یادداشت تبلیغی

کاوشی نو در چگونگی سیره تبلیغی حضرت مهدی (عج) در عصر ظهور

تاریخ انتشار:
این نوشتار کوتاه درصدد تبیین چگونه بودن، سیره تبلیغی امام مهدی (علیه‌السلام) براساس روایات، در عصر ظهور است.
پيامبر و اهل بيت علیهم السلام

پایگاه اطلاع رسانی بلاغ| کاوشی نو در چگونگی سیره تبلیغی حضرت مهدی (عج) در عصر ظهور

اشاره :

این نوشتار کوتاه درصدد تبیین چگونه بودن، سیره تبلیغی امام مهدی (علیه‌السلام) براساس روایات،  در عصر ظهور است. او امام دوازدهم و آخرین امام شیعیان اثنی عشری است که در غیبت کبری به سر می‌برد. به اعتقاد شیعیان و بسیاری از مسلمانان، آن حضرت بعد از ظهور، حکومت جهانی تشکیل خواهند داد. لذا‌سیره عملی وتبلیغی آنحضرت یکی از مباحث مهم مهدویت بوده و در روایات زیادی از پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و امامان معصوم (علیهم‌السلام) بیان شده است.که در این مقاله به بخش‌هایی از سیره‌ تبلیغی امام مهدی در عصر ظهور، بطور اجمال اشاره خواهد شد.

1. گلبانگ محمدی اولین پیام

چون مهدی (ع) قیام کند زمینی نماند، مگر آنکه در آنجا گلبانگ محمدی: «اشهد ان لا اله الا الله  و اشهد اَنّ محمدا رسول الله»  بلند گردد .همانگونه که اولین پیام دعوتگری جدّش یعنی حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در مکه همین پیام بود،واین بهترین ،مقدس ترین وآرامش بخش ترین پیام برای بشریت بوده وخواهدبود .

2. امام مهدی (عجّ) مُبّین ومبلّغ دین اسلام

امام مهدی (عجّ)، عادل است و خجسته و پاکیزه. او ذرّه‌ای از حق را فرو نگذارد. خداوند دین اسلام را به دست او عزیز گرداند... مهدی، همواره بیم خداوند را به دل، و به مقام تقرّبی که نزد خدا دارد مغرور نشود. او به دنیا دل نبدد، و سنگی روی سنگ نگذارد. در حکومت او، به احدی بدی نرسد، مگر آنجا که حدّ خدایی جاری گردد.[1]» 

انسان‌ها در انتخاب دين و آيين مختارند و اجبار آنان به پذيرش عقيده و مذهب، تأثيري در نجات و رستگاري آنها ندارد. در ميدانِ اختيار است که انسان‌ها، امتحان پس داده و مستحق عذاب و عقاب مي‌شوند. خداوند متعال، بشر را آزاد گذاشته تا با عقل و درايت خدادادي خود، راه هدايت و رستگاري را برگزينند. آيات قرآن[2] نيز مؤيد اين مطلب است.

 آيت‌الله جوادي آملي نيز در اين‌باره مي‌نويسد: «اصولاً دين مجموعه‌اي از اعتقادات ويژه است که هرگز نمي‌توان آنها را بر کسي تحميل کرد. اگر اصول و مبادي ديانت براي کسي حاصل نشود، دين نيز به قلمرو جانش پاي نمي‌نهد[3].»

بر اين اساس، تحميل عقيده و ايمان از امور ناممکن بوده و تحقق خارجي نخواهد داشت و کاري بي‌ثمر است؛ بنابراين حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف ، دين اسلام را براي همگان ـ حتي کفار ـ فقط بيان مي کند، ولي کسي را مجبور به پذيرش آن نمي‌کند.

3.تبلیغ علم ودانش

در زمان حکومت مهدی ( عج ) به همه مردم، حکمت و علم می آموزد ، تا آنجا که زنان در خانه ها با کتاب خدا و سنّت پیامبر (ص) قضاوت کنند. در آن روزگار، قدرت عقلی توده ها تمرکز یابد .حضرت  مهدی (عج) با تایید الهی، خردهای مردمان را به کمال رساند و فرزانگی در همگان پدید آورد[4].»

