پژوهشگرمهدویت؛

مقام امامت، مقام رهبری و راهبری و اجرای دین در زندگی مردم

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام یوسفیان گفت: مقام امامت، مقام رهبری و راهبری و اجرای دین در زندگی مردم است؛ و این زمانی امکان دارد که مردم امامت و رهبری امام را بخواهند چرا که آمادگی پذیرش و یاری امام زمان(عج)، دوران سبز زندگی انسانی را برای عموم انسانها محقق می کند.
یوسفیان

به گزارش بلاغ، حجت الاسلام مهدی یوسفیان پژوهشگر مباحث مهدویت در گفتگو با خبرنگار شبستان، گفت:امامت منجی عالم بشریت، موعود انبیاء، پایان بخش طومار حاکمیت طاغوت، و برقرار کننده حکومت عدل الهی بر سراسر زمین است.

وی افزود: خداوند برای انسان هدفی متعالی و بلند مرتبه در نظر گرفته است. رسیدن به این هدف والا که همان مقام قرب الهی است فقط در مسیر عبودیت و راه بندگی خدا ممکن پذیرمی باشد. «يَأَيَّتهَُا النَّفْسُ الْمُطْمَئنَّةُ* ارْجِعِى إِلىَ‏ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً* فَادْخُلىِ فىِ عِبَادِى* وَ ادْخُلىِ جَنَّتىِ» (فجر/27-30)  تو اى روح آرام‏يافته! * به سوى پروردگارت بازگرد در حالى كه هم تو از او خشنودى و هم او از تو خشنود است، * پس در سلك بندگانم درآى، * و در بهشتم وارد شو!

انسان برای رسیدن به هدف نیازمند راهنمایی و راهبری حجت های الهی است

پژوهشگر مباحث مهدویت ادامه داد: انسان برای رسیدن به این مقام بلند و هدف برتر، نیاز به راهنمایی و راهبری حجت های الهی دارد، از این رو خداوند، پیشوایان آسمانی را برای دستگیری مردم در این مسیر فرستاد؛ تا هم هدف را به آنان یادآور شوند و هم راه را در قالب شریعت و دین برای آنان معرفی و تبیین کنند که پیامبران هدف را برای مردم بیان کردند «وَ لَقَدْ بَعَثْنا في‏ كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت‏» (نحل/36) ما در هر امتى رسولى برانگيختيم كه: «خداى يكتا را بپرستيد و از طاغوت اجتناب كنيد!»

حجت الاسلام یوسفیان تصریح کرد: آنان وظیفه داشتند علاوه بر معرفی راه و هدف، آن را برای مردم به روشنی تبیین و تفسیر کنند «كَما أَرْسَلْنا فيكُمْ رَسُولاً مِنْكُمْ يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِنا وَ يُزَكِّيكُمْ وَ يُعَلِّمُكُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُون‏‏» (بقره/151) همان گونه (كه با تغيير قبله، نعمت خود را بر شما كامل كرديم،) رسولى از خودتان در ميان شما فرستاديم تا آيات ما را بر شما بخواند و شما را پاك كند و به شما، كتاب و حكمت بياموزد و آنچه را نمى دانستيد، به شما ياد دهد.

وی  اظهار داشت:  به آنان بگویند که سرانجام خوش و نیک فقط در سایه اطاعت از خدا و رسول امکان دارد «وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَ مَنْ يَتَوَلَّ يُعَذِّبْهُ عَذاباً أَليماً» (فتح/17) و هر كس خدا و رسولش را اطاعت نمايد، او را در باغهاى (از بهشت) وارد مى كند كه نهرها از زير (درختانش) جارى است و آن كس كه سرپيچى كند، او را به عذاب دردناكى گرفتار مى سازد!

پژوهشگر مباحث مهدویت خاطر نشان ساخت: آخرین پیام آور آسمانی، حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) از طرف خداوند مبعوث به رسالت شد « ما كانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِكُمْ وَ لكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِيِّينَ وَ كانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليما» (احزاب/40) محمّد (ص) پدر هيچ يك از مردان شما نبوده و نيست ولى رسول خدا و ختم كننده و آخرين پيامبران است و خداوند به همه چيز آگاه است وخداوند با او قرآن را نازل کرد تا راهنمای همه مردم جهان باشد، چرا که زوال ناپذير و پر بركت است كسى كه قرآن را بر بنده اش نازل كرد تا بيم دهنده جهانيان باشدو آن را معجزه جاوید او قرار داد.

حجت الاسلام یوسفیان اذعان کرد: عهد امامت غیر از مقام نبوت و بالاتر از آن بوده و به برخی از انبیاء عنایت شده است «وَ إِذِ ابْتَلىَ إِبْرَاهِمَ رَبُّهُ بِكلَِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ  قَالَ إِنىّ‏ِ جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا  قَالَ وَ مِن ذُرِّيَّتىِ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِى الظَّالِمِين‏» (بقره/124) (به خاطر آوريد) هنگامى كه خداوند، ابراهيم را با وسايل گوناگونى آزمود. و او به خوبى از عهده اين آزمايش ها برآمد،خداوند به او فرمود: «من تو را امام و پيشواى مردم قرار دادم!» ابراهيم عرض كرد: «از دودمان من (نيز امامانى قرار بده!)» خداوند فرمود: «پيمان من، به ستمكاران نمى رسد! (و تنها آن دسته از فرزندان تو كه پاك و معصوم باشند، شايسته اين مقامند)».

