سال امیر المؤمنین علیه السلام و بایسته‏هاى تبلیغى

تاریخ انتشار:
حسن مطلع سال 1379 و مهر ختام آن با غدير و ولايت امير المؤمنين عليه السلام و اكمال دين و اتمام نعمت در هم آميخت و با...
نویسنده: محمود مهدی پور
نام نشریه: مبلغان،شماره 4

حسن مطلع سال 1379 و مهر ختام آن با غدير و ولايت امير المؤمنين عليه السلام و اكمال دين و اتمام نعمت در هم آميخت و با اعلام زيباي رهبر انقلاب اسلامي اين سال به نام مبارك امام علي عليه السلام ناميده شد.

گرچه غالبا شعارها از شعور باطني بر مي‌خيزد ليكن اين شعار ارزشمند با زواياي جان و روح شيعيان درهم آميخته است. چرا كه. . «شيعتنا خلقوا من فاضل طينتنا يحزنون لحزننا ويفرحون لفرحنا». (1)

شيعيان از اين كه با سرشت امير المؤمنين عليه السلام ارتباط دارند برخود مي‌بالند و عشق به آن حضرت را نشانه‌ي ايمان خويش مي‌دانند. زيرا پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: يا علي لا يبغضك من الرجال الا منافق. . . (2)

عشق به اميرالمؤمنين علي عليه السلام از ابتداي اسلام تا كنون در همه‌ي فراز و نشيب ها، دلباختگاني پروريده، كه همانند شعله‌هايي سوزان كاخ‌هاي پوشالي مستبدان را در كام خود فرو برده و آرام از آنان گرفته است. از اين رو از حاكمان اموي و عباسي تا استثمار گران آمريكايي و غربي همه براي خاموش كردن اين مصباح پرفروغ هدايت كوشيده و هزاران عاشق را در مسلخ زور و تزوير سر بريده‌اند «والله متم نوره ولو كره الكافرون ». (3)

در اين سال كه با نام علي عليه السلام زينت گرفته، اميد است منتسبان به آن حضرت و شيعيان آن بزرگوار اين فرصت گرانقدر را غنيمت شمرده و هر كس در حيطه‌ي فعاليت خود سعي كند حركتي به تناسب توان انجام داده، محبت دروني خويش را با عمل ابراز دارد نه آن كه هر فردي اين وظيفه را بر دوش ديگري احساس كند و با معاف دانستن خويش سال بگذرد و ما به وظيفه‌ي خويش عمل نكرده باشيم.

پس شايسته است:

الف: مراكز تحقيقاتي و محققان غير از اثبات ولايت به شناخت آن حضرت انديشيده و شخصيت منحصر به فرد تاريخ اسلام بعد از رسول الله صلي الله عليه و آله را در ابعاد مختلف به مردم بشناسانند.

هر كس يا گروه يا مجموعه‌ي پژوهشي در هر زمينه‌اي كه تحقيق مي‌كند اين سال را با تحقيق و پژوهش درباره‌ي امير المؤمنين بياميزد و برگ سبزي به امام زمان عليه السلام هديه كند.

ب: مجلات و روزنامه‌ها براي اعتلاي روح معنوي مردم، بخشي را بطور مستمر در اين سال به علي عليه السلام اختصاص داده، در وادي ولايت، شور و عشق علوي را در جان‌ها تقويت بخشند.

ج: صدا و سيماي جمهوري اسلامي گروهي را در اين زمينه فعال سازد تا با برنامه‌هاي جذاب و متنوع در دانشگاه خويش از استاد بي بديل تاريخ، علي عليه السلام جانشين راستين رسول الله جهت هدايت انسان‌ها بهره برد.

در اينجا بايد به دو نكته اشاره كرد.

1- مقصود از جاذبه و تنوع، پخش موسيقي‌هاي تند و نشان دادن برنامه‌هاي بي محتوا نيست.