روايات، جهان را در روزگار امام عصر(عج)، جهانى متمدن و در اوج قدرت وپيشرفت علمى معرفى مى كند. فرق اساسى پيشرفت در روزگار حضرت مهدى (عج) با جهان كنونى در اين است كه در آن زمان، بشر در عين اين كه به بالاترين رشد علمى وصنعتى مى رسد، به همان اندازه به تعالى اخلاق وكمال انسانى نزديك مى گردد.( برخلاف دنیای امروزه که هرچه پیشرفت صنعت است کمالات اخلاقی کمتراست)  دانش و علمى كه امام عصر (عج) بر روى مردم مى گشايد، قابل سنجش با پيشرفتى که بشر از نظر علمى داشته است، نيست و مردم نيز استقبال بيشترى به فراگيرى دانش نشان خواهند داد تا جايى كه حتى زنان جوان كه هنوز سنى از آنان نگذشته است آن چنان به كتاب خدا ومبانى مذهب آشنا مى شوندكه به ؛آسانى، حكم خدا را از قرآن كريم استخراج مى كنند[5].

4. رشددادن عقلانیت و کنار رفتن پرده های ظلمت

همه اذعان دارند که «جهل» عامل تنزل  وعقب افتادگی جوامع بشری بوده است. اما در دوران ظهورحضرت با تبلیغ عملی خود، سعی در رشددادن عقلانیت مردم دارد .بنابراین آنچه از روايات معصومين (عليهم السلام )درباره زندگي مردم در دوران پس از ظهور و دوران نظام جهاني مهدوي برداشت مي‌شود، اين است كه مردم، از نظر خداشناسي و توجه به خدا، در حد عالي قرار دارند. در واقع، همان رشد و تعالي عقل نظري، ميانشان جاري است «يطهر الله به الارض من اهل الكفر و الجحود. و تطوي له الارض و يذل كل صعب»؛خداوند، به دست او، زمين را از لوث كافران و منكران پاك مي‌كند، زمين زير پايش مي‌پيچد و هر كار سخت و دشواري براي او آسان مي‌شود[6].»

جامعه اسلامی به برکت رهبری امام زمان (عج) در عرصه اخلاق و رفتار می‌شکفد و در فضایل انسانی پیش می‌رود و بنابر روایات، کینه‌ها از دل‌ها برون می‌روند، بی‌نیازی و بزرگواری در جان‌ها می‌نشیند، خُلق و خوی مردم به کمال می‌رسد و یگانگی و برادری میانشان برقرار می‌گردد؛ چونان که اگر کسی نیازمند شود، از جیب برادر خویش برمی‌دارد و کسی او را باز نمی‌دارد[7].»وهمین مطلب از مهم ترین کارآمدی تبلیغی حضرت می باشد.

در آن روزگار قدرت عقلی توده‌ها تمرکز یابد. مهدی، به تایید الهی، خردهای مردمان را به کمال رساند، و در دل همگان فرزانگی پدید آورد[8].» 

5.خاتمه نفوذ یهود و مسیحیت

حضرت مهدی (عجّ)، به نفوذ یهود و مسیحیت در جهان خاتمه می دهد. از غار اَنطاکیِّه، تابوت سکینه را بیرون می  آورد، نسخه‌ اصلی تورات و انجیل در آن است. و بدین گونه در میان اهل تورات با تورات، و در میان اهل انجیل با انجیل حکم کند، و آنان را به متابعتِ خویش فرا خواند. برخی به او بگروند.

