یادداشت تبلیغی

وظایف مبلغان در تبلیغ انتخابات ریاست جمهوری

تاریخ انتشار:

پایگاه اطلاع رسانی بلاغ| تدوین و جمع آوری توسط گروه تولید محتوا معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

ضرورت حضور در انتخابات

یکی از بحث‌هایی که در ایام تبلیغ ماه مبارک رمضان با آن مواجه هستیم و مبلغان عزیز قاعدتاً در معرض پرسش قرار می‌گیرند، بحث انتخابات ریاست جمهوری است. اولاً ممکن است مردم از مبلغ بپرسند که اصلاً در انتخاب شرکت بکنیم یا نه؟ وضعیت اقتصادی کشور مناسب نیست و مردم می‌گویند که ما به هر رئیس جمهوری رأی می‌دهیم و انتخاب می‌شود، مسیر خود را می‌رود و چندان به وضعیت معیشت مردم توجهی ندارد؛ لذا گله­مند هستند و خیلی اوقات گله­هایشان بجاست. اما چه باید کرد؟ آیا ما در برابر این حوادث و قضایایی که اتفاق می‌افتد باید بی‌تفاوت باشیم؟ به هر حال چه بخواهیم و چه نخواهیم، مردم با مشارکت حداقلی یا حداکثری کسی را به­عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌کنند. حال که چنین است، از نظر عقلانی همه مکلف­اند در انتخابات حضور پیدا کنند، به شخص اصلح رأی بدهند و نمی­توانند در انتخاب یا عدم انتخاب اصلح بی­تفاوت باشند. پس بهتر است مردم را ترغیب کنیم به اینکه در انتخابات حضور پیدا کنند. حضور مردم در انتخابات، یعنی حضور در سرنوشت خودشان.

ایجاد امید در مردم

باید مردم را امیدوار کرد. درست است که ما در ایران با مشکلات عدیده­ای مواجهیم؛ اما اگر رئیس جمهور کارآمد، فعال، مؤمن و متدین انقلابی سر کار بیاید، می‌تواند آثار و برکات خوبی برای جامعه به ارمغان بیاورد. درست است که وضعیت اقتصادی کشور ما نابسامان است و از این جهت چندان موفق نبوده­ و حتی ناکامی‌هایی هم داشته­ایم؛ اما در عرصه­های دیگری از انقلاب اسلامی به موفقیت­های چشم­گیری رسیده­ایم. موفقیت­های علمی و پزشکی ایران بسیار خوب بوده است. اوایل انقلاب برای ایران از بنگلادش و پاکستان طبیب می‌فرستادند و حتی بعضی از آنها پزشک نبودند و طبابت می‌کردند؛ اما حالا بیمارانی از اروپا برای درمان به ایران می‌آیند. پزشکی ایران هم از نظر علمی، هم از نظر مهندسی پزشکی و هم از نظر دارو رشد چشم‌گیری داشته است. اینکه در وضعیت کرونا کشور ما توفیق پیدا می‌کند واکسنی تولید کند که انواع و اقسام ویروس­های کوئید نوزده را پاسخ بدهد و واکسینه بکند، نشان از همان رشد چشم­گیر است که توانسته به این ظرفیت برسد. در حوزه­ی سلول­های بنیادی هم، مراکز مختلفی توفیقات خوبی داشته­اند. بحث لقاح مصنوعی و مقوله­هایی که مربوط به حوزه­ی فرزندآوری می‌شود نیز، رشد خوبی داشته است. مقوله‌هایی مثل نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی هسته­ای و عرصه­های دیگر هم، ایران جزء کشورهای سوم تا ششم دنیاست.

