نفساني، حرص، طمع، جاه طلبی، فزون طلبی، ولنگاری اخلاقی نمی شود  بلکه مصداق آیه (9) سوره شمس می شود که خداوند  پس ازیا ده بار قسم  آنان را اینگونه توصیف کرده است: ((قدأَفْلَحَ من  زَكَّاهَا :بی تردید کسی که نفس را [از آلودگی پاک کرد و] رشد داد، رستگار شد. ))) 
صورت دوم ازازادی((آزادی اجتماعی))  است۰ مقصود ازازادی اجتماعی به بیان استاد شهید مطهری این است  انسان از((ناحیه سایر افراد اجتماع آزادی داشته باشد . دیگران مانعی در راه رشد و تکامل او نباشند، او را محبوس نکنند، به حالت یک زندانی در نیاورند که جلوی فعالیتش گرفته شود . دیگران او را استثمار نکنند، استخدام نکنند، استعباد نکنند; یعنی تمام قوای فکری و جسمی او را در جهت منافع خودشان به کار نگیرند :گفتار معنوی، ص14)) وبه عبارت دیگر:((«در مقام پرستش، جز خدای یگانه چیزی را پرستش نکنیم، نه مسیح را و نه اهرمن را... و اینکه هیچ کدام از ما دیگری را بنده و برده خودش نداند و هیچ کس هم یک نفر دیگر را ارباب و آقای خودش نداند، یعنی نظام آقایی و نوکری ملغا، نظام استثمار ملغا، نظام لامساوات ملغا، هیچ کس حق استثمار و استعباد دیگری را نداشته باشد، همان)) وبه عبارت سوم طبقه ملا، مترف، رحبان، زر، زور، تزویر درمقام استثمار، استعمار، واستحمار برنیایند قدرت فکرکردن، حق انتخاب داشتن، انتقادکردن، ومطالبه گری راازانسان هانگیرندزهمین رو قرآن کریم فلسفه بعتت را عدالت اجتماعی دانسته  درایه(157)سوره(اعراف) می فرماید: 
 ((الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتِي كانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ :رحمت الهى، شامل كسانى است كه علاوه بر ايمان، زكات وتقوا،) از رسول و پيامبر درس نخوانده‌اى پيروى مى‌كنند كه (نام و نشانه‌هاى او را) نزد خويش در تورات و انجيل نوشته مى‌يابند. (پيامبرى كه) آنان را به نيكى فرمان مى‌دهد و از زشتى باز مى‌دارد و آنچه را پاكيزه و پسنديده است برايشان حلال مى‌كند و پليدى‌ها را بر ايشان حرام مى‌كند و از آنان بار گران (تكاليف سخت) و بندهايى را كه بر آنان بوده برمى‌دارد (وآزادشان مى‌كند). پس آنان كه به او ايمان آورده و او را گرامى داشته و يارى كنند و از (قرآن) نورى كه همراه او نازل شده است پيروى كنند، آنان همان رستگارانند.)) 
