معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد:

امام محوری، اجتماع قلوب و تقید به احکام در بزنگاه‌ها آموزه شهید سلیمانی برای منتظران

تاریخ انتشار:
حجت‌الاسلام والمسلمین روستاآزاد با تبیین الگوی سردار سلیمانی در بصیرت افزایی منتظران، گفت: شهید سلیمانی در بزنگاه‌هایی که شاید دیگران مقید نبودند، به احکام تقید داشت. امام محوری و تلاش برای اجتماع قلوب از وجوه الگوبخش ایشان برای منتظران است.

به گزارش خبرنگار بلاغ، بیستمین نشست علمی از مجموعه نشست های همایش «شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت» با عنوان «الگوی سردار سلیمانی در بصیرت افزایی منتظران» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد، معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام روستاآزاد با طرح این سوال که آیا اساسا الگوی شهید سلیمانی در افزایش معرفت، بصیرت و روح قبول حق تاثیرگذار است یا نه؟، اظهار کرد: ارائه الگو مدنظر همه مکاتب اخلاقی و معنوی است و در قرآن و مباحث اسلامی هم بشدت موردتاکید است، چراکه انسان ها به لحاظ تغییر زندگی و درس آموزی علاوه بر نیاز به تئوری به مصداق عینیت یافته آن تئوری هم نیاز بیشتری دارند این ملاحظه در مباحث قرآنی بیشتر تاکید شده است.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: شاید علت اینکه در قرآن بر الگوبخشی حضرت ابراهیم(ع) و حضرت محمد(ص) تاکید شده به دلیل مکتب بودن شخصیت آن حضرات(ع) است وگرنه قرآن از حضرت مریم(س) و نیز همسر فرعون به عنوان اسوه و الگو معرفی می کند.

وی با اشاره به تعبیر بصیرت، گفت: مثل خیلی از واژه هایی که رهبری معظم انقلاب مطرح کرده اند بصیرت نیز دستاویز مباحث سطحی شده است، بصیرت در کتب لغت به معنای برهان و روشن بودن مسیر است، در آیات و روایات به بصیرت تاکید شده به ویژه روایات حضرت امیر(ع) چنان که در انتهای خطبه 153 نهج البلاغه می فرمایند: بصیر کسی است که راه درست را بشناسد و خود را به پرتگاه ها نیندازد و انسان های بداندیش را با کوتاه آمدن در حق، کمک نکند!

حجت الاسلام روستاآزاد در پاسخ به این سوال که چرا از سیره و سلوک شهید سلیمانی به مکتب تعبیر می شود؟، ابراز کرد: برخی افراد بعد از پیامبر(ص) و ائمه(ع) وجه الگو بودنشان برجسته است و جامعیتی دارند که می توانند مکتب نام بگیرند، وگرنه مکتب شهید سلیمانی ذیل مکتب امام و رهبری و مکتب امامین انقلاب ذیل مکتب معصومین(ع) تعریف می شود. مکتب شهید سلیمانی در عرض مکتب امام و رهبری نیست بلکه به عنوان مصداق تعین یافته انسانی ولایی قابل بررسی است.

وی ادامه داد: تبعا در حوزه انتظار می توان این نگاه و رویکرد را توسعه داد و به گونه ای تفسیر کرد که به کمک منتظران در تعمیق و توسعه فرهنگ انتظار بیاید چون پیش شرط هر تاثیری اعتماد است که با خلق سرمایه اجتماعی به دست می آید. فرضیه ما این است که شهید سلیمانی سرمایه ای را برای خود خلق کرد که می تواند آورده هایی را برای آیندگان داشته باشد. مطالعه دو کتاب «شاخصه های مکتب سلیمانی» و «اخلاق و معنویت در مکتب شهید سلیمانی» در این باره توصیه می شود.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در دو سطح می توان به مکتب شهید سلیمانی پرداخت، تاکید کرد: یکی الگوی فردی و دیگری سیاسی اجتماعی و حتی بین المللی و نوع تعامل ایشان با دیگران؛ در سطح فردی شهید سلیمانی با تلاشی که برای خودسازی و پرورش روحی و معنوی خود داشت به مقامات بالا دست یافت، تشییع باشکوه و میلیونی ایشان شاهد صدقی بر این مسئله بود و نیز مصداق روشنی از آیه «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا» است؛ به نظر می رسد حداقل در دوسوم عمرشان مصداق این آیه بوده اند از مردم عادی گرفته تا مراجع و شخصیت های بین المللی و علاقمندان به مروت و عدالت؛ یعنی اقشار مختلف به تناسب اقتضائات خود به این شهید بزرگوار تمایل و علاقه دارند.