حالا سؤال این­جاست که چطور ایران توانست در این عرصه‌ها به موفقیت­هایی برسد و در عرصه­های اقتصادی، بازرگانی، واردات و صادرات نتوانسته­ایم به موفقیت بارزی برسیم؟ در حالی که پیشرفت­های بالا، بسیار دشوارتر و پیچیده­تر از مقوله­ی اقتصاد و معیشت است. اگر گفته شود ما در تحریمیم، جواب درستی نیست؛ آیا مثلاً در ابزارآلات نظامی تحریم نیستیم؟ آن­جا که بیشتر در تحریمیم! آیا در ساخت ناوها، ناوبرها و زیردریایی‌ها در تحریم نیستیم؟ آیا در زمینه­ی نانوتکنولوژی یا بیوتکنولوژی هسته­ای در تحریم نیستیم؟ در این موارد که تحریم خیلی بیشتر است و جدی­تر تا در حوزه­ی تغذیه. آن­جا که تحریم بیشتر است، موفقیت بیشتری داشته­ایم و این­جا که کمتر، موفقیت ما محدودتر است؛ سرّش چیست؟

راز دست­یابی کشور به موفقیت در امور اقتصادی

راز این مطلب در یک نکته است؛ اینکه هر جا نیروهای جوان انقلابی و مؤمن حضور داشته­اند، توانسته­اند دست­آوردهای بزرگی داشته باشند و هر جا آنان نبوده‌اند، شکست خورده­ایم. البته بعضی‌ها از نظر سنی پیرند؛ اما روحیه و نشاط جوانی دارند. وقتی در مجموعه­ای نشاط جوانی و روحیه­ی انقلابی نباشد، موفق نمی­شویم. برای مثال در ساخت پراید موفق نمی­شویم، در مسئله­ی گندم مشکل پیدا می‌کنیم و در تهیه­ی دان طیور هم گرفتار می‌شویم؛ چون متولیان، جوان مؤمن و انقلابی نیستند.

ویژگی­های فرد انقلابی

منظور از انقلابی بودن چیست؟ بعضی‌ها انقلابی­گری را بد می‌فهمند؛ اما مقام معظم رهبری؟مد؟ می‌فرمایند، انقلابی کسی­ است که توحید و تقوا در رأس امورش باشد. اگر کسی گرفتار شرک، ولو شرک خفی است یا تقوا و ورع لازم را ندارد، انقلابی نیست، هر چند شعارهای انقلابی بدهد. توحید و تقوا، در رأس انقلابی بودن و انقلابی ماندن است. ویژگی دوم انقلابی­گری، عقلانیت است. انقلابی­گری به این معنا نیست که افراد مثل سرخ­پوستان حمله کنند، هیاهو نمایند و کاری انجام دهند. خیر، باید در کارها عقلانیت حاکم باشد. ویژگی دیگری که حضرت آقا برای انقلابیون ذکر کردند، تلاش برای حفظ استقلال کشور است. استکبارستیزی هم ویژگی دیگر است. باید باور کنیم که استکبار به دنبال نابودی کشور است. انقلابی کسی است که استکبارستیز باشد. ویژگی دیگری انقلابی بودن، جذب حداکثری و دفع حداقلی‌ست. عده­ای خودشان را از قطار انقلاب بیرون می‌اندازند و دیگر نمی‌خواهند به آن برگردند. ما باید تلاش کنیم که چنین افرادی به انقلاب برگردند و جذب حداکثری داشته باشیم. اگر این ویژگی‌ها به مدیریت جهادی ضمیمه شود که مقام معظم رهبری؟مد؟ آن را هم از ویژگی­های انقلابی­گری می‌دانند و اگر ما دولت جوان، مؤمن و انقلابی داشته باشیم که توحید و تقوا در رأس کارش باشد، دنبال استقلال کشور باشد، استکبارستیز باشد و دغدغه­ی جذب حداکثری و مدیریت جهادی داشته باشد، قطعاً به نتیجه می‌رسیم.