((جمع بندی ونتیجه)) 
ازآنجایی که قرنطیه دوره بیماری کرونا  مصادف باماه رجب وشعبان شده است قرنطینه نشینان ازفرصت استفاده کرده به ((آزادی وآزادی)) اندیشیدند، چراکه ازیک طرف چون درزمان قرنطینه فارغ ازهرگونه اشتغال بودند باخدای خود به خلوت نشتند وبیماری های دل را که می‌تواند انسانیت انسان را ازاو بگیرد،تست کردند وباانابه و توبه استغاثه والتجا به درمان این بیماری روحی پرداختند، تاازاده ورها ازهمه منیت هاشوندچ چراکه آزادی معنوی مقدمه آزادی اجتماعی است. واین طبقه است که جان برکف شده برای رهایی دیگران ازاسارت  طبقه زر، زور، وتزویر تاحاکمیت صالحان پیش می روند، وازطرف دیگر چون کرونا آزادی اجتماعی راازقرنطینه نشینان  گرفته است وآنان  حق انتخاب وحضور درعرصه کار وتلاش را ندارند  باتحصن وبست نشستن درمنزل زمینه راه  شکستن این اهریمن را به وجود می آورند واز سختی این جنس ازمبارزه باهمه وجودقدر ومنزلت آزادگانی که برای آزادی اجتماعی نه پانزده روز بلکه سه هزاروز درسخت ترین شرایط و دورازخانواده  دراسارت حزب بعث عراق دراسارت بودند را می یابد وباهمه وجودبه آنان تعظیم وتکریم می کند
دلیل چهارم ‌‌؛ این است:هرچند خداوند جهان طبیعت را آفرید ومسخر انسان قرار تاازمواهب آن استفاده کند وبهره ببرد,(الذی خلق لکم فی الارض جمیعا:بقره/۲۹ ))و((سخر لکم مافی السموات والا رض :جاثیه/ ۱۳)),ولی همان خداوند حد ومرزوتعریفی برای استفاده از محیط زیسآب،هوا ،خاک، طیعت، دریا ،۰۰۰قرادادوآن اینکه تصرفات تا آنجایی مجاز است که به،((محیط‌زیست))آسیب نرساندچرا که فرمود :((و,لا تفسدو فی الارض: اعراف/ ۵۶ )) که بنابر قول بعضی از مفسرین فساد درآیه معنای وسیعی دارد که شامل آسیب رساندن((محیط زیست را))نیز شامل می شود
دلیل پنجم؛ این است، رسول گرامی اسلام برای این‌که توجه به حفظ محیط زیست درجامعه اسلامی نهادینه شود:
اولا: حفظ ((محیط زیست))را درمتن بزرکترین عملی چون حج قرار داده ،ازهمین رو کشتن وصیدحیوانات، کندن گیاهان،قطع درختان را ازمحرمات ان دانستند وبرای کسی که این محرمات در لباس احرام مرتکب شود کفاره به عنوان جریم قرارداده است تا حج گزاران هم خودشان آموزش درحج حفظ محیط زیست ببینند وهم پس از بازگشت این پیام را به دیگران برسا نند که محیط زیست چقدر دراسلام ازاهمیت ویژه‌ای برخور دار است
ثانیا:درجهت حفظ محیط زیست وتوسعه ان مردم را تشویق به درختکاری  وفرمودند:
۱-((مامن رجل یغرس غرسا الا کتب الله له من الا جر قدرما یخرج من ثمره ذالک الغرس:هیچ شخصی درختی ر ا نکارد مگر انکه خداوند به اندازه میوه هایی که ان درخت می دهد به وی پاداش می دهد: کنزالعمال/۹۰۵۷)) 
۲-(( من زرع زرعا ، فاکله منه طیر ۰۰ کان له صدقه :هرکس کشت کند وپرند ه از ان بخورد ،برای او صدقه شمرد ه می اید:مستدر ک الوسایل ،ج۱۳،ص۲۶ط)) 
۳ -((من سقی طلحه اوسدره فکانما سقی مومنا من ظما:هرکس درخت طلح وسدر(درخت نیازمندبه اب) راسیراب کند، گویا انسان مومن تشنه را سیراب کرده است:تفسیر العیاشی ،ج۲ ،ص۸۶)
نتيجه وجمع بندی
باوجود این همه تاکیدات وتوصیه های قرانی، وروایی برحفظ وحراست واحترام به محیط زیست ولی به دلیل داشتن امکانات وسلیه نقلیه وخسته شدن جامعه امروز اززندگی آپارتماني به محض تعطیلی مناسبتی چون عید فطر،یا عید نوروز میلیون ها ماشین شخصی، بامیلیون ها سرنشین روانه خطه سرسبز مازندران و گیلان، مشهد مقدس، شیراز، اصفهان ۰۰۰می شدند ولی خروجی وبازگشت این سفر نابود شدن محیط زیست می شده است، آنچه که از اغازسال99ودر تعطیلات نوروزی پس ازچهل سال اتفاق افتاد این بود: قرنطیه اجباری دوره بیمار ی کرونا وفاصله گزاری این ایام موجب شد دست بشر به محیط زیست کوتاه شودوطبیعت سرسبز  درارامش قرار گرفته وجان تازه ای بگیرد
