عوامل موثر در میزان آسیب دیدگی کشورها در برابر ویروس کرونا

تاریخ انتشار:
دکتر غلامعلی افروز ضمن بررسی و مقایسه وضعیت کرونا در کشورهای مختلف درباره وضعیت جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی و حیطه‌های شخصیتی و سبک زندگی کشورهای پرآسیب و کم آسیب و تاثیر آن‌ها بر میزان مبتلا و فوتی‌های ناشی از کرونا را توضیح داد.

به گزارش بلاغ دکتر غلامعلی افروز در یادداشتی با عنوان «کرونا؛ در آیینه روان‌شناسی فرهنگی» نوشت:

" واژه ناخوشایند کرونا، خواسته و ناخواسته، در گستره جهان در همه کشورها، همه شهرها، همه محله‌ها و همه خانواده‌ها و همه مغزها و اندیشه‌ها نقش بسته است. کرونا، خیلی‌ها را پریشان، ملول و درمانده نموده و جمع کثیری را در جهان مضطرب و ناآرام کرده است."

"در این رهگذر، جمعی از آدم‌های فرصت‌طلب و فزون‌خواه را در بازار داغ کالاهای کرونایی تاجر پیشه نموده است، به‌رغم آنکه هنوز، به‌گونه‌ای که بایسته است، ماهیت کرونای مرموز به‌ یقین و قطعیت شناخته ‌نشده است، بعضی از دلالان تولید و فروش داروهای متنوع، اما نامطمئن به درمان کرونا فعال ‌شده‌اند. "

در ادامه این یادداشت آمده است که "تعداد قابل‌ توجهی از کشورها و شرکت‌های دارویی نیز در یک رقابت نامحسوس در تلاش برای تولید واکسن کرونا و دریافت هرچه سریع‌تر تائیدیه از سازمان بهداشت جهانی هستند تا هرچه زودتر صادرات انبوه خودشان را به کشورهای مختلف، به‌ویژه دولت‌های پولدار ولی کم ‌بهره از تخصص پزشکی و فرآورده‌های دارویی آغاز نمایند."

"در این مهم، برخی نیز از طریق برگزاری کنفرانس‌های به‌ اصطلاح مطبوعاتی و رسانه‌ای، با شتاب‌زدگی و برانگیختگی هیجانی، فرایند تولید و تأثیر اثربخشی واکسن کرونای خودشان را اعلام می‌نمایند تا شاید بعضی از رقبای احتمالی خود را از تعجیل در تلاش و سرمایه‌گذاری جهت تولید واکسن کرونا منصرف نمایند و آنها بتوانند به‌صورت انحصاری فروشنده واکسن کرونا باشند. کرونای مرموزی که هنوز ماهیت کامل آن به‌وضوح مشخص نگردیده است."

دکتر افروز در این یادداشت آورده است: "تردیدی نیست که در حال حاضر بیشترین ملاحظه برای پیشگیری از ابتلا به این کرونای منحوس و مرموز تأکید بر آرامش روانی، مراقبت‌های ویژه بهداشتی، شستشو و ضدعفونی کردن مرتب دست‌ها، استفاده درست از ماسک‌ها، رعایت فاصله ‌های بین فردی در محافل گروهی و تعاملات اجتماعی است؛  اما،  همه سخن این است که در شرایط کنونی که سازمان بهداشت جهانی و مراکز تخصصی و پژوهشی پزشکی در کشورهای مختلف، به‌گونه‌ای که بایسته است و انتظار می‌رود، هنوز به قطع و یقین نمی‌دانند ماهیت اصلی ویروس منحوس و مرموز کرونا چیست؟ این کرونای مهاجم تا چه زمانی؟ تا چند هفته  یا تا چند ماه و تا چند سال دیگر در کشورهای مختلف جولان خواهد داشت؟ واکسن و دارو و درمان قطعی و اثربخش آن با کمترین عوارض جانبی کدام است؟ این ویروس مهاجم میزبانان مظلوم خود را چگونه شکار می‌نماید؟ آیا بهتر نیست با اندکی تأمل بیشتر، با نگاه جامع‌تر، علاوه بر استفاده از ذره‌بین‌های پزشکی و تلسکوپ‌های ویروس ‌شناسی و آزمایشگاه‌ های داروسازی، با رویکرد روان‌شناختی فرهنگی و اجتماعی، قدرت نفوذ و میزان آسیب‌رسانی ویروس مرموز کرونا در جوامع مختلف موردمطالعه قرار گیرد؟ و در این منظر، سؤال اصلی این است که بیشترین میزبانان کرونای مرموز دارای چه ویژگی‌های شخصیتی و خصیصه‌های زیستی، شناختی و روانی و فرهنگی می‌باشند؟ و سؤال مهم‌تر آن است که این کرونای جهان خوار که اینک بر گستره جهان سیطره یافته است و در ۲۱۵ کشور جهان بدون تعارف حضور دارد، در کدام کشورها، در کدام منطقه جغرافیایی و با کدام فرهنگ و سبک زندگی، بیشترین قربانی را داشته است و به کدام کشورها کمترین آسیب را روا داشته است و چرا؟ "

این استاد ممتاز دانشگاه تهران نوشت: "من  با تجربه ای که  در بررسی وضعیت فرهنگی و اجتماعی چند کشور آسیای شرقی داشتم، در چند ماه اخیر سعی نمودم برای چند صباحی همراه جناب کرونا، سیری در کشورهای مختلف جهان داشته باشم و از احوالات مردمان آنجا جویا شوم. در این سیاحت علمی و جستارگری پژوهشی بر پایه تجارب علمی پیشین، با نگاه عمیق روان ‌شناختی، ۲۱۵ کشور جهان را با چند مفروضه پژوهشی به دو گروه خاص تقسیم نموده‌ام: کشورهایی که بیشترین آسیب را از ویروس مهاجم کرونا تجربه نموده‌اند و کشورهایی که کمترین آسیب را از ویروس کرونا داشته‌اند.

برای دانلود فایل pdf این یادداشت اینجا کلیک نمائید.

دیدگاه‌ها

اردشیر رمضانی 08:36 - 1400/01/20

خوب بود

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.