حاج قاسم سلیمانی مصداق عینی مؤمن انقلابی

ادعایی که مطرح می‌کنیم، صرفاً ادعای نظری نیست و عینیت عملی پیدا کرده که نمونه­اش حاج قاسم سلیمانی است. حاج قاسم سلیمانی وقتی با طالبان، القاعده یا داعش مواجه می‌شود که در اطراف ما حضور داشتند و دنبال هجوم به تشیع، اسلام، انقلاب و حتی برادران اهل سنت بودند، وارد عمل شدند. ایشان با همین نگاه انقلابی، یعنی نگاه به استقلال کشور، استکبارستیزی، مدیریت جهادی و جذب حداکثری که توحید و تقوا در رأس همه بود، جریان مقاومت را بین­المللی کرد. در میان برادران حشدِ شعبی عراق، هم شیعه بود، هم سنی، هم مسیحی و هم ایزدی؛ یعنی ادیان مختلف، جریان مقاومت را دنبال می‌کردند.

نیاز کشور به مدیرانی همچون شهید سلیمانی و شهید فخری­زاده

اگر ما مدیری جهادی و انقلابی چون حاج­قاسم در دولت داشته باشیم، آیا وضعیت اقتصادی، معیشتی، کشاورزی و صنعتی ما به همین شکل می‌ماند؟ حاشا و کلا! ما در عرصه­های هسته­ای و دفاعی، مدیریتی جهادی، شجاع، عالم، عاقل، مدیر و مدبر، چون دانشمند شهید حاج­محسن فخری­زاده را داشتیم که عالم بود، فیزیک­دان بود، اهل حکمت بود، اهل ادبیات بود، بسیار متواضع بود و مدیریت جهادی داشت. او، تفکری انقلابی به معنای دقیق کلمه داشت و اهل عمل­کردن بود، نه اینکه فقط حرف بزند. بعد از شهادت ایشان نیز، حضرت آقا توصیه کردند که همه­ی کارهایشان ادامه پیدا کند و چیزی زمین نماند. شهید حاج­محسن فخری­زاده موفق شد در عرصه­های مختلف نظامی، دفاعی و هسته­ای، مدیری توانمند باشد؛ چون انقلابی بود.

موفقیت کشور در زمینه­های مختلف

نمونه­هایی که مطرح شد، نشان می‌دهد که نباید مردم در حالت ناامیدی بمانند. ما هم نباید سخنانی بگوییم که مردم مأیوس شوند. امروز واقعیت تلخی وجود دارد و برخی دولت­مردان ضعیف، ناکارآمد، پیر و فرسوده در رأس امور هستند که اهل تدبیر نیستند. آنان وضعیت اقتصادی کشور را به این­جا رسانده­اند که مردم نتیجه می‌گیرند که انقلاب ناکام مانده یا شکست خورده است. اگر انقلاب شکست خورده، چطور در مسائل هسته­ای شکست نخورده است؟ چطور در نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی شکست نخورده است؟ چطور در علم و پزشکی شکست نخورده است؟ گستره­ی پیروزی­های ما در انقلاب، خیلی بیشتر از گستره­ی شکست­هایمان است.