18-((توجه ویژه به بهداشت و سلامتی بدن در دوره بیماری کرونا))
هیجدهمین درس وپیام (کووید 19) دردوره بیماری کروناشکر نعمت مغفول شده وتوجه ویژه به((سلامتی وبهداشت بدن وجسم)) است۰ به این معنادرنگاه ومنظر اسلامی به همان اندازه ومرتبه به سلامت روح وروان ومعنویت انسان اهمیت وبها داده شده است، وبه همان اندازه به سلامت و بهداشت ونظافت جسم وبدن نیز اهمیت وبها داده‌شده است، چراکه رابطه جسم وروح رابطه متقابل است، واگر انسان از سلامتی وعافیت جسمانی وبدنی بر خوردار نباشد، ویا محیط زندگیش بامشکل بهداشتی روبروباشد قطعا به همان نسبت از تکالیف معنوی وروحی نیز محروم خواهد ماند. وتوفیق انجام تکالیف دینی که نقش مستقیم در رشد معنوی وی دارد نخواهد داشت ازهمین رو نه تنها300 آیه ازایات قرآن کریم مستقیم یاغیر مستقیم اختصاص به مسله تغذیه دارد بلکه به صورت ویژه درایه(24تا32) سوره(عبس) انسان را مکلف به دقت درنحوه تهیه تغذیه خود نموده وچند نمونه ازمواد غذایی نیز نام می برود ومی فرماید:
((فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‌ طَعامِهِ «24» أَنَّا صَبَبْنَا الْماءَ صَبًّا «25» ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا «26» فَأَنْبَتْنا فِيها حَبًّا «27» وَ عِنَباً وَ قَضْباً «28» وَ زَيْتُوناً وَ نَخْلًا «29» وَ حَدائِقَ غُلْباً «30» وَ فاكِهَةً وَ أَبًّا «31» مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ «32»:پس بايد انسان به غذاى خود بنگرد. ما آب را آن گونه كه بايد، (از آسمان) فرو ريختيم. سپس زمين را به خوبى شكافتيم. و در آن، دانه رويانديم. و نيز انگور و سبزيجات، و زيتون و نخل خرما، و باغهاى پردرخت، و ميوه و چراگاه، براى برخوردارى شما و چهارپايانتان)) 
 وهمچنین در درایه(114) سوره(نحل) به رعایت دو اصل کلی (طیب،:موافق باطبع بودن) که جسم آسیب نبیندو(حلال: پاک بودن وحرام نبودن)که روح آسیب نبیند نموده است ومی فرماید:( فَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلالًا طَيِّباً وَ اشْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ «114»:پس، از آن چيزهاى حلال و پاكيزه‌اى كه خداوند روزى شما كرده بخوريد، و اگر تنها او را مى‌پرستيد نعمت خداراشكرگزاريد.)).
 ودرایه(168)سوره(بقره)برهمین دواصل ‌(طیب وحلال) اشاره شده ومی فرماید:(( يا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلالًا طَيِّباً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ‌:اى مردم! از آنچه در زمين، حلال و پاكيزه است، بخوريد و از گام‌هاى (وسوسه انگيز) شيطان، پيروى نكنيد. براستى كه او دشمن آشكار شماست.)) 
بلکه درمنظر ونگاه اسلامی  بهداشت وسلامت جسم وروان آنچنان اهمیت دارد که پیامبر اسلام( ص) کلید رفتن به بهشت را رعایت بهداشت دانسته ومی فرماید:((تنظفوا بکل ما استطعتم فان الله تعالی بنی الاسلام علی النظافه ولن یدخل الجنه الا کل نظیف»؛ (کنزالعمال، ح 26002) :به هر مقدار که می توانید نظافت را رعایت کنید؛ زیرا خداوند متعال اسلام را برپایه نظافت بنا نهاده است و هرگز کسی وارد بهشت نمی گردد؛ مگر این که پاکیزه باشد))
همچنین به دلیل  نقش کلیدی که سلامتی جسم  دارد یکی ازفرازهای مناجات ابوحمزه ثمالی به آن اختصاص یافته وامام سجاد علیه السلام درمناجاتش می فرماید:((اللّهم اعطنی السّعة فی الرّزق... والصّحّة فی الجسم والقوّة فی البدن: خداوندا! وسعت در روزی... و سلامتی در جسم و قوّت و توانایی در بدن را به من ارزانی فرما!))