6. تبلیغ دين حاكم در عصر ظهور

شكي نيست كه اسلام آخرين دين بشر از جانب خداوند متعال است. لذا خداوند متعال پيامبر اكرم(ص) را به عنوان «خاتم النبيين» توصيف كرده، آن حضرت نيز تصريح به اين نموده كه بعد از خود پيامبري ديگر نخواهد بود. لكن سؤال اين است كه از بين مذاهب موجود كدامين مذهب از مذاهب اسلامي به اجرا در خواهد آمد؟

پاسخ: مطابق آيات و روايات فراوان دين حاكم در عصر ظهور دين اسلام است.«هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ[9] »او کسى است که رسولش را با هدايت و آيين حق فرستاد، تا آن را بر همه آيين‏ها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند.

ولي با ضميمه كردن اين آيات به آيه اكمال پي مي‏بريم كه مذهب رايج در عصر ظهور همان مذهب تشيع است.خداوند متعال مي‏فرمايد:« اَليَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلامَ دِيناً»

امروز دين شما را كامل كردم ونعمت خود را بر شما تمام نمودم واسلام را به عنوان آيين [جاودان] شما پذيرفتم[10].

در آن روز چه اتفاق افتاده است كه خداوند به سبب آن دين خود را بر مردم كامل كرده ونعمت را بر آنان تمام نموده است، واسلام را همراه با آن پذيرفته است؟ كليد فهم اين سؤال‏ها بررسي شأن نزول آيه وروشن شدن مصداق كلمه «اليوم» در آيه شريفه است.با مراجعه به روايات وبيان مفسّرين در ذيل آيه فوق پي مي‏بريم كه شأن نزول آيه قضيه‏اي است كه در غدير خم، روز هيجدهم ذي‏الحجه اتفاق افتاده است. در آن روز پيامبر اكرم(ص) دست حضرت علي(ع) را بلند كرده و او را به عنوان امام وخليفه وجانشين بعد از خود معرّفي كرده است. پس دين مرضي خداوند در عصر ظهور كه بر همه اديان غالب خواهد شد، همان ديني است كه در مذهب تشيع يعني پيروي از امام علي(ع) ويازده امام معصوم از فرزندان او متبلور شده است.لذا خداوند متعال در سوره نور مي‏فرمايد:«وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضي لَهُمْ...؛» وديني را كه براي آنها پسنديده است پياده خواهد نمود[11].

اين دين پسنديده، همان ديني است كه در روز غدير خم با خطّ ولايت مستدام است.

 برداشتها :

1.نشر گلبانگ محمّدی در سراسر جهان بتوسط امام مهدی (عجّ)( بعنوان حجت الهی و مبلّغ جهانی )می باشد.

2. امام مهدی (عجّ) مُبّین یک دین واحد الهی هستند.

3.تبلیغ فراوان علم ودانش در عصرظهور.

4.مهم ترین اقدام حضرت ،رشددادن عقلانیت و کنار رفتن پرده های ظلمت است.

5. خاتمه دادن نفوذ یهود و مسیحیت درجهان .

6 . تبلیغ دين حاكم در عصر ظهورومبارزه با بدعت های نوظهور.

پی نوشت
[1] . نجم‌الدین عکسری، جعفر بن محمد، «المهدی الموعود،» ج۱، ص۲۸۰ – ۳۰۰.

[2] . سوره انسان/۳، سوره غاشيه/۲۱-۲۲، سوره کهف/۲۹، سوره ق/۴۵.

[3] . عبدالله ،جوادي آملي، «فلسفه حقوق بشر»، ص ۱۲۶.

[4] . https://rasekhoon.net.

[5] . مجلسی ،محمد باقر «بحار الانوار»، ج 52 ص 352.

[6] . نجم‌الدین عکسری، جعفر بن محمد، «المهدی الموعود» ج۱، ص۲۵۴- ۲۵۵. علي حايري يزدي، الزام الناصب، بيروت، موسسه الاعلمي للمطبوعات، ص68.

[7] . مجلسی، محمدباقر، «بحارالانوار،» ج۵۲، ص۳۷۲.  و مفید، محمد بن محمد، «الاختصاص»، ص۲۴.   

[8] . کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۱، ص۲۵، ح۲۱.

[9] . سوره توبه، آيه 33.

[10] . سوره مائده، آيه 3.

[11] . سوره نور، آيه 55.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.