سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ /۴ صفر ۱۴۴۲

مسیر

مدیرکل تبلیغ عمومی:
حجت الاسلام کمال: اگر به دنبال اثر بخشی و جریان سازی فعالیت تبلیغی مبلغان در بین مخاطبان هستیم باید جریان تبلیغ و فعالیت های تبلیغی یک جریان مستمر و جاری باشد نه یک فعالیت مقطعی، کوتاه مدت و موسمی.

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام والمسلمین یحیی کمال مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم درنشست هم اندیشی سرگروه های فعال در تبلیغ مجازی ماه مبارک رمضان ضمن خیر مقدم به حاضرین در جلسه و تبریک ایام دهه کرامت اظهار داشت:  با رجوع به قرآن و روایت اهل بیت (علیهم السلام) می توان مسایل زیادی را در امر تبلیغ که به عنوان مشکل با آن برخورد می کنیم را حل نمود. به عنوان مثال در بحث مخاطب شناسی، اینکه چه گروهی در اولویت مسایل تبلیغی هستند را روایتی از امام صادق علیه السلام که می فرمایند: «عَلَيْكَ بِالْأَحْدَاثِ فَإِنَّهُمْ أَسْرَعُ إِلَى كُلِّ خَيْرٍ»؛ به جوانان روى آوريد كه آنها به هر كار خيرى شتابان‏ترند.(۱) مسأله مخاطب شناسی را برای مبلغان حل نموده است.

حجت الاسلام کمال به مسأله محتوای تبلیغی اشاره نمود و افزود: در بحث محتوای تبلیغی نیز روایت ائمه معصومین (علیهم السلام) به کمک ما می آیند کما اینکه در روایت داریم؛ «أدِّبوا أولادَكُم عَلى ثَلاثِ خِصالٍ : حُبِّ نَبِيِّكُم ، وحُبِّ أهلِ بَيتِهِ ، وقِراءَةِ القُرآنِ» (۲): فرزندان خود را با سه خصلت بار آوريد: دوست داشتن پيامبرتان، دوست داشتن اهل بيت او و قرآن خواندن.

مدیرکل تبلیغ عمومی بیان داشت: با تامل در روایت منقول از امام رضا (علیه السلام) ؛ «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا،» قال الرّاوی: فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا.»(۲) خدا رحمت کند بنده‌ای را که امر ما را زنده نمود، به حضرت عرض شد امر شما را چگونه زنده می‌ کنند؟ فرمود: علوم ما را فرا می‌گیرد و آن را به مردم می‌آموزد، که اگر مردم نیکویی‌های سخن ما را می‌دانستند از ما پیروی می‌کردند. در مسایل تبلیغی اگر از معارف ناب اهل بیت (ع) استفاده شود قطعاً و یقیناً مخاطب آن را با جان و دل درک خواهد کرد و آن مطالب را سرلوحه زندگی خویش قرار خواهد داد.

وی در ادامه به ضروت حضور مبلغان در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: همان گونه که ساماندهی وتشکیل گروه های تبلیغی به منظور ارتقاء اثر بخشی و تربیتی فعالیت مبلغان در چند سال گذشته تبدیل به یک ضرورت شده بود، امروز نیز حضور مستمر، قدرتمند و جریان ساز مبلغان و گروه های تبلیغی در فضای مجازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر و بسیار پر اهمیت شده است. 

حجت الاسلام کمال اظهار داشت: دفتر تبلیغات اسلامی با بهره گیری از همه ظرفیت های خود و از جمله ایجاد معاونت فضای مجازی و رسانه، گسترش، توسعه و حمایت از فعالیت فضای مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی را در دستور کار خود قرار داده است .

مدیرکل تبلیغ عمومی گفت: در ایام تبلیغی پیشرو مانند تابستان و ماه محرم اگر شرایط شیوع ویروس کرونا به وضعیت سفید برگردد، بحث تبلیغ حضوری را خواهیم داشت، اما اگر شیوع ویروس کرونا ادامه داشته باشد مانند ماه رمضان امسال با توان دوچندان و به یاری خدواند، تبلیغ در فضای مجازی را ادامه خواهیم داد.

وی به بحث آموزش گروه های تبلیغی اشاره کرد و گفت: در عرصه حمایت از گروه های تبلیغی بحث آموزش و بروزرسانی اطلاعات و مهارت های تبلیغی سرگروه و اعضای گروه ها، از اولویت های تبلیغی می باشد. لذا بر این امر تاکید و پیگیر خواهیم بود.

حجت الاسلام کمال در ادامه بیان کرد: برای انتقال تجربه باید جلسات متعدد و متداوم برای گروه های تبلیغی برگزار شود تا گروه ها بتوانند تجربه های خود را در اختیار دیگر گروه های تبلیغی قرار دهند.

یحیی کمال با توجه به اهمیت استمرار در تبلیغ و ارتباط مستمر مبلغ و مخاطب و پرهیز از فعالیت های مقطعی و موسمی و کوتاه مدت، فعالیت مستمر در فضای مجازی از سوی مبلغان را تکمیل کننده فعالیت تبلیغی سنتی و چهره به چهره  مبلغان دانست و افزود: اگر به دنبال اثر بخشی و جریان سازی فعالیت تبلیغی مبلغان در بین مخاطبان هستیم باید جریان تبلیغ و فعالیت های تبلیغی یک جریان مستمر و جاری باشد نه یک فعالیت مقطعی، کوتاه مدت و موسمی. یکی از مهمترین شیوه ایجاد ارتباط مستمر تبلیغی بین مبلغ و مخاطب بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی است.

مدیرکل تبلیغ عمومی در پایان از فراهم سازی زیر ساخت های لازم برای فعالیت مبلغان در فضای مجازی ازسوی دفتر تبلیغات اسلامی  اشاره کرد و گفت : در ماه رمضان امسال و با توجه به موضوع شیوع ویروس کرونا و عدم امکان اعزام مبلغان به مناطق، در یک فرصت کم بیش از ۲۰۰۰نفر از مبلغان دارای توانایی و مهارت فعالیت در فضای مجازی شناسایی و در قالب انفرادی و گروهی در ماه رمضان سال جاری بکار گیری شدند.

وی در ادامه افزود: بیش از ۱۰۰ گروه تبلیغی نیز در کنار مبلغان انفرادی به تبلیغ در فضای مجازی پرداختند، و با ارزیابی های که انجام گرفت فعالیت مبلغان و گروه های تبلیغی در فضای مجازی ویژه رمضان ،بسیار مهم و اثر بخش  و یک حرگت و گام  به جلو در عرصه بهره گیری از ابزارنوین برای فعالیت تبلیغ مکتب اهلبیت علیهم السلام بوده است.

گفتنی است در ادامه این نشست، سرگروه های فعال، به ارائه پیشنهادات و انتقادات در خصوص اجرای هرچه بهتر فعالیت های گروه ها پرداختند.

گزارش تصویری

پی نوشت

۱-[كافى، ج ۸، ص ۹۳، ح ۶۶]

۲- [ كنز العمّال : ج ۱۶ / ص ۴۵۶ / حدیث ۴۵۴۰۹]

۳- (عیون اخبار الرضا، ج۱، ص۲۷۵)