((نتیجه وجمع بندی)) 
قرنطیه درایام بیماری کرونافرصتی برای همه به وجو د آورد تامیزان اهمیت بهداشت سلامت جسم دانسته شود، وتمرین سخت فاصله گزاری چون:(دست به یکدیگر ندادن، روبوسی نکردن، عطسه درجمع ننمودم، هربار دست هار تا بیست  شتسن، دست کش در ددست ننمودم، ماسک به دهان زدن)) همه وهمه به غیراز توجه دادن به میزان اهمیت بهداشت وسلامت جسم، توجه ویژه به یکی از نعمت الهی. مساله سلامتی وروحیه شکر گزاری نسبت به ذات باریتعالی بوده است که مورد غفلت واقع می شده است ولی قرنطینه ونگاه به صحنه های غم انگیز درد ورنج وغربت بیماران مبتلای به بیماری کرونا همه رابرشکر وسپاس از باریتعالی برداشتن نعمت سلامتی واداشته است، چراکه بشر غرق درنعمت تازمانی که آن نعمت ازاو برداشته نشود از توجه وحفظ وشکر آن غافل است
 ازهمین رو رسول الله(ص) فرموده است:
1_((نعمتان مجهولتان الصّحه والامان: (خصال، ص70) رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمود: دو نعمت است كه قدرشان شناخته نميشود: صحت بدن و ايمني.)) 
2-((نعمتان مجهولتان الصّحة والفراغ(احادیث منظومه، ص196) مام صادق (ع) فرمود: دونعمت است كه قدرشان شناخته نميشود: صحت بدن و ايمني.)
3-((نعمتان مغبون فيهما كثير من الناس:( بحار،78،ص17 ) الصحة و الفراغ:امام صادق ـ(ع) ـ فرمود: دو نعمت است كه اكثر مردم درآن دو مغبون ميشوند (زيرا قدرشان را نميشناسند) صحت بدن و ايمني.))
‌(بخش پنجم)                                                    
19-((جهاد عظیم رسانه ملی درمبارزه باکرونا)) 
بیستمین درس و پیام (کووید19) بیماری ویروس کرونا((جهاد عظیم رسانه ملی)) است۰به این معنابیماری ویروس کرونا بحران وحادثه غیرمنتظره وغیر قابل پیش بینی، ویرانگر، وحشت انگیزی واستثنایی بود، که تار یخ بشریت  نظیران را ندیده وتجربه نکرده بود وارد کشور اسلامی ایران شد وقریب هشتاد هزار نفر تاکنون مبتلا به این ویروس شدند، وچهارهزار نفر جان خودشان را بااین مبتلا ازدست داده اند، رسانه ملي جمهور اسلامی( را دیو وتلویزیون) دراین بحران بیماری کرونا، تلاش ومجاهدت عظیمی راتاکنون پشت سر گذراند واگر نبود این تلاش ومجاهدت قطعا نظام اسلامی بامشکلات وخسارات واسییب   فراوان پزشگی، روحی، روانی، فرهنگی، اقتصادی، امینتی، بین اللملی روبرومی شد، برای اینکه نقش رسانه ملی دراین بحران جهانی به درستی شناخته وتحلیل شود وارزیابی منصفانه ای تنها نسبت به کار نامه (60)روزه اش دراین بحران داشته باشیم به برخی ازکارکرد ها اجمالا اشاره خواهیم نمود
يکم -((اطلاع رسانی به هنگام)) 
  ازسی بهمن (98) وکشف این ویروس توسط پزشکان متخصص درقم تااردیبهشت (99)رسانه ملی کنار وزارت بهداشت ایستاد وچه به صورت لحظه ای وچه دربخش رسمی گزارش وخبر به صورت پیوسته گزارشات  وتوصیه های پزشگی رابه اطلاع مردم رسانید وافکار عمومی را درجهت مقابله بااین بیماری بسیج وآماده کرد و مانع انتقال بیشتر این بیماری شد
