آیت‎الله جوادی آملی:

عالم بودن و علم‎آموزی جامعه را از افتادن به دام تبلیغات سوء نجات می‎بخشد

تاریخ انتشار:
آیت الله جوادی آملی گفت: کسانی که نه با حوزه و نه با دانشگاه مرتبط هستند این‎ها تعلیم‎شان تبلیغات است و تعلیل‎شان تکرار است، اگر بخواهند غذایی را به خورد اینان بدهند، ابتدا تبلیغات می‎کنند و بعد باور می‎کند که فلان شیء خوب است.
آیت الله جوادی املی

به گزارش بلاغ به نقل از حوزه، آیت‎الله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر شنبه در درس خارج تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار می‎شود، در ادامه تفسیر سوره مبارکه غافر با اشاره به آیه «یَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْیُنِ وَمَا تُخْفِی الصُّدُورُ ﴿19﴾»،  گفت: گاهی انسان طرزی نگاه می‎کند که معلوم نیست دارد خیانت می‎کند، طرزی گناه می‎کند که گویا نگاه نمی‎کند، هر رفتار انسان هم همین‎طور است، طرزی می‎نویسند که گویا گناه ندارد.

وی با اشاره به آیه «وَاللَّهُ یَقْضِی بِالْحَقِّ وَالَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِهِ لَا یَقْضُونَ بِشَیْءٍ إِنَّ اللَّهَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ ﴿20﴾» خاطرنشان کرد: امروز خداوند شاهد است و همین خداوند فردا حاکم است، کیفر متن عمل است، شاهد انبیا اولیا و فرشتگان و اعضا و جوارح و خود خداوند است، پس در چنین روزی هیچ ظلم نمی‎شود.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: هر کس که قاضی بالحق است چه در نظام تکوین و چه در نظام تشریع آن اله است اما کسی که نه قضای تکوینی و نه قضای تشریعی دارد او اله و رب نیست، این دو تا نتیجه است، یکی این‎که الله رب است چون قاضی بالحق است، در مسأله قضا هم علم لازم دارد و هم قدرت، که قدرت در آیه بعد به آن اشاره شده است اما در آیه محل بحث گفت که او سمیع و بصیر است و هم او قوی و شدید العقاب است.

وی با اشاره به این‎که قرآن مباحث علمی را با موعظه و حکمت آمیخته می‎کند، ابراز کرد: در آیه بعد «أوَ لَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَیَنظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الَّذِینَ کَانُوا مِن قَبْلِهِمْ کَانُوا هُمْ أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَآثَارًا فِی الْأَرْضِ فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَمَا کَانَ لَهُم مِّنَ اللَّهِ مِن وَاقٍ ﴿21﴾»، می‎فرماید که شما عاقبت ستمگران و مستکبران را ببینید، هر کس می‎خواهد آبرومندانه بمیرد، ببینید پایان کار ستمکاران آبروریزی است یا بدون آبرو مردن است، شما که برزخ و قیامت را قبول ندارید اما می‎خواهید که آبرومندانه بمیرید.

دو دلیل توصیه قرآن به سیر در زمین

حضرت آیت‎الله جوادی آملی اظهار کرد: قرآن کریم برای این‎که روشن شود پایان تبه‎کاران ذلت و خذلان و فرومایگی است دستور می‎دهد که در زمین بگردید و سیر در زمین را به دلیل دو مطلب ذکر می‎کند، یکی این‎که انسان تقوا پیشه کند و دیگر این‎که عاقبت بدکاران و ستمکاران را ببیند.

وی خاطرنشان کرد: قرآن کریم در سوره مبارکه فاطر به ثروتمندان قریش می‎فرماید که شما یک دهم ثروت ثروتمندان پیش از این را ندارید، درباره قارون هم در سوره مبارکه قصص می‎گوید که از قارون قوی‎تر و بزرگ‎تر هم بود، عاد و ثمود این طور بودند، اینان ویلاهایی داشتند که در کل زمین مانند آن نبود، یک وقت کوه را به صورت یک کاخ درمی‎آورد که چه نیرویی لازم دارد «و تنحتون من الجبال بیوتا» که در سوره مبارکه بلد فرمود در تمام کره زمین هیچ کس کاری همچون قوم عاد نکرد.

نویسنده کتاب مفاتیح‎الحیات با بیان این‎که قرآن کریم در آیه محل بحث می‎گوید شما درباره هر کدام از اینان بررسی کنید، آنان بی‎آبرو می‎میرند، اظهار کرد: بگردید و ببینید که پیش از شما آثار و بناهای بسیاری داشتند و خدا اینان را با گناهانشان گرفت و هیچ کسی نبود که این‎ها را از این عذاب نجات دهد و هیچ کسی از خداوند حفظشان نکرد.

وی با اشاره به آیه «ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ کَانَت تَّأْتِیهِمْ رُسُلُهُم بِالْبَیِّنَاتِ فَکَفَرُوا فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ إِنَّهُ قَوِیٌّ شَدِیدُ الْعِقَابِ ﴿22﴾» ادامه داد: این بی‎آبرویی ستمگران به این دلیل بود که انبیا آمدند و آنان تکذیب کردند، پیامبران معصوم بودند، کارشان معجزه بود و هدفشان اصلاح مردم بود و خداوند هم حافظ آنان بود اما همین تبه‎کاران و مرفهان بی‎درد دست به کشتارشان زدند.

