معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تاکید کرد:

دکتر تیجانی موجب جهش مضاعف در گرایش به مکتب اهل بیت

تاریخ انتشار:
دومین همایش از سلسله نشست‌های تخصصی استبصار با عنوان بیدارگران در تاریخ با محوریت تجلیل از شخصیت دکتر تیجانی با حضور حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بلاغ،حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در دومین همایش از سلسله نشست‌های تخصصی استبصار با عنوان بیدارگران در تاریخ، شخصیت دکتر تیجانی را نمادی از تلاش، پویایی و بالندگی دانست.

حجت الاسلام روستاآزاد ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران برگزاری این مراسم نکوداشت اظهار داشت: علامه تیجانی برای همه ما که کمتر ایشان را زیارت کرده ایم و از آثارشان بهرهمند شده ایم، نمادی از حرکت، تلاش، پویایی و بالندگی می باشد.

وی در ادامه مطالب خود به کتاب "آنگاه هدایت شدم" اشاره نمود و افزود: سال 1369 بود که کتاب "آنگاه هدایت شدم" برای نخستین بار و با ترجمه آقای محمدجواد مُهری منتشر شد، به قدری این کتاب برای بنده جذاب بود که ظرف 2 الی 3 روز مطالعه این کتاب به پایان رسید. 

معاون فرهنگی و تبلیغی ویژگی مهم شخصیت علامه تیجانی را شخصیت گفتگومحور ایشان معرفی کرد و گفت: در تاریخ جهان اسلام گرایش به مکتب اهل بیت علیهم السلام جاری و ساری بوده، ولی بعد از آقای تیجانی از جهش بسیار مضاعفی برخوردار شده و نمونه اش هم خود دکتر عصام العماد است که متاثر از شخصیت دکتر تیجانی بود. علت آن هم خصیصه گفتگومحور ایشان است. اگر گفتگوی بدون تعصب ایشان با آن استاد دانشگاه بغداد در آن سفر نبود و اگر گفتگوهای دوستانه و بی‌تعصب ایشان با بزرگان تشیع در نجف همچون شهید صدر و مرحوم آیت‌الله خویی نبود، قطعا ما امروز شاهد چنین پدیده مبارکی نبودیم.

حجت الاسلام روستاآزاد بیان کرد: ما در عصر کنونی بطور شاسته و بایسته از ظرفیت گفتگو با ادیان و مذاهب دیگر بهره نمی بریم. در روایتی از امام صادق علیه السلام پرسیده شد درباره فرمایش پیامبر صلی الله علیه و آله؛ إِنَ اخْتِلَافَ أُمَّتِی رَحْمَةٌ آیا بنابر این روایت اجتماع امت عذاب است؟ امام صادق علیه اسلام در جواب این سوال فرمود: قَالَ لَيْسَ حَيْثُ ذَهَبْتَ وَ ذَهَبُوا إِنَّمَا أَرَادَ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِی الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ فرمود: آن طور كه تو و آنان پنداشته‏ايد نيست، بلكه مقصودش فرموده خداى بزرگ و بلند قدر است (پس چرا از هر گروه ايشان طايفه ای كوچ نمی كنند، تا در دين آگاهی یابند و قوم خود را بيم دهند، هر گاه كه به سوى ايشان برگردند تا شايد آنان خدا ترس شده و از نافرمانى حذر كنند.(1)

وی در ادامه افزود: گفتگوی دکتر تیجانی با استاد خویش نیز مصداق بارز روایت فوق بود. با توجه به غنای بی نظیر مکتب اهل بیت اگر گفتگوی تراز در حوزه های علمیه با دیگران صورت بگیرد تحولی بزرگ رخ خواهد داد و حدیث ((لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا؛ مردم اگر زيبايى‌هاى سخن ما را بدانند ، بى‌گمان، از ما پيروى مى‌كنند))(2)به منصه ظهور خواهد رسید.

پی نوشت

1-معاني‏ الأخبار ، شیخ صدوق ص ۱۵۷ 

2- عيون أخبار الرضا(ع)، شیخ صدوق، ج 1، ص 307

پیوست حجم
فایل pdf کتاب "آگاه هدایت شدم" 1.45 مگابایت

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.