دوم‌‌-((مقابله با( 260)شبکه های معاند)) 
ازاغازانقلاب اسلامی درایران نظام جمهور ی اسلامی تاکنون دراین چهل سال با ۲۶۰ شبکه ضدانقلاب و مخالف سیاسی و مستهجن کشورهای غربی واسیایی مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفته  است، که در کل جهان سیصد ماهواره تلویزیونی فعال است که ۱۱۶ ماهواره فضای ایران را پوشش می‌دهد.شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌ زبان که فقط برای ایرانی‌ها برنامه پخش می‌کنند به ۲۶۰ کانال می‌رسد.در حالی که تقریبا تمام شبکه‌های فارسی‌ زبان که برای مردم ایران ٢۴ ساعته و رایگان برنامه تولید و پخش می‌کنند، به یکی از دولت‌های آمریکا، انگلیس، سعودی، اسرائیل و آلمان وابسته هستند، وازانجایی که بحران ویروس کرونا پس از کشور چین کشف شده بود، این شبکه ها به زعم غلط خود فرصت ومجال دیگری یافتند وبا گزارشات دروغ وتهیه فیلم های ساختگی از قبرها ی آمده،وجنازه  های درانتظادفن در گو رستان بهشت معصومه قم ونیز استناد به گزارش یکی ازنمایند گان درتعداد متوفاهادربیمارستا ن  قم درصدد متهم کردن دولت ایران برپنهانکاری وخرابکارکردن شهرقم به عنوان پایتخت انقلاب اسلامی وتضعیف روحیه وایجاد وحشت وترس در مردم، وناتوان نشان دادن دولت درمهار  کردن بحران برآمدند، ولی شبکه ملی با تهیه فیلم وگزارش صحیح ازهمین مکان ها دست این هاروکرد وبی آبرویشان ساخت، ونشان داد اینجا ایران مهدشهیدان است ومردمش تربیت شده فرهنگ  جنگ جهادند نه غرب نی که ازترس کمبود،موادغذایی ولوازم بهداشتی به فروشگاهها هجوم ببرند وگیس کشی کنند، دولت  هرچند ممکن است از زاویه دیگر مورد انتقاد باشد.ولی دراین مسله مقتدر تراز ازان چیزی است که شبکه ها ی معاندخوابش دیده اند
سوم-((اموزش وپرورش مجازی))
براساس تصمیم ستاد مبارزه تمام مراکز دانشگاهی، حوزوی ومدارس تحت مدیریت وزارت آموزش وپرورش درتمام مقاطع تعطیل شد، شبکه ملی تمام قد کنار این وزارت خانه ایستاد وشبکه ملی را جایگزین مدارس آموزش وپرورش کرد وبابه راه انداختن آموزش مجازی به آموزش دانش آموزان مبادرت کرد تاوقفه ای درآموزش ایجاد نشود
چهارم-((پرکردن اوقات فراغت عموم مردم))
با قرنطینه عمومی وممنوع بودن مسا فرت بین شهری وتعطیلی نوروزی وماندن مردم درمنزل، رسانه ملی باساختن سریال ها هرچند بعضی پرحاشیه همچون پایتخت وتکرار چند باره وتهیه برنامه سرگرمی چون عصر جدید، ودورهمی توانست 88 درصد مردم را درخانه نگه داشته، واعضای خانواده را درکنارهم ساعت هاپای تلویزون بنشاند ومانع ازخستگی ودل زدگی شود
پنجم-((برجسته کردن زمینه های همدلی وهم بستگی))
