رسیدن مسلم بن عقیل به کوفه

تاریخ انتشار:
مسلم چون به کوفه رسید در خانه مختار ثقفی منزل کرد و شیعیان گروه گروه به دیدار او شتافتند. انان در حالی که اشک شوق بر چهره داشتند، بر او سلام می‌کردند و او نیز نامه امام را بر انان می‌خواند.
رسیدن مسلم بن عقیل به کوفه

پایگاه اطلاع رسانی بلاغرسیدن مسلم بن عقیل به کوفه

مسلم چون به کوفه رسید در خانه مختار ثقفی منزل کرد و شیعیان گروه گروه به دیدار او شتافتند. انان در حالی که اشک شوق بر چهره داشتند، بر او سلام می‌کردند و او نیز نامه امام را بر انان می‌خواند. این هجوم مردم تا انجا ادامه یافت که هجده هزار تن با او بیعت کردند.

مسلم در این هنگام نامه‌ای برای امام نوشت و هجوم مردم و این را که چگونه درود بیعت خود به سوی امام روانه کرده‌اند، بدان حضرت خبر داد. مسلم در نامه چنین نوشت:

طلیعه‌دار هیچ‌گاه به اردوی خود دروغ نمی‌گوید. همه مردم کوفه با تو هستند و اکنون هجده هزار تن از انان با من بیعت کرده‌اند. چون نامه‌ام را خواندی در امدن بدین سامان بشتاب. والسلام

در ان زمان، نعمان بن بشیر کارگزار حکومت شام در کوفه بود. او چون خبر خیزش مردم و انچه انجام داده بودند و همچنین خبر وجود مسلم بن عقیل در کوفه را شنید، برای مردم سخنانی ایراد کرد و انها را نسبت به وقوع یک فتنه هشدار داد.

پس از سخنان او، عبدالله بن مسلم بن سعید1 حضرمی که از همپیمانان بنی‌امیه بود برخاست و گفت: اگراین [اشاره به موضع همراه نانرمش نعمان] نظر تواست، شایسته‌ات نیست. این دیدگاه کسانی است که خود را خوار و ضعیف می‌پندارند. نعمان در پاسخ او گفت: این که در طاعت خدا باشم و از کسانی باشم که خود را ضعیف می‌شمرند، برایم
1) - در روایت بحار به جای سعید، ربیعه امده است. نک‍‌: بحار الانوار، ج 44، ص 336، (مترجم).

بهتر و دوست داشتنی‌تر از این است که از ناموران و پیروزمندان دانسته شوم و خدا را نافرمانی کنم.

در این میان، تنی چند از طرفداران بنی‌امیه، همانند عبدالله بن مسلم، عماره بن ولید بن عتبه و عمربن سعد بن ابی وقاص به یزید نامه نوشتند و او را از امدن مسلم بن عقیل به کوفه و همچنین موضع نعمان بن بشیر اگاهاندند.

چون این نامه‌ها به یزید رسید، وی نیز برای عبیدالله بن زیاد بن ابیه کارگزار حکومت در بصره نامه‌ای نوشت و در ان نامه او را از وجود مسلم بن عقیل در کوفه اگاه ساخت و از او خواست اداره این شهر را در اختیار گیرد. وی همچنین به عبیدالله فرمان داد مسلم را یا بکشد، یا دستگیر کند و یا از کوفه براند.

بر گرفته از حوزه نت

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.