چطور می‌توان جوانی مانند حضرت علی اکبر داشت؟

تاریخ انتشار:
چطور می‌توان جوانی مانند حضرت علی اکبر داشت؛ جوانی که بتوان با خیال راحت آزادش گذاشت و مطمئن شد که نه رفیق ناباب می‌تواند او را به اعتیاد بکشاند و نه وسوسه‌های شیطانی می‌تواند او را به ارتباط و دوری از دین سوق دهد؟
 چطور می‌توان جوانی مانند حضرت علی اکبر داشت؟

 پایگاه اطلاع رسانی بلاغ|  چطور می‌توان جوانی مانند حضرت علی اکبر داشت؟

این روزها مشکلات جوانان در جنبه‌های مختلف کمی زیاد شده و یکی از مهمترین دغدغه‌های والدین، رفع مشکلات فرهنگی، تربیتی و ارتباطیِ فرزندانشان است. فرزندانی که با تحمل هزار سختی به سن جوانی رسیده‌اند و حالا باید وارد جامعه شوند.

اما یک سوال: چطور می‌توان جوانی مانند حضرت علی اکبر علیه السلام داشت؟ جوانی که بتوان با خیال راحت آزادش گذاشت و مطمئن شد که نه رفیق ناباب می‌تواند او را به اعتیاد بکشاند و نه وسوسه‌های شیطانی می‌تواند او را به ارتباط و دوری از دین سوق دهد؟
ما یک جمله‌ی زیبا درباره حضرت علی اکبر علیه السلام شنیده‌ایم که همان می‌تواند رمز اصلی و اساسی در تربیت فرزندان و تربیت جوانانی مثل حضرت علی اکبر باشد؛ همان جمله‌ای که می‌گوید: «حضرت علی اکبر شبیه‌ترین مردم به پیامبر بود، از نظر چهره، اخلاق و منطق»[1]
این جمله غیر از بحث چهره که یک امر خدادادی است، بحث اخلاق و منطق را برای حضرت علی اکبر علیه السلام مطرح می‌کند؛ دو مسئله‌ای که کاملا اکتسابی است و نیاز به الگویی واقعی دارد؛ یعنی حضرت علی اکبر علیه السلام یا رفتار و اخلاق پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را شنیده و ایشان را به عنوان الگو پذیرفته‌ بودند، یا اینکه رفتار و منشِ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را در رفتار والدینشان دیده است و این همان رمز موفقیت برای یک جوان می‌باشد.
جوانی که بتواند الگویی مناسب و خوب را انتخاب کند؛ و جوانی که بتواند اخلاق و منطق را از پدر و مادرش خوب بیاموزد، جوانی است که می‌تواند در بدترین اوضاع فرهنگی و ارتباطی، سالم بماند.
به امید آنکه ما پدرها و مادرها، روز جوان را با رفتارِ خوب و الگوسازیِ خوب به جوانان تبریک بگوییم.

پی‌نوشت:

[1] بحار الأنوار،ج 45،ص .43

منبع: اندیشه برتر btid.org

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.