جایگاه زیارت عاشورای امام حسین(ع)

تاریخ انتشار:
زیارت عاشورا، از جایگاه واهمیت بالایی برخوردار است .در این زیارت شریف، مقاماتی وجود دارد که می تواند برای سعادت هر سالک الی الله مفید وکافی باشد.
جایگاه زیارت عاشورای امام حسین(ع)

پایگاه اطلاع رسانی بلاغجایگاه زیارت عاشورای امام حسین(ع)

زیارت شریف عاشورا، ، دارای مقاماتی هم چون مقام معرفت ومقام براءت و مقام معیت ومقام ثبوت ومقام صدق و مقام محمودو... است ،  که می تواند  هر سالک تشنه  به معنویت وسیر وسلوک را سیر اب کند  و او را به وادی ایمن وتوحید هدایت کند .

ورودی این زیارت ، سلام ودورد بر سرور وسالار شهیدان است . واوج این زیارت ،  (اَللّهُمَّ اِنَّ هذا یَوْمٌ تَبرَّکَتْ بِهِ بَنُو اُمَیَّةَ وَ ابْنُ آکِلَةِ الْآکبادِ اللَّعینُ ابْنُ اللَّعینِ عَلى لِسانِكَ وَ لِسانِ نَبِیِّكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ...) می باشد که دشمنان حضرتش را مورد لعن وعذاب قرار می دهیم .

کسی که وارد زیارت عاشورا می شود ، با این فراز (فَاَسْئَلُ اللَّهَ الَّذى اَکْرَمَنى بِمَعْرِفَتِكُمْ وَمَعْرِفَةِ اَوْلِیاَّئِكُمْ وَ رَزَقَنِى الْبَراَّئَةَ مِنْ اَعْداَّئِكُمْ) ، وارد  مقام معرفت به اهلبیت  ومقام برأت از دشمنان اهلبیت می شود .

ودر فقرات بعدی زیارت که محل بحث ما است ،  وارد مقام دعا می شود، که در آنجا ، مقام معیت با اهلبیت و مقام ثبوت قدم  وصدق در نزد آنها و....را   از خدا ی سبحان می خواهد.( اَنْ یَجْعَلَنى مَعَكُمْ فِى الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ وَاَنْ یُثَبِّتَ لى عِنْدَآُمْ قَدَمَ صِدْقٍ فِى الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ)

مقام معیت :(اَنْ یَجْعَلَنى مَعَكُمْ فِى الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ) انسان  برای  رسیدن به  مقام قرب  الهی ،  نیازمند به راه و  همراه است ، و بر اساس  روایات زیادی که در ذیل آیه 69 سوره مبارکه نساء (...الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیهِم مِّنَ النَّبِیِّنَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشهَّدَاءِ وَ الصَّالِحِین ...) آمده است ، اهلبیت معصومین ، همان کسانی هستند  که خدای  سبحان به  آنها نعمت  داده است و صاحبان  نعمت اند. (1)

حال در زیارت  عاشور که ما از خدای سبحان  می خواهیم که در دنیا وآخرت ، ما را در معیت و همراه  اینگونه انسانها  قرار بدهد ، به این معناست که خدایا در همه مراحل این مسیر تقرب ،و سیر به سوی خودت ،  ولایت و امام  را  همراه ما قرار بده . و اینجاست که انسان هیچ گمراه نخواهد شد .

به تعبیر دقیق تر ، قرآن  و عترت  همیشه با هم هستند ،  و قرآن این موجود زنده و حکیم و شفیع ، نمی تواند نقشه راه باشد ، والا باید  گفت  حسبنا کتاب الله ،  زیرا با نقشه هم می توان به مقصد رسید، پس باید گفت : نیازی هم به معصوم نیست   .
 بنابراین معلوم  می شود که قرآن و عترت ، خود  ِ راه و صراط هستند ، نه  نقشه  راه ، و لذا همیشه و همواره با سالک الی الله خواهند بود . و  در این صورت  است که انسان ثبات  قدم  پیدا می کند و  در هیچ  لغزشگاهی  نخواهد  لغزید .

مقام صبر :(اَللّهُمَّ اجْعَلْنى فى مَقامى هذا مِمَّنْ تَنالُهُ مِنْكَ صَلَواتٌ وَ رَحْمَةٌ وَ مَغْفِرَةٌ)براساس آیه 155و157سوره مبارکه بقره :( وَ بَشِّرِ الصَّابرِین* .....أُوْلَئكَ عَلَیهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ)، صبر کننده ها کسانی هستند  که  مشمول صلوات ورحمت الهی قرار گرفته اند .  وَ أُوْلَئكَ هُمُ الْمُهْتَدُون‏  هستند .

وما هم در زیارت عاشورا ،  می گوییم خدایا در این مقام که وارد زیارت عاشورا شده ام ،  ما را در زمره کسانی قرار بده که صلوات ورحمت ومغفرتت شامل حال آنها شده است .
 
و البته اصل این صلوات ورحمت ومغفرت ، متوجه خود حضرت ابا عبدالله علیه السلام است ، و به برکت آن حضرت در دیگران هم تنزل وجلوه می کند .

فرآوری :گروه رهپویان قرآن

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.