موفقیت­ها، مرهون نیروهای جوان و انقلابی

 هر جا پیروزی حاصل شده است، به خاطر این بوده که جوانان مؤمن و انقلابی حضور داشته­اند. واکنس کرونا هم اخیراً در کشور ما، توسط دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ساخته شده است؛ یعنی جوان­هایی با هدایت عده­ای از دانشمندان، این واکسن را تولید کرده­اند. این واکسن را فقط چند کشور در دنیا توانسته بسازند. ساخت واکسن کرونا در ایران، یک پیروزی و اعجاز است و کرامت و توفیق بزرگی به شمار می‌آید. این‌ها توفیقات بزرگی است که باید برای مردم بازگو شوند. ممکن است برخی سؤال کنند، پس چرا سفره­ی ما کوچک شده است و درست می‌گویند! باید به آنها حق بدهید. البته باید این را به مردم انتقال بدهید که هر جا جوانان مؤمن و انقلابی بوده­اند، شاهد رشد بوده­ایم. هر جا نیروی انقلابی حضور داشته است، عدالت، مبارزه با فساد، رشد، بالندگی و پیشرفت وجود داشته و هر جا انقلاب دست نااهلان افتاده است، آسیب دیده­ایم. گروهی هستند که همه­ی ناکارآمدی‌ها و ناتوانی‌ها را به تحریم نسبت می‌دهند و حل مشکلات را در ایجاد رابطه با آمریکا جست‌وجو می‌کنند؛ آمریکایی که دنبال تجزیه­ی کشور ماست، همان­طور که دنبال تجزیه­ی سوریه و عراق بود. آمریکا به مردم خودش هم رحم نمی­کند. بالاترین آمار مرگ­ومیر در ماجرای کرونا در آمریکا وجود دارد. وقتی سیل، زلزله یا طوفانی اتفاق می‌افتد، گاهی چند روز برق چند ایالت آمریکا قطع است. پنجاه­میلیون نفر، فقیر کارتن­خواب در این کشور سیصدمیلیونی هست! آن­وقت انتظار داریم که آمریکا به داد ایران و مردم ما برسد؟ راضح است ایران وقتی به موفقیت دست پیدا می‌کند و کامیاب می‌شود که جوان مؤمن و انقلابی در رأس امور باشد. باید به جوان انقلابی اعتقاد و ایمان داشته باشیم.

دلیل تاکید رهبری بر دولت جوان انقلابی

تعبیر دولت جوان انقلابی که مقام معظم رهبری؟مد؟ فرمود، سرّش این است که به تجربه­ی 42 سال اخیر توجه دارد. ایشان به­وضوح دیده­اند که هر جا پیشرفتی بوده، به دست چنین افرادی بوده است. در سال­های جنگ و در رشد و پیشرفت­های علمی همین بوده و اگر بخواهیم وضع معیشتی و اشتغال هم اصلاح بشود و مردم امنیت شغلی و اقتصادی پیدا کنند، باید جوانان مؤمن و انقلابی وارد میدان شوند.

شنیدن سخنان مردم درباره­ی مشکلات و انتخابات

توصیه­ی من این است عزیزانی که به سفر تبلیغی می‌روند و با مردم ارتباط دارند، حتماً به سؤالات متعدد آنان درباره­ی انتخابات پاسخ بدهند. اگر فرد یا افرادی درد‌دلی و انتقادی از هر شخصی دارند، با حوصله گوش بدهید. حتی ممکن است نقدهایی نسبت به رهبری داشته باشند؛ باز هم با حوصله بشنوید. سیره­ی مقام معظم رهبری این است؛ شما هم حلم داشته باشید و عصبانی نشوید. بعضی از مردم مشکلات اقتصادی دارند، با حوصله گوش کنید و بعد با طمأنینه، با علم، با منطق و با اخلاق پاسخ و توضیح بدهید.

بیان لزوم شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح

باید برای مردم توضیح دهید که اگر در انتخابات شرکت نکنند، فردی ناصالح و حتی ناکارآمد رأی می‌آورد و باز هم بعد از چهار یا هشت سال، شما می‌نالید. به جای اینکه هشت سال بنالیم و اعتراض و نقد کنیم، یک روز در انتخابات حضور پیدا کنیم و به فرد اصلح رأی می‌دهیم. اصلح، کسی است که دغدغه­ی اصلی­اش مسائل اقتصادی کشور باشد. اصلح، کسی است که دغدغه­ی اصلی­اش معیشت مردم باشد و بداند معیشت مردم را چگونه حل کند. اصلح، کسی است که با فساد اقتصادی و رانت­خواری مقابله کند؛ فرقی هم نمی­کند که از جناح چپ باشد یا راست، از اصول­گرایان باشد یا اصلاح طلبان. هر کسی که فساد اقتصادی دارد، سر اختاپوسی درست کرده و دست و پاهایی برای خویش ایجاد نموده، باید از بین برود.