2- همچنين منظور از ارائه‌ي برنامه‌هايي براي امير المؤمنين ميزگردهاي خشك و خسته كننده و يا نمايش‌هاي باستاني با حضور چهره‌هايي افسرده و ناكام و چند كوزه‌ي گلي نمي‌باشد زيرا اين برنامه‌ها نام شيعه را با شكست و ناكامي و عدم موفقيت همراه ساخته است بلكه مقصود اين است كه با تصوير سازي از موفقيت‌هاي فراواني كه امير المؤمنين علي عليه السلام در زندگي داشته و همچنين شيعيان در طول تاريخ داشته‌اند روح اميد، مقاومت و پايداري را در دل‌ها پرورش دهيم؟

مگر نه اين است كه هر گاه دست بيگانه‌اي از سرزمين‌هاي مسلمانان قطع گشته و هر گاه استواري و پايداري در بين شيعيان ديده شده با الهام از علي عليه السلام و جنگ‌هاي خدا جويانه آن حضرت بوده است و مگر در زمان خود شاهد پيروزي‌ها و استواري‌هاي پيروان علي عليه السلام نبوده ايم؟ آيا در مقابل حق ستيزي صداميان و امكانات قارون‌هاي خليج و پيوند جهاني احزاب گوناگون كفر و نفاق و همه تسليحات و اطلاعات دشمنان، همين پيروان علي و فرزندانش عليهم صلواة الله پيروز نگشتند؟ چرا با برنامه سازي از اين موفقيت‌هاي جهاني، تشيع را مذهب پيروز معرفي نكرده، ارتباط آنان را با ريشه‌هاي پاك فرهنگي خود قوت نبخشيم؟

شيعه در طول تاريخ، با صدها هزار شهيد مظلوم بوده اما هرگز شكست خورده نيست. بلكه پيروز و رو به رشد بوده است. اما اين پيروزي هيچگاه از روي ظلم و استبداد حاصل نگشته بلكه همواره با پايداري و انصاف همراه بوده است.

بنابر روايتي بعد از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله بيش از سه تن شيعه باقي نماند كه يك هزارم مسلمانان آن زمان هم نبودند، در حالي كه بسياري از حكام مستبد در طول تاريخ بي رحمانه آنان را از دم تيغ گذراندند اكنون قريب به يك سوم مسلمانان جهان شيعه مي‌باشند. آيا پيروزي و موفقيتي به اين بزرگي نبايد در دانشگاه صدا و سيما براي مردم تبيين شود و علل و عوامل آن بررسي گردد؟

د: مبلغان گرامي شما كه باور داريد هيچ سخني بهتر از دعوت به خدا نيست «ومن احسن قولا ممن دعا الي الله » (4) و خود بهتر مي‌دانيد كه در گفتار، كردار و سيره‌ي امير المؤمنين عليه السلام زيباترين مصاديق دعوت به خدا و برترين شيوه‌هاي تبليغ نهفته است بيائيد در سال امير المؤمنين عليه السلام با استفاده‌ي عميق تر از نهج البلاغه، احاديث و تاريخ آن حضرت از سويي جان خويش را صفا بخشيده و از سوي ديگر مخاطبان تشنه‌ي خود را با اين معارف زلال، سيراب سازيد و عشق به خالق را در دل مردم تقويت بخشيد.

در دو منبع عظيم قرآن و سنت و از جمله در كلمات حضرت امير المؤمنين علي عليه السلام براي اقشار مختلف اجتماعي اعم از كودك، جوان، بزرگسال، كاسب، مدير، كارمند. . . مطالب بسيار سود مندي يافت مي‌شود كه اگر مبلغان بخوبي افراد تحت ربيت خود را بشناسند، نياز مندي هايشان را تشخيص دهند و مفاهيم مورد نياز را از قرآن و سنت استخراج نموده و به آنان ارائه كنند، هم رسالت خود را به انجام رسانده و هم با زمينه‌اي كه در سال امير المؤمنين علي عليه السلام فراهم آمده حركتي بايسته در رشد معنوي مردم انجام مي‌شود. ان شاء الله

ه: مديران و حاكمان از كليه امكانات اطلاع رساني استفاده كرده به اشكال مختلف دستورهاي امير المؤمنين علي عليه السلام را ترويج نمايند. جلسات خويش را با كلمات نوراني آن حضرت آغاز كنند و در هايت بكوشند سيره‌ي امام علي عليه السلام را نسبت به زير دستان، مؤمنين و ارباب رجوع سرلوحه‌ي كارهاي خود، سازند كه اين يك تكليف الهي است همان گونه كه شيعه بودن وظيفه ما است.

· پاورقــــــــــــــــــــي

1) الكافي، ج 1، ص 386، ح 2 و ج 6، ص 345، ح 6.

2) بحار، ج 39، ص 304، ح 120.

3) صف: 8.

4) فصلت: 33.

 

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.