معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد:

در حل مسائل، تبلیغ و پژوهش باید در خدمت یکدیگر باشند

تاریخ انتشار:
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در نشست "رابطه تبلیغ و پژوهش" اظهار داشت: تبلیغ و پژوهش یک داد و ستد منطقی را با هم رقم می زنند، این دو سامانه جهت مسائل باید در خدمت یکدیگر باشند.

به گزارش خبرنگار بلاغ، به همت گروه تولید و محتوای معاونت فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه قم، نشست رابطه تبلیغ و پژوهش و نقد کتاب پرسمان محرم به صورت حضوری و مجازی در سالن رضوان برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، با اشاره به آیه 70 سوره احزاب و همچنین آیه 9 سوره نساء اظهار داشت: خداوند متعال در بخش از قرآن کریم ما را سفارش به "قول سدید" می نماید، قول سدید قولی است که مبتنی بر استدلال، برهان، منابع روشن و متقن باشد.

وی در ادامه افزود: آیات مذکور می تواند رابطه بین تبلیغ و پژوهش را روشن نماید. اگر در خصوص اهمیت و ارزشمندی تبلیغ اشاره می کنیم به آیه 33 سوره فصلت *وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ*، باید توجه کرد که دو آیه ی فوق شرط تبلیغ را "قول سدید" می داند.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: وقتی از نسبت بین پژوهش و تبلیغ بحث می شود، منظور نسبت بین دو فرد نیست بلکه بحث در خصوص  دو سامانه می باشد. اگر تبلیغ را، رساندن پیام، مواجهه مستقیم با مخاطب، حضور انضمامی در جامعه و در نهایت عامل حل مسائل بدانیم تبعاً پژوهش به معنای رصد مسائل، واکاوی ابعاد مسأله، مراجعه به منابع اصیل و تحلیل داده ها و تجربه های موجود خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد گفت: تبلیغ و پژوهش یک داد و ستد منطقی را با هم رقم می زنند و این دو سامانه باید در خدمت یکدیگر باشند، این طور نیست که سامانه پژوهش صرفاً مولّد بوده و سامانه تبلیغ مصرف کنند، باشد. در مواردی حوزه تبلیغ خدمات شایانی به حوزه پژوهش داشته است.

وی تصریح کرد: با توجه به موضوع "مساله محوری" و "تبلیغ تخصصی" حوزه تبلیغ و پژوهش با داد و ستد منطقی که با هم دارند می توانند  خدمات جدیدی در ایجاد رابطه محکم تر بین خود و در حل مساله های مخاطب، ارائه دهند.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، حوزه تبلیغ را نیازمند پژوهش دانست و گفت: در اولین مرحله از همکاری حوزه های تبلیغ و پژوهش باید امر تبلیغ را در قالب بایدها و نبایدها مورد پژوهش قرار داد. مانند نوع تعامل با ادیان و فرق دیگر، مصلحت سنجی هایی که در این مورد اتفاق می افتد، در موضوع تقریب و وحدت چه سبک و مدلی را در امر تبلیغ باید مورد استفاده قرار داد؟ تمام این موارد منوط بر پژوهش می باشد.

حجت الاسلام روستاآزاد اظهار داشت: با توجه به نیازهای جدید و نوپدید در جامعه و موضوعات مبتلا به در امر تبلیغ مانند حضور طلاب در مقابله ی  با ویروس کرونا، خدمت رسانی در ایام زلزله و سیل و موضوعاتی از این قبیل اینکه چگونه باید باشد تا نافع و مستمر گردد باید مورد تأمل، بررسی و پژوهش قرار گیرد.

وی ادامه داد: حوزه مواجهه های انضمامی مبلغان با فضای مجازی، مرکز ملی پاسخگویی و ....، دیگر محوری است که حوزه تبلیغ، فضا را برای امر پژوهش ایجاد کرده است. پژوهش می تواند مانند 600 سال پیش به موضوعات غیرکاربردی بپردازد یا با توجه به اتفاقات میدانی که مبلغ با آن درگیر است خود را فعال نماید. موضوعات جدیدی همچون الحاد نوین، معنویت مدرن تحت عنوان های مختلف و تزیین شده، نیازمند حضور پژوهش در این زمینه می باشد.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، واکاوی تجربه های منابع انسانی را امری مهم بر شمرد و بیان کرد: جهت تهیه مدل های تبلیغی و روش مند سازی امر تبلیغ در موضوعات مختلف ضروری است پژوهش وارد میدان شود و روش های مبلغان موفق همچون استاد قرائتی و مرحوم استاد راستگو را در قالب متون و دانش ایجاد نماید.

گفتنی است در ادامه این جلسه از 8 اثر تولیدی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در یک سال اخیر با عناوین؛ داستان 18 بانو، شمیم عفاف، سبد رسانه ای، رشد و تعالی انسان از منظر قرآن و روایات، بال و پرهای امام، همسران زمینی-سرداران آسمانی، مقتل شهدای دفاع مقدس و بایسته های تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت رونمایی شد و کتاب "پرسمان محرم" مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.