استاد حوزه علمیه تصریح کرد:

تجلیل و تکریم از اولیاء الهی رسالت و تکلیف قرآنی است

تاریخ انتشار:
استاد حوزه علمیه در مراسم بزرگداشت حجت الاسلام و المسلمین مهدی پیشوایی تصریح کرد: تجلیل و تکریم از اولیاء الهی که تاثیرگذار در باورکردن ایمان، اندیشه و عمل جامعه هستند نه تنها مطابق با فطرت بشری است بلکه رسالت و تکلیف قرآنی است.

به گزارش خبرنگار بلاغ، به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، به مناسبت چهلمین روز از درگذشت استاد حجت الاسلام و المسلمین مهدی پیشوایی، مراسم بزرگداشتی به صورت مجازی برگزار گردید.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدتقی قادری استاد حوزه علمیه و از مبلغان نخبه دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان یکی از سخنرانان این مراسم مطالبی را در خصوص مرحوم استاد پیشوایی بیان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین قادری اظهار داشت: تجلیل و تکریم از اولیاء الهی که تاثیرگذار در باورکردن ایمان، اندیشه و عمل جامعه هستند نه تنها مطابق با فطرت بشری است بلکه رسالت و تکلیف قرآنی است چرا که خداوند متعال از آیه 41تا49 سوره (ص) نام هفت تن از پیامبران را نام می برد و رسول الله صلی الله علیه وآله را مکلف می کند نام و یاد آنان در جامعه احیاء و زنده نگه دارد چرا که این نه تجلیل و تکریم از آنان است بلکه گسترش دادن پیام معنوی، قدسی و هدایتگری و اسوه شدن انان در جامعه خواهد بود.

وی در ادامه مطالب خود افزود: در حوزه تاریخ هر چند کار فراوانی انجام گرفته و هم محقق در این حوزه فراوان است، ولی صاحب سبک بسیار کم است استاد پیشوایی از جمله شخصیت های نادرِ صاحب سبک در این عرصه است چرا که ایشان تلاششان این نبود که زیاده نویسی کنند بلکه معتقد به گزیده نویسی، روان نویسی و مستند نویسی بودند.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: سه اصل گزیده نویسی، روان نویسی و مستند نویسی، قاعده ای بود که در تمام آثار استاد پیشوایی مشهود و دو کتاب «سیره پیشوایان» و «مقتل جامع سید الشهداء» شاهد بر این مدعاست و هر صاحب نظر منصف در عرصه تاریخ، همین قضاوت را خواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین قادری گفت: علاوه بر سه اصل مذکور، هنر استاد پیشوایی در به روز کردن سیره نظری و عملی اهل بیت علیهم السلام بوده است. که توانستند با همین سبک ویژه، به سرعت، مخاطبین خودش را پیدا کنند و برخلاف بسیاری از کتاب های در این عرصه، که از چاب اول تجاوز نمی کنند، آثار محققانه ایشان همچون «سیره پیشوایان» و «مقتل جامع» در زمان و زمانه ای که مطالعه در پایین ترین سطح خودش قراردارد بیش از چهل بار با تیراژ بالا انتشار یافته است.

استاد حوزه علمیه، کتاب "سیره پیشوایان" مرحوم استاد پیشوایی را یکی از آثار مهم و با ارزش ایشان برشمرد و بیان داشت: استاد پیشوایی به دلیل اینکه 60 سال از عمرشان را وقف در "احسن عمل" که نشر سیره نظری و عملی اهل بیت علیهم السلام است، کرده و در نهایت مورد لطف ویژه آنان قرار گرفتند و البته که اجر و صله آن را هم در همین دنیا دریافتند، چرا که برای نخستین بار در تاریخ حوزه علمیه، کتاب «سیره پیشوایان» به عنوان کتاب درسی قرارگرفت.

حجت الاسلام و المسلمین قادری اظهار داشت: استاد پیشوایی، به عنوان محقق آگاه از تحریفات گسترده و دامنه دار در حوزه عاشورا به شدت رنج می بردند و در فکر مقابله با آن بودند. خداوند متعال بستر و زمینه آن را در موسسه آموزشی امام خمینی(ره) تحت اشراف استاد علامه مصباح رضوان الله علیه، برایشان فراهم ساخت و توانستند با همت جمعی از محققین آن مؤسسه، تدوین «مقتل جامع سید الشهداء علیه‌السلام» را آغاز نمایند، و مقتل تحلیلی و مستند و صحیحی را در پیش روی همه خطباء، وعاظ و مداحان ارادتمند به سید الشهداء قرار دهند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.