مقام نبوت و رسالت، مقام ابلاغ وحی و معرفی راه سعادت است

وی افزود:مقام نبوت و رسالت، مقام ابلاغ وحی و معرفی راه سعادت است، انبیا و رسولان الهی فقط وظیفه داشتند تا مسیر بندگی را در قالب دین، برای مردم تبیین کنند، خواه مردم آن را بپذیرند و به کار ببندند، و یا رد کنند و به مخالفت بپردازند،اما مقام امامت، مقام رهبری و راهبری و اجرای دین در زندگی مردم است؛ و این زمانی امکان دارد که مردم امامت و رهبری امام را بخواهند و با پذیرش حاکمیت و سرپرستی او، راه را برای برقراری امامت حجت آسمانی هموار کنند.

پژوهشگر مباحث مهدویت عنوان کرد: بنابر این، مردم در بعثت انبیاء و ارسال رسولان و ابلاغ وحی، نقشی ندارند، یعنی شرط آمدن پیامبر و بیان پیام الهی، خواست و پذیرش مردم نیست؛ ولی برای تحقق رهبری حجت خدا و امامت در جامعه (که بخشی از وظایف امام است)، مردم نقش تعیین کننده دارند، یعنی اگر مردم نخواهند امام نمی تواند در جامعه نقش حکومتی خود را ایفا کند.

حجت الاسلام یوسفیان با بیان اینکه همراهی و یاری امام و پذیرش مردمی، به دو شرط اساسی وابسته است گفت: شناخت امام، هم به صورت معرفت شخص امام و هم معرفت نسبت به شخصیت و مقام و منزلت او در جهان هستی و نزد خدا وبیعت با امام و زمینه سازی برای حضور ایشان، یعنی تعهد به این که او را یاری کند و اوامرش را انجام دهد و برای هرگونه فداکاری در راه امام و اوامر او آماده باشد، چرا که نگاهی گذرا به تاریخ صدر اسلام به روشنی نقش مردم را در برقراری رهبری جامعه توسط امام، نشان می دهد.

وی ابراز داشت: عده زیادی از مردم مکینه، با آگاهی از دین اسلام، به آن گرویدند؛ سپس گروهی از آنان در مراسم حج شرکت کرده و در «عقبه منی» با پیامبر بیعت کرده و مراتب یاری خود را از پیامبر و فداکاری در راه او اعلام کردند؛ و آمادگی شهر مدینه را برای حضور پیامبر خبر دادند؛ و با شنیدن خبر هجرت ایشان، خود را برای استقبال از آن بزگوار آماده کردند.

پژوهشگر مباحث مهدویت ادامه داد: با رحلت پیامبر و کوتاهی مردم، رهبری حکومت از امام علی (علیه السلام) گرفته شد و ایشان 25 سال خانه نشین شدند، امام حسن (علیه السلام) مجبور به صلح با معاویه شد، و امام حسین (علیه السلام) در کربلا همراه یاران باوفایش به شهادت رسید و سایر امامان بزرگوار (علیهم السلام) نیز تحت شدیدترین فشارهای حکومت ظالم و فاسد بنی امیه و بنی عباس قرار گرفتند تا در نهایت، غیبت آخرین حجت الهی اتفاق افتاد و امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) از دیده ها پنهان شد.

توجه و اهمیت به خواندن دعای ندبه تجدید بیعتی با امام زمان(عج)

حجت الاسلام یوسفیان توجه به فرازهایی از دعای ندبه را قابل اهمیت عنوان کرد و اظهار داشت: «اللَّهُمَّ إِنِّي أُجَدِّدُ لَهُ فِي صَبِيحَةِ يَوْمِي هَذَا وَ مَا عِشْتُ مِنْ أَيَّامِي عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَيْعَةً لَهُ فِي عُنُقِي لَا أَحُولُ عَنْهَا وَ لَا أَزُولُ أَبَدا؛ من بامداد امروز كه در آن به سر مي برم و هر بامدادى تا زنده ام عهد و پيمان خود را با امام خويش تجديد مي كنم، و بيعت او را به گردن مي گيرم و هيچ گاه آن را از نظر دور نمی دارم و از ياد نمى برم.»

وی گفت:  بیعت با امام زمان (عج) لوازمی دارد که با انجام آنها بیعت معنا و مفهوم پیدا می کند «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّينَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِينَ إِلَيْهِ فِي قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِينَ عَنْهُ وَ السَّابِقِينَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْه؛خداوندا! مرا از ياوران و مدافعين او و آنها كه سعى در انجام مقاصد او دارند و از پشتيبان هاى وى و كسانى كه در انجام اراده حضرتش سبقت گرفته اند و آنان كه در ركابش شهيد مى شوند‏ قرار ده».

پژوهشگر مباحث مهدویت عنوان کرد: با دقت در این فراز از دعای ندبه با لوازم بیعت واقعی آشنا شده و یاری امام در تحقق اهدافش، دفاع از او و حریم و حرمتش، سرعت داشتن در برآوردن خواسته هایش، سبقت گرفتن از دیگران در امنثال اراده­اش، آمادگی هرگونه فداکاری تا مقام جانفشانی و نثار خون در برابرش را می توان از موارد مهم بیعت واقعی با امام زمان (عج) برشمرد.

حجت الاسلام یوسفیان در پایان گفت: اگر ما آماده پذیرش و یاری امام را داشته باشیم، پرچم عدل الهی ایشان به اهتزاز در خواهد آمد و با ظهور آن بزرگوار، حکومت در اختیار صاحبش قرار گرفته و دوران سبز زندگی انسانی برای عموم انسان ها تحقق می یابد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.