رئیس گروه مطالعات فرهنگ و تمدنی فرهنگ و علوم اسلامی بیان کرد:

موضوعات اسلامی قابلیت تبدیل شدن به قاعده تمدنی را دارد

تاریخ انتشار:
رئیس گروه مطالعات فرهنگ و تمدنی فرهنگ و علوم اسلامی در نشست گفتگوی تمدنی مبلغان نخبه با موضوع بینش تمدنی در علوم اسلامی بیان کرد: با نگاه تمدنی به موضوعات اسلامی می توان از آن موضوعات قاعده و قوانین تمدنی در آورد.

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام حبیب الله بابایی در نشست گفتگوی تمدنی مبلغان نخبه با موضوع بینش تمدنی در علوم اسلامی، که به همت اداره امور تبلیغ نخبگانی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در سالن جلسات شهید سپهبد سلیمانی برگزار شد، در خصوص مساله رویکرد تمدنی به علوم اسلامی مطالبی را بیان کرد.

حجت الاسلامی بابابی اظهار داشت: در ارتباط با رویکرد تمدنی به علوم اسلامی اخیراً کتابی با عنوان "ظرفیت های تمدنی علم کلام" از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است. این کتاب حاصل گفتگوهایی است که در ۵ سال اخیر تهیه شده است.

وی در ادامه افزود: در این کتاب تلاش شده است یک فهم تمدنی از علم کلام ارائه بشود و به موضوعاتی چون؛ ظرفیت تمدن سازی امامت و ولایت، اختیارات امام در امامت شیعه، خداشناسی، قرآنی و کلامی، نظریه امامت در عصر غیبت، معاد و ... پرداخته شده است.

رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی اظهار داشت: این کتاب با نگاه از درون به مسائل تمدن اسلامی به آن پرداخته شده است در عین حال افراد غیر مسلمانی هم هستند که ازبیرون به مسائل تمدنی دین اسلام پرداخته اند و باور های شیعه را مورد سنجش قرار داده اند.

حجت الاسلامی بابایی گفت: برخی از شرق شناسان، تاریخ اسلام را مطالعه کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که برخی از باورها و اعتقادات شیعه در نظم اجتماعی آنان تاثیر گذار است مانند مساله "تقوا" یا به عبارتی دیگر "خویشتن داری" که حتی اگر در مکان هایی که پلیس نباشد، خود مسلمانان با تکیه به اعتقاداتشان، مرتکب جرم نخواهند شد.

وی با اشاره به موضوع "نظم" اشاره کرد و گفت: از جمله افرادی که از نگاه بیرون به مکتب شیعه و مسائل تمدنی آن مورد برسی خویش قرار داده است می توان به آقای مارشال هاجسن اشاره کرد که کتابی دارد با عنوان "اعجاز اسلام" ، در این کتاب یکی از نکته هایی که مورد توجه قرار گرفته مساله نظم جامعه مسلمانان است. نظم در دنیای مدرن بر پایه قانون شکل می‌گیرد در حالی که در جهان اسلام چنین نظمی بر اساس نوعی از معنویت صورت می‌یابد.

گزارش تصویری

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.