رئیس اداره امور تبلیغ نخبگان بیان کرد:

اصلاح ساختار اقتصادی جامعه مهمترین دغدغه دین

تاریخ انتشار:
رئیس اداره امور تبلیغ نخبگان دفتر تبلیغات بیان کرد: خداوند در ارسال پیامبران فقط تاکید بر دینداری مردم ندارد بلکه به مهمترین عواملی که زندگی بشر را می سازد تاکید دارد که اصلاح ساختار سیاسی واقتصادی جامعه از این دست می باشد.

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام و المسلمین عباس زاده در جلسه نشست تخصصی نخبگان تبلیغی  با موضوع "رابطه متقابل اقتصاد و التزام به باورهای دینی" که به همت اداره امور تبلیغ نخبگانی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در سالن شهید سلیمانی برگزار شد، در خصوص رابطه اقتصاد و دین، مطالبی را بیان کرد.

رئیس اداره امور تبلیغ نخبگان اظهار داشت: در جوامع ای که ادیان الهی در زندگی آنها نقش دارد و قائل به رسالت، رسولان الهی هستند. تشکیل مثلثی با عناوین (دین– اقتصاد- سیاست) به خوبی دیده می شود و بقیه گزاره های دینی و آداب و رسوم اجتماعی و فرهنگی با تاثیر این مثلث شکل می گیرد.

وی در ادامه افزود:خداوند در ارسال پیامبران فقط تاکید بر دینداری مردم ندارد بلکه به مهمترین عواملی که زندگی بشر را می سازد تاکید دارد که اصلاح ساختار سیاسی واقتصادی جامعه از این دست می باشد. 

حجت الاسلام و المسلمین عباس زاده به نمونه های قرآنی رابطه اقتصاد و دین اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت شعیب (ع) در رسالت خود اشاره دارد؛ قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ ۖ وَلَا تَنْقُصُوا الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ،ای قوم، خدای یکتا را که شما را جز او خدایی نیست پرستش کنید و در کیل و وزن کم‌فروشی مکنید.(آیه 84 سوره هود) یا در جای دیگر قرآن می بینیم؛ پیامبر اکرم (ص) هم  نسبت به رفتار جاهلی اعراب  با جمله : وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ:وای به حال کم فروشان.(آیه 1 سوره مطففین) آنها را محکوم می کند.

رئیس اداره امور تبلیغ نخبگان گفت: بنابر مطالب یاد شده، در ادیان الهی به مسئله اقتصاد اعم از خرید و فروش خرد تا اقتصاد کلان، نگرش خاصی  وجود دارد. در اسلام مسائل اقتصادی را مبتنی بر مثلث معرفتی می داند که اضلاع آن (خدا- انسان- جهان) می باشد.

وی بیان کرد: با این توصیف علاوه بر مثلث قید شده در اسلام  بحث فقهی، اخلاقی و اعتقادی نیز در بحث اقتصاد مطرح می شود و تاکید بر آموختن شرایط بیع ومعاملات و رعایت مسائل اخلاقی و انصاف و خیرخواهی و نیز تاکید برخواندن بعضی از سوره ها مثل واقعه در افزایش روزی انسان یا گفتن اذکار و حتی خواندن نماز در کتب ادعیه سفارشاتی شده است.

گزارش تصویری 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.