ازآنجایی که کرونا بحران  فراگیر است وتنها باهمدلی وهبستگی می توان، برآن فائق شد ومیزان خسارت واسیب اقتصادی وفرهنگی آن را کاهش داد رسانه ملی با شکارکردن سوژه های تاثیرگذا را ایثار وگذشت ورسانه ای نمودن آن، همچون درگذشت همسر طلبه جهادی دربیما ستان، تولید ماسک در مساجد، گذشت  اجاره مغازه های توسط صاحب پاساز، رسانه ای کردن حضور  طلاب جهادی دربیمارستان، ساختن جهادی بیمارستان صحرایی سه هزار تخته توسط ارتش، گندزدایی وضد عفونی شهروروستاها توسط کادر سپاه واعضای بسیج؛ زمینه ایثار وگذشت ونیز همبستگی دربین همه ملت به وجود آورد که نظیران جز دردفاع مقدس دیده نشده است
ششم-((تولیدبرنامه مساجد وحسینیه  مجازی)) 
ازآنجایی که باتصمیم ستاد مبارزه با ویر وس کرونا،اماکن فرهنگی معنوی ((حرم های مطهر، جمکران، مساجد، امام زادگان)) که نیازهای روحی وروانی مردم برآورده می کرد تعطيل وبسته شده است، رسانه ملی تمام قدظاهر شد وباتولید برنامه های مناسبتی تلاش کرد درپو‌شش مساجد وحسینیه های مجازی به این نیاز معنوي مردم متدین وعا‌شق اهل بیت عصمت پاسخ دهد
20-((استقامت زمینه ساز ظفر وپیروزی)) 
بیستمین پیام ودرس بيمار ی ویروس کرونا ((استقامت زمینه ساز پیروزی)) است۰به این معنا هرگاه صبر.واستقامت امت وملتی همراه بانصرت وامداد غیبی شود وعده الهی غلبه یافتن برمشکلا ت ودرپیش بودن پیروزی است((ان تنصر الله ینصرکم ویثبت اقدامکم))، طبیعی است مردمی که با همدلی وهمبستگی و ایثارو گذشت باپشتوانه معنوی چون ذکر، مناجات ویاد خداونددربرابر بلیه وبحران وحشت انگیزی چون کرونا می ایستند و میزان مقاومت وصبوری خودش راتست وسنجیده وبه رخ جهانیان می کشند انتظاری جزغلبه یافتن برمشکلات وکسب پیروزی نباید داشت، چراکه به قول ملای رومی:
 صبر تلخ آمد ولیکن عاقبت                        میوه شیرین دهد پرمنفعت
گندمی رازیر خاک انداختند                  پس زخاکش خوشه ها برساختند
 ((سخن آخر))
بارالها دراین دل شب به حق اولیاء، وبه آه دل سحر خیزان وعارفان قسمت می دهم همه آن کسانی که به نویسند ه این یاداشت باخواندن کمک معنوی کردند، وهمه کسانی درنشران به دیگران مبادرت ورزیدند، وهمه کسانی به نقد ونقض آن پرداختند حسن عاقبت همراه باتوفیق وسلامت عنایت فرما!
بارالهابه خوبی مرز خالصی وناخالصی را می شناسم ومی یابم تلاش وسعی می کنم تاجایی که می توانم کارم را درجهت مرضی تواست انجام دهم، ولی اگر ریا وناخالصی  آمیخته باآن شد تنها ازاین جهت است که دیگر خارج ازاستطاعت بنده ضعیف تواست وخودت باکرم ولطف بی کرانت خالصش کن! بارالها این بلیه سخت را ازکشوری که 220 هزارشهید، 672 جانباز، 40 هزار ازاده.تقدیم اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده است وسخت دل بسته به اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است رفع به فرما، به بیماران بلیه  عافیت وسلامت، شهدای سلامت ومتوفا ی این بلیه را باپیامبر صلی الله علیه علیه وآله وسلم واهل بیتش سلام الله علیهم  مشهور به فرما! 

تهیه و تنظیم؛ حجت الاسلام سیّد محمدتقی قادری

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.