در گفت‌وگویی تشریح شد؛

فعالیت های گروه مطالعات، برنامه ریزی و بودجه معاونت فرهنگی و تبلیغی

تاریخ انتشار:
رئیس گروه مطالعات، برنامه ریزی و بودجه معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، فعالیت های مختلف این گروه در سال گذشته را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بلاغ، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، علی خون چمن رئیس گروه مطالعات، برنامه ریزی و بودجه معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، در گفت‌وگویی، به ارائه گزارشی از عملکرد یک ساله این گروه پرداخت و گفت: ما در این گروه در قسمت بودجه، تسهیم، تخصیص و پیگیری برای تخصیص بودجه را انجام می دهیم.

وی ادامه داد: در بخش برنامه ریزی نیز کلیه آیین نامه هایی که مورد نیاز معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی است در این گروه با همکاری ادارات مرتبط تهیه می شود و پس از تهیه در شورای مدیران به بحث و بررسی گذاشته می شود و بعد از آن نظرات شعب نیز در رابطه با آن اعمال شده و در نهایت برای کلیه دستگاه های فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی ابلاغ می گردد.

خون چمن ابراز کرد: علاوه بر مباحث برنامه ریزی، یک سری نیازسنجی ها و وضعیت سنجی هایی که در خصوص کارهای مختلف معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی مورد نیاز است، از سوی ما انجام می شود؛ به عنوان مثال در سال گذشته در ماه محرم، یک نظرسنجی را از مبلغان ترتیب اثر دادیم تا وضعیت تبلیغ در شرایط کرونایی مورد بررسی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: طبق این نظرسنجی اقدامات لازم برای شکل گیری تبلیغ تأثیرگذار انجام می شود و در سال های قبل نیز نظرسنجی ها بیشتر در مورد آسیب های اجتماعی هر استان و شهرستان صورت می گرفت و طبق آن ره توشه ها و سرفصل های تبلیغی تهیه و تدوین می شد.

رئیس گروه مطالعات، برنامه ریزی و بودجه معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: سال گذشته در ماه مبارک رمضان با توجه به شرایط کرونایی، تبلیغ در فضای مجازی کلید خورد و ما بر همین اساس به تدوین آیین نامه تبلیغ در فضای مجازی پرداختیم تا طبق آن ارزیابی ها و پرداخت ها صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته در زمینه ارزیابی ها، ارزیابی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی را در دستور کار داشتیم؛ ما در این زمینه کلیه بخش ها را مورد ارزیابی قرار دادیم و پس از بازنگری، جلساتی را با مجموعه ارزشیابی برگزار کردیم و نتایج آن نیز اعلام شد؛ پس از بررسی های لازم یک سری اشکالات در روند ارزیابی ها وجود داشت که بنا شد این فرایند برای امسال اصلاح شود.

خون چمن ابراز کرد: با توجه به اینکه در سال 98 دو اداره کل تبلیغ عمومی و اداره کل تبلیغ تخصصی در معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی شکل گرفت، آیین نامه های قدیمی باید تغییر می یافت، از این رو به تدوین آیین نامه ها پرداختیم.

وی اظهارداشت: اصلاح آیین نامه تبلیغ تخصصی و رتبه بندی، تدوین آیین نامه کارگاه های تبلیغ، تدوین آیین نامه جذب و گزینش مبلغان تخصصی، تدوین آیین نامه جذب و تشکیل پرونده گروه های تبلیغ تخصصی، تدوین آیین نامه های جذب و گزینش بشیران جوان، تدوین آیین نامه های جذب و گزینش مبلغان عمومی(خواهران و برادران)، بکارگیری، اعزام و ارتقای آنها، تدوین آیین نامه همکاری ها و تدوین دستورالعمل های برگزاری مسابقات، از جمله کارهای ما در سال گذشته بوده و همه آنها را برای قرار گرفتن در فرایند قانون های دفتر تبلیغات اسلامی به بخش مربوطه تحویل داده ایم.

رئیس گروه مطالعات، برنامه ریزی و بودجه معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: همچنین در سال گذشته با توجه به تغییر ساختاری که داشتیم، نوعی مرزبندی میان سه اداره تبلیغ تخصصی، اداره تبلیغ عمومی و اداره آموزش صورت دادیم تا کارهایشان به شکل دقیق مشخص شود.