وقت انتخابات که رسید، باید مردم را دعوت کرد که سخنان داوطلبان را بشنوند و ببینند کدام­یک نه­تنها می‌خواهند با فساد مبارزه کنند، بلکه باید بگویند چگونه می‌خواهند مبارزه کنند. آنها باید تصریح کنند که آیا برای مبارزه با اختاپوس­های اصلاح­طلب و اصول­گرا که فساد اقتصادی دارند، راهکار دارند یا نه؟ راه مبارزه­شان چیست؟ اینکه صرفاً شعار عدالت و مبارزه با فساد بدهند، کافی نیست. این شرایط، بسیار کلیدی است. داوطلبان باید چگونگی توجه به معیشت مردم و اشتغال­زایی برای آنان را توضیح دهند. برای مثال وقتی ما در ایران خودروسازی داریم، چرا قطعات باید از چین وارد شود. اگر این قطعات در داخل تولید شود، یعنی هزاران جوان اشتغال پیدا می‌کنند. چرا باید دان طیور از خارج وارد شود؟ آیا تولید ذرت و سویا در ایران میسر نیست؟ ‌اگر این کالاها در ایران تولید شوند، چند هزار نفر اشتغال پیدا می‌کنند؟ ‌چرا باید چینی‌ها بیایند در خلیج فارس و ماهی­های ما را بگیرند، ببرند و به دنیا عرضه کنند. اگر همین کشتی­هایی که نیروی دریایی سپاه و ارتش می‌سازند در اختیار ماهی­گیران خودمان بگذارند، مردم می‌توانند در صید ماهی، تولید خوراکی‌ها از آب­زیان و توزیع آن در جهان نقش پررنگی داشته باشند و شغل­های زیادی را فراهم کنند. خلاصه هم باید مردم را تشویق کرد که در انتخابات حضور پیدا کنند، هم تشویق کرد که از نظام و انقلاب مأیوس نشوند و هم ترغیب به انتخاب اصلح کرد. منتخب آینده­ی مردم نباید در پی ارتباط با آمریکا باشد و همه چیز را به تحریم و برجام وصل کند. بله، ارتباطات بین­المللی باید داشته باشیم. در کار اقتصادی، ارتباط بین­المللی یک اصل است؛ ولی اصل اول، قدرت داخلی است. اگر قدرت داخلی به حد نصابی برسد، کشورهای دیگر حاضر می‌شوند با ما قرارداد ببندند، معامله کنند و ارتباط اقتصادی برقرار نمایند.

معرفی شاخص­های فرد اصلح

وقتی انتخابات نزدیک شد، مردم از مصادیق هم می‌پرسند. در این هنگام، آیا باید مبلغان ورود کنند یا نه؟‌ پاسخ این است که وقتی به حجت شرعی می‌رسید، ورود کنید؛ اما نه همچون ورود احزاب. وقتی شخصی چون عضو حزبی است از داوطلبش دفاع می‌کند، من موافق نیستم طلبه‌ها و مبلغان دخیل و گرفتار شوند. در شأن یک طلبه نیست که خود را در چارچوب حزب محدود کند؛ اما اگر شخصی را ذی‌صلاح و اصلح تشخیص دادید که دغدغه­ی معیشت مردم را واقعاً دارد و به راهکار هم اندیشیده است، او را به مردم معرفی کنید. مبلغی که می‌خواهد در منطقه‌ای کار فرهنگی و تبلیغ دین انجام بدهد، نباید وارد دعواهای مصادیق انتخابات شود. تأکید من بیشتر بر این است که مبلغان به مردم امید بدهند، آنان را تشویق به حضور در انتخابات کنند و مضرات عدم حضور را برایشان توضیح دهند. بیان ویژگی­های فرد اصلح و داوطلب جوان انقلابی هم لازم است؛ این‌ها توضیح داده شود. اگر به مصداق اصلحی هم رسیدید و مردم سؤال کردند، بعد از منبر بگویید. روی منبر، تا می‌توانید شاخص‌ها را بگویید، ویژگی‌ها را بشمارید و تشویق به حضور در انتخابات کنید.

