به همت اداره کل تبلیغ تخصصی برگزار شد؛

جلسه بررسی عوامل دین گریزی

تاریخ انتشار:
به همت اداره کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، جلسه نشست هم اندیشی مبلغان نخبه در عرصه تعمیق ایمان و باورهای دینی با موضوع "عوامل دین گریزی" برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بلاغ، به همت اداره کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، جلسه نشست هم اندیشی مبلغان نخبه در عرصه تعمیق ایمان و باورهای دینی با موضوع "عوامل دین گریزی" با حضور آیت الله نظری منفرد و حجت الاسلام دکتر خانمحمدی، در سالن شیخ طوسی ستاد دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

درابتدا این نشست حجت الاسلام دکتر خانمحمدی با اشاره به شرایط جامعه کنونی و تاثیرات فضای مجازی بر آن اظهار داشت: ما در جامعه ای زندگی می کنیم که فضای مجازی در آن غلبه دارد و پیشفرض ما این است که در یک جامعه اطلاعاتی به سر می بریم و در این جامعه اطلاعاتی تبلیغات زیادی علیه ما صورت می گیرد.

عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقر العلوم(علیه السلام) بیان کرد: با توجه به تاثیرات مستقیم فضای مجازی بر زندگی انسان ها و همچنین نیاز روزانه بشر به اینترنت و فضای مجازی باید نخبگان تبلیغی برای نشر معارف دینی در این فضا وارد شوند.

وی در ادامه مطالب خود افزود: در دو دهه اخیر ارتباطات دوگونه بود؛ ارتباط میان فردی و ارتباط جمعی. ارتباط میان فردی ارتباطی است که مبلغ مخاطب خودش را می شناسد و می تواند مخاطب شناسی کند اما در گونه ارتباط جمعی، سخنران نمی تواند مخاطبان خودش را بشناسد مانند مبلغی که در رادیو یا تلوزیون سخنرانی می کند عملاً نمی تواند تشخیص بدهد چه افرادی این سخنرانی را مشاهده می کنند.

دکتر خانمحمدی بیان کرد: در زمان فعلی با افول نوع اول ارتباط که همان ارتباط میان فردی است مواجه هستیم، نوع ارتباطات در جامعه کنونی بر محور ارتباط جمعی رقم می خورد. سخنرانی که در یک مسجد کوچه سخنرانی می کند امکان آن هست که سخنرانی وی بدون اطلاع او ضبط شود و در فضای مجازی قرار گیرد و در دسترس همگان قرار گیرد.

عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقر العلوم(علیه السلام) اظهار داشت: مبلغان و سخنوران باید دقت داشته باشند که مطالبی را که در جلسات وعظ و خطابه خود ایراد می کنند اگر چه مخاطبانشان اندک باشد اما امکان انتشار این سخنرانی در فضای مجازی خواهد بود، لذا سخنان آنان باید متقن و محکم و کاربردی باشد. 

وی ناکارآمدی مسئولین را از عوامل دین گریزی افراد جامعه دانست و افزود: کشور ایران به دلیل داشتن حکومت اسلامی با دیگر کشورهای جهان اساساً متفاوت است اگر در کشوری یک مسئولی ناکارآمد و خائن باشد دید منفی افراد آن جامعه به سمت آن فرد سوق داده خواهد شد اما در کشور اسلامی ایران اگر مسئولی خیانت کند یا در انجام وظایف خود کوتاهی کند مردم نسبت به دین اسلام بدبین خواهند شد.

گزارش تصویری

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.