وی به ارائه گزارشی در خصوص کارگروه نهاد دین با ریاست سازمان تبلیغات اسلامی و همکاری نهادهای فعال در عرصه های فرهنگی و دینی پرداخت و مطرح کرد: نهادهای فرهنگی در خصوص راهکارهای پیشگیری از آسیب های اجتماعی یک سلسله پیشنهاداتی را ارائه می کنند و سازمان تبلیغات اسلامی نیز آنها را از طریق وزارت کشور پیگیری می کند؛ این کار تا کنون خروجی آنچنانی نداشته است.

خون چمن با اشاره به روند اصلاح تایم شیت های کارکنان معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اضافه کرد: ما این تایم شیت ها را اصلاح کرده و سپس همکاران را مورد ارزیابی قرار دادیم.

رئیس گروه مطالعات، برنامه ریزی و بودجه معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه گزارش مختصری از جلسات هماهنگی دفتر تبلیغات اسلامی با سازمان تبلیغات اسلامی و معاونت تبلیغ حوزه های علمیه ارائه و بیان کرد: ما در این شورا با سازمان تبلیغات اسلامی و معاونت تبلیغ حوزه های علمیه جلسات هماهنگی مختلفی را در زمینه های گوناگون برگزار می کنیم.

وی همچنین کارکرد «شورای راعون» را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: این شورا در حقیقت کمیسیون شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی است که ریاست آن بر عهده حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد و دبیری آن بر عهده بنده قرار دارد؛ این شورا متشکل از معاونین فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه برادران و خواهران، مرکز مدیریت حوزه های علمیه، جامعه الزهرا(س) و جامعه المصطفی(ص) العالمیه است و هر دو هفته یک بار تشکیل جلسه می دهند.

خون چمن به فعالیت های «کمیته قم» معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اشاره کرد و گفت: بعد از آنکه رهبر معظم انقلاب در دیدار مسؤولان دفتر تبلیغات اسلامی بر موضوع «قم» تأکید کرده بودند، این کمیته تشکیل شد تا برنامه های معاونت را در قم پیگیری کند؛ به بیان دیگر همه برنامه های مربوط به «قم» در این کمیته بررسی می شود و سپس به اجرا می رسد؛ ریاست این کمیته با حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد و دبیری آن بر عهده حجت الاسلام شریعتمداری است.

رئیس گروه مطالعات، برنامه ریزی و بودجه معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به تشریح فعالیت های این گروه در نمایشگاه «دستاوردهای 10 ساله دفتر تبلیغات اسلامی» پرداخت و خاطرنشان کرد: ما اقدامات معاونت فرهنگی و تبلیغی را به صورت نمودارهایی تدوین کردیم تا چاپ شده و در نمایشگاه قرار گیرد.

وی گفت: برگزاری جلسات هماهنگی با معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه برای انجام فعالیت های مبلغان در فضای مجازی در ماه مبارک رمضان و محرم، برگزاری جلسات هماهنگ با مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، تهیه فرم اطلاعات خانواده کارکنان، تهیه فرم نیازسنجی محیطی، پیگیری فعالیت های معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در قطب های فکری و فرهنگی، برگزاری طرح توانمندسازی دانشی و مهارتی روحانیون و مبلغان افغانستان، انعقاد تفاهم نامه با سازمان زندان ها، انعقاد تفاهم نامه با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، تفاهم نامه با سازمان آب و فاضلاب، جمع آوری سخنان رهبر معظم انقلاب در زمینه تبلیغ در سال 99 از جمله کارهای شاخص گروه مطالعات، برنامه ریزی و بودجه معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در سال گذشته بود.

خون چمن بیان داشت: کلید خوردن طرح انجمن تبلیغ تخصصی، طرح جمع آوری اطلاعات ائمه جمعه و جماعت برای حمایت از آنها در ایام کرونایی، طرح میثم، طرح فعالیت گروه های تبلیغی محله محور در کرمانشاه، طرح شیوه مستندسازی فعالیت های تبلیغ تخصصی، فعالیت های تبلیغی در حوزه عشایر، تهیه گزارش های سالانه معاونت فرهنگی و تبلیغی، تهیه گزارش ده ساله معاونت فرهنگی و تبلیغی برای نمایشگاه دستاوردهای ده ساله دفتر تبلیغات اسلامی، تهیه و ارسال لیست مبلغان فعال در سه سال گذشته و مبلغان برتر و نخبه به مرکز خدمات برای حمایت از آنها، طرح تربیت مبلغ «جمعیت»، طرح تأسیس اندیشکده تبلیغ دینی و طرح پیشگیری از آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد، از جمله دیگر کارهای انجام شده بود که بخشی از آنها هم اکنون نیز در حال پیگیری و انجام است.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.