پرسمان| در سيره معصومين عليهم السلام آيا چادر مصداق داشته است؟

تاریخ انتشار:
در رابطه با استفاده از چادر فرمايش آيت الله مکارم را اينجا بيان مي کنيم:
در رابطه با استفاده از چادر فرمايش آيت الله مکارم را اينجا بيان مي کنيم:

پاسخ:

در رابطه با استفاده از چادر فرمايش آيت الله مکارم را اينجا بيان مي کنيم:

چادر به صورتي كه در ميان ايرانيان معمول است - چادر بلند كه تا پايين پا مي‏رسد - در ميان جامعه عرب معمول نبوده، ولي چيزي شبيه «نيمه چادر» رايج بود كه ظاهراً منظور از «جلباب» هم كه در آيات قرآن آمده، اشاره به همين است. چيزي نه مثل مقنعه و روسري كوتاه و نه مثل چادر ما خيلي بلند؛ اين چادر شايد تا كمر و كمي پايين‏تر مي‏رسيده است و آن بزرگواران از آن استفاده مي‏كردند. بعلاوه عرب‏ها دو نوع پوشش ديگر نيز داشتند که نام‌ آن‌ها عبارت است از: «درع» كه پيراهن وسيع است و «ملحفه» كه همان چادر بوده است. از روايات استفاده مي‏شود اين بزرگواران هر سه پوشش فوق را داشتند. مقنعه را سر مي‏كردند و درع هم پيراهن وسيع بوده كه تا پشت پا مي‏رسيده و آستين‏هايش بلند و گشاد بوده و ملحفه آن چادري بوده كه به خودشان مي‏پيچند.

در آداب نماز گزار هم آمده كه زن در موقع نماز اگر بخواهد حجاب كاملي داشته باشد، از مقنعه و درع و ملحفه استفاده كند.

گفتني است از قرائن و شواهد بر مي آيد که حجاب حضرت فاطمه زهرا «شبيه چادر کنوني» بوده است و ايشان يك مقنعه داشتند که با آن سر و گردن و گلو و سينه خود را مي پوشاندند و علاوه بر اين يک پوشش سراسري هم داشتند.

استفاده ايشان از مقنعه را مي‌توان از اين خبر تاريخي استفاده کرد که:

فاطمه زهرا (س) پس از آن که توانست سند فدک را از دست ابوبکر بگيرد به سمت خانه بازگشت. در راه بازگشت به خانه با عمر برخورد کرد. عمر با ديدن سند فدک، آن را از ايشان باز خواست اما فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از دادن سند امتناع ورزيد. ناگهان عمر به خشم آمده چنان با سيلي بر صورت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) کوبيد که گوشواره از زير مقنعه ايشان آشکار شد.[ شيخ مفيد، الاختصاص، تحقيق: غفاري و زرندي، بيروت، دار الطباعة و النشر، 1414ق، چ2، ص185، ذيل «حديث فدک».]

در مورد شيوه مواجهه معصومين(عليهم السلام) با بي حجابي،بايد عرض کنيم از ميان معصومين فقط رسول الله و امام علي(صلوات الله عليهما) حکومت داشتند و بقيه ائمه(عليهم السلام) از اقدامات اجرايي و حکومتي محروم بودند.

منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.