وی با بیان اینکه همه اینها حداقل در گروی سه مسئله است، تصریح کرد: نخست اخلاص و عبودیت که در اوج قرار داشت، محور دوم رابطه شهید با اهل بیت(ع) است ایشان از بن دندان به این مسئله اعتقاد داشت زحمات بسیاری که برای بازسازی عتبات کشید و آخرین توشه همراه ایشان هم در هنگام شهادت گلچین احمدیه (گلچین روضه ها و نوحه ها) بود، اقداماتی که برای حضرت زهرا(س) و تقید به روضه و راه اندازی پیاده روی اربعین و ... داشت همه درس است که با اهل بیت(ع) مانوس باشیم و در تربیت نسل جوان بر محبت اهل بیت(ع) که شخصیت پردازی و جامعه پردازی می کند، تاکید داشته باشیم؛ سومین محور شخصیت سردار سلیمانی تواضع فوق العاده بود و تاکید داشت که نباید درجات بر ما سوار شوند بلکه ما باید بر درجات سوار شویم! لذا باید توجه داشته باشیم تا زمانی که به چیزهای اقل و سطح پایین بسنده می کنیم، رشد نخواهیم کرد.

حجت الاسلام روستاآزاد اضافه کرد: الگوگیری از شخصیت هایی مثل سردار سلیمانی در لغزشگاه های اخلاقی بسیار به کار ما می آید؛ برای مثال ایشان در سوریه وارد منزل شخصی سوری می شود و برای صاحبخانه نامه نوشته و شماره تلفن خود در تهران را می گذارد تا هزینه اقامت در منزل او را بپردازد! شهید سلیمانی در بزنگاه هایی که شاید دیگران مقید نبودند، به احکام تقید داشتند.

وی با بیان اینکه سطح دوم مکتب شهید سلیمانی، حوزه عمل اجتماعی، کنش سیاسی و بین المللی است، گفت: مبنای این تعاملات هم در سطح اول ساخته شده است، وقتی انسان مبنای کار را با اخلاص و توحید و دنیاگریزی قرار دهد، در حوزه عمل اجتماعی هم اینها بروز می کند، جوهره کار شهید سلیمانی جز تکلیف مداری و ولایت پذیری نیست. ایشان می فرمود: اگر همه علمای جهان اسلام یک طرف باشد، و رهبری معظم انقلاب در یک سو، من این مسیر را پی می گیرم.

حجت الاسلام روستاآزاد تاکید کرد: ایشان بر تقلید در ابعاد نظامی، عبادی، اخلاقی، معنوی و ... از ولی فقیه تاکید داشت و جوهره عملشان ولایت پذیری بوده است. حاج قاسم شکل دهنده رابطه مردم با ولایت فقیه از طریق عملی سیاسی اجتماعی خود بود، یعنی نسبتی از تعامل را ارائه کرده بود که می تواند برای جامعه منتظر الگو باشد چون شاکله اصلی جامعه منتظر ولایت پذیری است.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه بیان کرد: باید بررسی کنیم چطور می شود فردی بشدت انقلابی و ولایی باشد اما مرز بین اختلاف سلیقه و التقاط را به خوبی تشخیص دهد و بداند التقاط تهدید و اختلاف سلیقه خوب و سازنده است. مکتب شهید سلیمانی اختلاف سلیقه را می پذیرد. به جای شعار باید برای تبیین این وجه شخصیتی شهید را تبیین کنیم. تاکید رهبری بر تامل در این مکتب برای آن است که بتوانیم مدل های زندگی را از آن استخراج کنیم که هم پافشاری بر اصول را داشته باشد هم چنین نتایجی را رقم بزند.

حجت الاسلام روستاآزاد در پایان خاطرنشان کرد: امام محوری و تلاش برای اجتماع قلوب، دیگر آموزه مکتب شهید سلیمانی برای جامعه منتظر است، شهید سلیمانی در عین شجاعت و صلابت بر اجتماع قلوب هم تاکید داشت و این آموزه ای بسیار مهم است.

گفتنی است، در پایان این نشست اساتید حاضر در جلسه مباحث و پیشنهاداتی را برای تشریح آموزه های منتظرانه در مکتب شهید سلیمانی ارائه کردند.

گزارش تصویری

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.