در راستای ضبط مستند نقش روحانیت و دفتر تبلیغات اسلامی در دفاع مقدس؛

خاطرات دوران دفاع مقدس حجج اسلام سبحانی و میرمحمدی

تاریخ انتشار:
حجج اسلام محمدتقی سبحانی رئیس قطب تعمیق ایمان دینی دفتر تبلیغات اسلامی و سید جمال الدین میرمحمدی رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه در مصاحبه های جداگانه از خاطرات جبهه و حضور خود در جنگ تحمیلی صحبت کردند.

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجج اسلام محمدتقی سبحانی رئیس قطب تعمیق ایمان دینی دفتر تبلیغات اسلامی و سید جمال الدین میرمحمدی رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه در مصاحبه های جداگانه و در راستای ضبط مستند نقش روحانیت و دفتر تبلیغات اسلامی در دفاع مقدس از خاطرات جبهه و حضور خود در جنگ تحمیلی صحبت کردند.

در این گزارش به بخش کوتاهی از این دو مصاحبه می پردازیم؛

حجت الاسلام والمسلمین میرمحمدی در ابتدای مطالب خود اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و قبل از شروع جنگ تحمیلی، جمعی از طلاب اصفهان در مدرسه ملّاصدرا در قالب برنامه ای، نخستین آموزش های نظامی را دیدند و اولین اعزام طلاب شهرضا اصفهان به عنوان رزمی و تبلیغی به استان کردستان و قبل از شروع جنگ بوده است.

رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه گفت: به دلیل اوضاع نا آرام و نا أمن استان کردستان، جمعی از طلاب شهرضا به شهر سنندج اعزام شدند که علاوه بر فعالیت های فرهنگی و تبلیغی در بحث ایجاد امنیت در استان و مبارزه با اشرار به نیروهای نظامی کمک می کردند.

وی در ادامه افزود: در ایام آغازین جنگ تحمیلی موضوع اعزام طلاب به جبهه ها مورد بحث قرار گرفت که آیا جایز است که طلاب حوزه های علمیه درس را رها کنند و به جبهه های جنگ بروند؟ بر این اساس نامه ای نوشیم و شخصاً خدمت حضرت امام (ره) برده و کسب تکلیف نمودیم. بعد از چند روز جواب نامه حضرت امام رضوان الله تعالی علیه آمد که ایشان فرموده بودند: « اگر فرماندهان و مسئولین نظامی اعلام نیاز کردند بر شما واجب است که به جبهه ها بروید.»

1_13.jpg

در مصاحبه دیگرحجت الاسلام والمسلمین سبحانی بیان کرد: جامعه روحانیت از همان ابتدای شکل گیری نهضت انقلاب اسلامی در سال 1342 پای کار مبارزات با عوامل رژیم منحوس پهلوی بودند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، وجود گروهک ها و احزاب معانِد را می توان بزرگترین ابتلای انقلاب اسلامی دانست. این گروهک ها در جای جای کشور عزیزمان رخنه کرده و باعث اضلال در اعتقادات افراد جامعه می شدند.

وی در ادامه افزود: اولویت فعالیت های ما در آن زمان، تقابل با چنین جریاناتی بود. مناسب است علاوه بر نقش روحانیت در جببه ها، در خصوص نقش روحانیت در مقابله با جریانات التقاطی و منحرف در ایام ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته شود.

رئیس قطب تعمیق ایمان دینی دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: بعد از قائله بنی صدر و تصمیم مجلس شورای اسلامی مبنی بر عدم کفایت وی، فعالیت تبلیغاتی گروهک های منحرف در داخل کشور به فعالیت های ضد امنیتی تغییر یافت و دست به اقدامات خرابکارانه زدند، لذا بخشی از جامعه روحانیت نیز با حضور به موقع در صحنه نبرد، به مقابله با این اقدامات برخاستند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی گفت: در ایام جنگ تحمیلی نیز حضور فعال طلاب در مناطق مختلف جبهه ها چه به عنوان مبلّغ و چه به عنوان رزمنده، موضوعی است که قابل انکار نمی باشد.

2_24.jpg

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.