اهل بیت عصمت و طهارت: هم، همیشه براساس تکالیف شرعی در امور سیاسی و اجتماعی ورود می‌کردند. اگر قرار بود امام حسین(ع)، امام حسن مجتبی(ع) یا امام کاظم(ع) و یا ائمه­ی دیگر مأیوس شوند و مردم را به ناامیدی سوق بدهند، الآن از شیعه چیزی باقی نمانده بود. امروز اگر شیعه در سراسر جهان گسترش دارد، منشأ گسترشش امید، معرفت، عقلانیت، حلم، شجاعت، صبر و تدبیر بوده است؛ انقلاب اسلامی هم به همین ویژگی‌ها نیازمند است.

بیان معارف دین و اهل بیت: در ماه مبارک رمضان

مبلغین گرامی، تا می‌توانید معارف اسلامی و سیره­ی اهل بیت: را به مردم منتقل کنید؛ به­ویژه در این ایام مبارک ماه رمضان، باید معارف اهل بیت:، محبت خاندان رسالت: و آموزه­های ائمه: و سیره­ی عملی آنان را تبلیغ و ترویج کنید. باید به مردم انس با اهل بیت: و توسل به آنان را یاد بدهید. البته مردم بسیاری از این مسائل را می‌دانند و نباید خسته شوند. مردم باید بدانند که انس و ارتباط با اهل بیت:، منشأ تقرب آنها به خداست: «وَابْتَغُوا إلَيْهِ الْوَسيلَه».[1] وقتی اهل بیت: می‌فرمایند که «وَاللهِ نَحْنُ الْوَسِیلَةُ إلَی اللهِ»[2] یا «نَحنُ وَاللهِ الأسماءُ الحُسنی»،[3] یعنی اسمای حسنای الهی اهل ­بیت: هستند. ماه مبارک رمضان، ماه نهج­البلاغه و ماه امیرالمؤمنین نیز هست؛ پس باید ماه انتقال معارف و حکمت­های آن حضرت به مردم باشد. این معارف را به مردم انتقال دهید. البته همه­ی شما استادید و بسیار بیش از بنده مستحضرید که در کنار این معارف، حتماً بحث امید و نشاط و اینکه ما مسؤولیم برای حفظ انقلاب اسلامی و ثمره­ی خون شهیدان، باید در نظر باشد. شجره­ی طیبه و حسنه­ای که از این انقلاب تا این­جا رسیده، با خون پاک شهیدان رشد کرده است و ما به تعبیر امام;، نباید بگذاریم به دست نااهلان بیفتد؛ لذا تلاش کنیم در انتخابات شرکت نماییم، به مردم امید بدهیم، تا ان­شاءالله شخص اصلح و انقلابی سکان­دار اجرائیات کشور شود.

فهرست منابع

قرآن

    ابن أبی الحدید، عبد الحمید بن هبة الله‏؛ شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید؛ محقق / مصحح: ابراهیم، محمد ابوالفضل‏؛ قم: مکتبة آیة الله المرعشی النجفی‏، 1404 ق‏.
    کلینى، محمد بن یعقوب‏؛ الکافی( ط- الإسلامیة)؛ محقق / مصحح: غفارى على اکبر و آخوندى، محمد؛ تهران: دار الکتب الإسلامیة، 1407 ق‏.

[1] . مائده: 35.

[2] . عبدالحمید بن هبةالله ابن أبی الحدید‏؛ شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید؛ ج 16، ص 211.

[3] . محمد بن یعقوب‏ کلینى؛ الکافی؛ ج1، ص144.

نگارنده: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه(به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری 1400 برای مبلغان ماه مبارک رمضان)

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.