فضیلت زیارت عاشورا

تاریخ انتشار:
سلام بر تو اى که خدا خونخواهيش کند و فرزند چنين کسى و اى کشته اى که انتقام کشته گانت نگرفتى.
فضیلت زیارت عاشورا

پایگاه اطلاع رسانی بلاغفضیلت زیارت عاشورا

اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ---سلام بر تو اى که خدا خونخواهيش کند و فرزند چنين کسى و اى کشته اى که انتقام کشته گانت نگرفتى
شهادت جانسوز سرور وسالار شهیدان ، ابا عبدالله الحسین را به همه شما دوستداران حضرتش تسلیت عرض می کنم .

در این پست می خواهم چند جمله از فرازهای زیارت عاشورای امام حسین علیه السلام را توضیح بدهم .ان شاالله که مفید واقع شود .

این زیارت شریف ، دارای مقاماتی هم چون مقام معرفت ومقام براءت و مقام معیت ومقام ثبوت ومقام صدق و مقام محمودو... است ،  که می تواند  هر سالک تشنه  به معنویت وسیر وسلوک را سیر اب کند  و او را به وادی ایمن وتوحید هدایت کند .

ورودی این زیارت ، سلام ودورد بر سرور وسالار شهیدان است . واوج این زیارت ،(اَللّهُمَّ اِنَّ هذا یَوْمٌ تَبرَّکَتْ بِهِ بَنُو اُمَیَّةَ وَ ابْنُ آکِلَةِ الْآکبادِ اللَّعینُ ابْنُ اللَّعینِ عَلى لِسانِكَ وَ لِسانِ نَبِیِّكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ...)خدايا اين روز روزى است که مبارك و ميمون دانستند آنرا بنى اميه و پسر آن زن جگرخوار (معاويه ) آن ملعون پسر ملعون (آه لعن شده ) بر زبان تو و زبان پيامبرت که درود خدا بر او و آلش بادمی باشد که دشمنان حضرتش را مورد لعن وعذاب قرار می دهیم .

کسی که وارد زیارت عاشورا می شود ، با این فراز (فَاَسْئَلُ اللَّهَ الَّذى اَکْرَمَنى بِمَعْرِفَتِكُمْ وَمَعْرِفَةِ اَوْلِیاَّئِكُمْ وَ رَزَقَنِى الْبَراَّئَةَ مِنْ اَعْداَّئِكُمْ) ،و درخواست کنم از خدائى که مرا گرامى داشت بوسيله معرفت شما و معرفت دوستانتان و روزيم کند بيزارى جستن از دشمنانتان را ,وارد  مقام معرفت به اهلبیت  ومقام برأت از دشمنان اهلبیت می شود .

ودر فقرات بعدی زیارت که محل بحث ما است ،وارد مقام دعا می شود،که در آنجا ، مقام معیت با اهلبیت و مقام ثبوت قدم  وصدق در نزد آنها و....را   از خدا ی سبحان می خواهد.( اَنْ یَجْعَلَنى مَعَكُمْ فِى الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ وَاَنْ یُثَبِّتَ لى عِنْدَآُمْ قَدَمَ صِدْقٍ فِى الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ) به اينكه قرار دهد مرا با شما در دنيا و آخرت و پابرجا دارد براى من در پيش شما گام راست و درستى (و ثبات قدمى) در دنيا و آخرت

مقام معیت :

(اَنْ یَجْعَلَنى مَعَكُمْ فِى الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ) به اينكه قرار دهد مرا با شما در دنيا و آخرت و پابرجا دارد

انسان  برای  رسیدن به  مقام قرب  الهی ،  نیازمند به راه و  همراه است ، و بر اساس  روایات زیادی که در ذیل آیه 69 سوره مبارکه نساء (...الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیهِم مِّنَ النَّبِیِّنَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشهَّدَاءِ وَ الصَّالِحِین ...) همراه با كسانى خواهد بود كه خدا نعمتشان داده است، چون انبياء و صديقان و شهيدان و صالحان.,آمده است ، اهلبیت معصومین ، همان کسانی هستند  که خدای  سبحان به  آنها نعمت  داده است و صاحبان  نعمت اند. (1)

حال در زیارت  عاشور که ما از خدای سبحان  می خواهیم که در دنیا وآخرت ، ما را در معیت و همراه  اینگونه انسانها  قرار بدهد ، به این معناست که خدایا در همه مراحل این مسیر تقرب ،و سیر به سوی خودت ،  ولایت و امام  را  همراه ما قرار بده .
و اینجاست که انسان هیچ گمراه نخواهد شد .

به تعبیر دقیق تر ، قرآن  و عترت  همیشه با هم هستند ،  و قرآن این موجود زنده و حکیم و شفیع ، نمی تواند نقشه راه باشد ، والا باید  گفت  حسبنا کتاب الله ،  زیرا با نقشه هم می توان به مقصد رسید، پس باید گفت : نیازی هم به معصوم نیست   .

بنابراین معلوم  می شود که قرآن و عترت ، خود  ِ راه و صراط هستند ، نه  نقشه  راه ، و لذا همیشه و همواره با سالک الی الله خواهند بود . و  در این صورت  است که انسان ثبات  قدم  پیدا می کند و  در هیچ  لغزشگاهی  نخواهد  لغزید .

مقام صبر :

(اَللّهُمَّ اجْعَلْنى فى مَقامى هذا مِمَّنْ تَنالُهُ مِنْكَ صَلَواتٌ وَ رَحْمَةٌ وَ مَغْفِرَةٌ) خدايا چنانم کن در اينجا که ايستاده ام از کسانى باشم که برسد بدو از ناحيه تو درود و رحمت و آمرزشى

براساس آیه 155و157سوره مبارکه بقره :( وَ بَشِّرِ الصَّابرِین* .....أُوْلَئكَ عَلَیهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ)،صلوات و رحمت پروردگارشان بر آنان باد، كه هدايت يافتگانند,صبر کننده ها کسانی هستند  که  مشمول صلوات ورحمت الهی قرار گرفته اند .  وَ أُوْلَئكَ هُمُ الْمُهْتَدُون‏  هستند .

وما هم در زیارت عاشورا ،  می گوییم خدایا در این مقام که وارد زیارت عاشورا شده ام ،  ما را در زمره کسانی قرار بده که صلوات ورحمت ومغفرتت شامل حال آنها شده است .

و البته اصل این صلوات ورحمت ومغفرت ، متوجه خود حضرت ابا عبدالله علیه السلام است ، و به برکت آن حضرت در دیگران هم تنزل وجلوه می کند .

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.