عید قربان، تحقق عبودیت واقعی

تاریخ انتشار:
روز دهم ماه قمری ذی الحجه، مصادف با عید قربان از بزرگترین اعیاد مسلمانان است که به یاد ابراهیم و فرزندش اسماعیل، جشن گرفته می‌شود.
عید قربان، تحقق عبودیت واقعی

پایگاه اطلاع رسانی بلاغعید قربان، تحقق عبودیت واقعی

ای عزیزان به شما هدیه ز یـزدان آمد / عید فرخنده ی نورانی قربان آمد
حاجیان سعی شما شد به حقیقت مقبول / رحمت واسعه ی حضرت سبحان آمد . . .

روز دهم ماه قمری ذی الحجه، مصادف با عید قربان از بزرگترین اعیاد مسلمانان است که به یاد ابراهیم و فرزندش اسماعیل، جشن گرفته می‌شود.

خداوند که پس از مدتهای طولانی  اسماعیل را به ابراهیم  عطا کرد وی  را در مقابل آزمایشی سخت و الهی قرار داد و قربانی اسماعیل  را از ابراهیم طلب کرد. ابراهیم (علیه السلام) که در تمام دوران زندگی خود از فرمان خدا سر باز نزده بود  این بار هم تسلیم اراده حق تعالی می‏ شود و فرزند خود را قربانی می‏ کند.
 
امر قربانی اسماعیل به اراده  خدا انجام نمی شود اما ابراهیم توانست به خوبی از آزمایش الهی سربلندبیرون بیایدوعلاقه خود را به پروردگار اثبات می‏کند. امروز نيز حجاج ، در  حج، برای خدا قرباني مي کنند تا بگويند: خداوندا! ما نيز چون ابراهيم تسليم توييم.

حجاج در این روز پس از به انجام  رساندن مناسک حج، حیوانی را قربانی  می‌کنند و هر  آنچه بر آنان در حال احرام، حرام شده بود (رفتن ناخن ، شانه زدن و نگاه کردن بر اینه) حلال می‌گردد واز آنجا که حج، یکی از عبادتهای بزرگ برای  مسلمین است،  به انجام رساندن آن برای انان مسرت امیز است.

امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) فرمودند: شنیدم رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) روز عید قربان، خطبه می‌خواند و می‌فرمود :

امروز ، روز «ثجّ» و«عجّ» است . ثجّ ، خون قربانی هاست كه می‌ریزید. پس نیّت هركس صادق باشد، اولین قطره خونِ قربانی او كفّاره همه گناهان اوست.و«عجّ»، دعاست. پس به درگاه خداوند دعا كنید، قسم به آن كه جان محمّد (صلی الله علیه و اله و سلم) در دست اوست، از اینجا هیچ كس بر نمی گردد، مگر آمرزیده شود، جز كسی كه گناه كبیره انجام داده و بر آن اصرار ورزد و در دل خود، تصمیم بر ترك آن ندارد.(1)

عید قربان با ذکر و دعایش ، بانمازو نیایش ، با صدقات و احسانش  و قربانی بسترى براى معنا دادن به مفهوم عبودیت و بندگى ایجاد میکند . . .

سربلندی ابراهیم  و برکت عید قربان را برای شما آرزومندم....
 

پی نوشت:

1.کتاب"حج و عمره در قرآن و حدیث"،صفحه361

منبع:

اندیشه برترhttps://btid.org/

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.