برهان سلطان است زیرا بر وهم و خیال مسلط میشود

حضرت آیت‎الله جوادی آملی گفت: از یک سو در محکمه خداوند سمیع و بصیر است و در هنگام اجرای حکم قوی و شدید العقاب است، که نمونه‎اش حضرت موسی(ع) است، «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآیَاتِنَا وَسُلْطَانٍ مُّبِینٍ ﴿23﴾»، نه معجزه برای موسی کلیم(ع) بود که ابتدا با عصا و ید بیضا بود که معجزات دیگر در اختیار ایشان قرار گرفت، برهان را می‎گویند سلطان، برای این‎که برهان بر وهم و خیال مسلط می‎شود، و معجزه هم سلطان است چون بر سحر و شعبده و جادو مسلط می‎شود.

وی با اشاره به آیه « إِلَى فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَقَارُونَ فَقَالُوا سَاحِرٌ کَذَّابٌ ﴿24﴾»، گفت: این پیامبران را برای همه فرستاد، اما تنها این سه گروه را ذکر کرد زیرا منشأ فساد همین سه گروه بودند، یعنی فرعون و هامان و قارون بودند، منشأ فساد قدرت یا اجرای ضعیف و سوء یا سرمایه‎داری کلان بود، قارون با این‎که از قوم خود حضرت موسی(ع) بود، قارون از نظر مسائل مالی قدرتمند بود.

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: اینان با همه عناصر فضل موسای کلیم(ع) مبارزه کردند، او معصوم بود، گفتند کذاب است، معجزه آورد گفتند سحر است، غرضش اصلاح جامعه بود گفتند که او به دنبال فساد در زمین است، همه این عناصر پاک و فضیلت را از وجود مبارک موسی(ع) گرفتند.

حداقل سواد برای مردم لازم است

وی بیان کرد: دین به ما فرمود حداقل سواد برای مردم لازم است برای این‎که کسی باربری نکند، الان ما یک حوزه و یک دانشگاه و یک جامعه‎ای داریم که توفیق درس خواندن حوزه و دانشگاه را ندارد، در حوزه و دانشگاه دو عنصر مهم طیب و طاهر است، آنان که نه با حوزه و نه با دانشگاه ارتباطی دارند، دو مشکل جدی دارند.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به این‎که در حوزه خروجی‎اش مجتهد شدن است و در دانشگاه خروجی‎اش استاد شدن است، ابراز کرد: آنانی که با حوزه مرتبط هستند و متدین راه‎یاب هستند و آنان که با دانشگاه مسلمان هستند متدین راه‎یاب هستند، اما کسانی که نه با حوزه و  نه با دانشگاه ارتباط دارند، آسیب‎پذیر است.

وی ادامه داد: خروجی حوزه که اجتهاد است برای این است که این‎ها ابتدا با تعلیم کار دارند و احکام واجب و مستحب را می‎خوانند و وقتی به دوران درس خارج رسیدند مرحله تعلیم‎شان با تعلیل همراه است، و برای احکام دلیل می‎آورند، و بعد از سالیان متمادی وقتی با این تعلیم و تعلیل آشنا شدند، آن وقت مجتهد می‎شوند.

نویسنده کتاب مفاتیح‎الحیات یادآور شد: در دانشگاه نیز ابتدا همراه با تعلیم است و بعد که بالاتر آمد دلیل این کارش را ذکر می‎کنند، علت این کار را می‎فهمند و در اواخر تعلیم با تعلیل همراه است، مانند این‎که علت استقامت سدها را می‎فهمند و استاد دانشگاه می‎شود، این تعلیم و تعلیل نور است و جامعه را نورانی می‎کند و کسانی که با حوزه و دانشگاه مرتبط هستند از این فیض برخوردارند.

وی گفت: اما کسانی که نه با حوزه و نه با دانشگاه مرتبط هستند این‎ها تعلیم‎شان تبلیغات است و تعلیل‎شان تکرار است، اگر بخواهند غذایی را به خورد اینان بدهند، ابتدا تبلیغات می‎کنند و بعد باور می‎کند که فلان شیء خوب است و فلان مطلب خوب است و تکرار را هم در حکم تعلیل می‎داند، که فلان مطلب خوب است و آن‎ها هم باور می‎کنند.

استفاده فرعون از تبلیغات

حضرت آیت‎الله جوادی آملی ابراز کرد: این که به ما گفتند تا نفس می‎کشی عالم باش، برای این است که باربر نباشی، خودش نباید باربر دیگری باشد، اگر حداقل علم در جامعه باشد کسی زیر بار نمی‎رود، هنگامی که موسی(ع) آمد فرعون از این تبلیغ و تکرار استفاده کرد.

وی با اشاره به آیه «فَلَمَّا جَاءهُم بِالْحَقِّ مِنْ عِندِنَا قَالُوا اقْتُلُوا أَبْنَاء الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ وَاسْتَحْیُوا نِسَاءهُمْ وَمَا کَیْدُ الْکَافِرِینَ إِلَّا فِی ضَلَالٍ ﴿25﴾»، خاطرنشان کرد: گفتند همه کسانی را که با حضرت موسی(ع) ایمان آوردند بکشید، پیش از آنان درباره بنی‎اسرائیل تنها کودکان و نوزادها را می‎کشت، خون‎های پاک شهدا و کودکان بنی‎اسرائیل که به دست فرعون کشته شد، آن را ذات اقدس اله ذخیره قرار داد که موسویان و کلیمیان قیام کنند و بساط فرعون را بردارند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.