عید قربان يادآور اخلاص و بندگى حضرت ابراهيم (ع)

تاریخ انتشار:
عید قربان يادآور اخلاص و بندگى حضرت ابراهيم (عليه السلام) در برابر پروردگار خويش است، آن جا كه فرمان حق براى ذبح اسماعيل صادر شد.
عید قربان يادآور اخلاص و بندگى حضرت ابراهيم (ع)

پایگاه اطلاع رسانی بلاغعید قربان يادآور اخلاص و بندگى حضرت ابراهيم (ع)

عید قربان از اعیاد بزرگ اسلامی به شمار می آید که در روایات از آن به عنوان «حج اکبر» نیز تعبیر شده است. [مجمع البيان، ج 2، ص 5] همان روزی که يادآور اخلاص و بندگى حضرت ابراهيم (عليه السلام) در برابر پروردگار خويش و سربلندی در برابر امتحان الهی ست، که این امتحان دشوار خود درسی است برای همه کسانی که خود را پیرو آیین ابراهیمی می دانند.
به تعبیر رهبر معظم انقلاب: «این ایثار و این گذشت، یک نماد است برای مؤمنانی که می‌خواهند راه حقیقت را، راه تعالی را، راه عروج به مدارج عالیه را طی کنند. بدون گذشت، امکان ندارد. همه‌ی امتحان‌هائی که ما می‌شویم، در واقع نقطه‌ی اصلی‌اش همین است؛ پای یک ایثار و یک گذشت به میان می‌آید. گاهی گذشت از جان است، از مال است...گاهی گذشت از عزیزان است؛ فرزندان، کسان. امتحان یعنی عبور از وادی محنت. یک محنتی را، یک شدتی را جلوی پای یک انسانی یا یک ملتی می‌گذارند؛ عبور از این محنت، امتحان است. اگر توانست عبور کند، به آن منزل مقصود می‌رسد؛ اگر نتوانست - نتوانست استعداد مندرج در وجود خود را بروز دهد، نتوانست بر هوای نفس غالب بیاید و عبور کند - می‌ماند؛ امتحان این است.» [1389/08/26]

پی نوشت:
طبرسى، فضل بن حسن‏، مجمع البيان فى تفسير القرآن‏، ج 2، ص 5، انتشارات ناصر خسرو، تهران،‏ 1372 ش‏.
بیانات معظم له در دیدار مردم اصفهان در روز عید قربان، 1389/08/26.

منیع: 
اندیشه برتر https://btid.org/‎

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.