مبلغان و پدیده كم حجابی (4)
نام نشریه: مبلغان، شماره 22
در گفتارهاى پیشین پیرامون پدیده كمحجابى بانوان نكاتى یاد شد. در آنچه گفته شد این نكته مورد تاكید قرار گرفت كه چنین نیست كه دختران و زنان پیوسته كمپوشیدگى را به منظور فسادآفرینى برگزیده باشند. درك این واقعیتسبب مىشود كه مربى در هدایت افراد سنجیدهتر گام بردارد و به عوامل و انگیزههاى روانى رفتار اشخاص بیشتر توجه كند و از فرو افتادن در چارهجویىهاى انحرافى و بىنتیجه در امان ماند و بىسبب افراد را به لجاجت در رفتار خود وا ندارد.
تشخیص صحیح انگیزه افراد مهمترین قدم در راه بر طرف كردن نابهنجارى ایشان است. مربى بدین وسیله مىداند كه هدایت فرد را از كجا آغاز كند و به كجا پایان ببرد، با دلجویى از او وى را با خود همراه سازد و خیراندیشىاش را به او ثابت كند.
در میان عوامل و انگیزههاى روانى كمحجابى بانوان چند عامل از اهمیتبیشترى برخوردار است، كه در این نگاشته به آن خواهیم پرداخت:
1 - در جست و جوى شخصیت اجتماعى
در نهان آدمى یك مركز سنجش و جست و جو وجود دارد كه «خویشتن» فرد یعنى تفكرات، رفتارها و آرزوهاى او را ارزیابى و قیمتسنجى مىكند. آن مركز در درون هر فردى كه شخصیت او دچار اختلال و فطرت وى دستخوش تغییر نشده باشد، به انجام وظیفه مىپردازد.
از ابعاد دقت آن مركز ارزیابى، یكى آن است كه میان شخصیتحقیقى فرد و آنچه به وسیله آنها موقعیت و نفوذ اجتماعى یافته است، تمایز و تفاوت مىنهد. ارزش فرد را كه به فضایل درونى و صفات انسانى اوستبا نمودار بیرونى او كه خانه و پوشاك و شغل و ماشین و... است، از یكدیگر جدا مىسازد و هر دو را متمایز از یكدیگر به شخص تفهیم مىكند.
آنگاه كه فرد در اندیشه فرو مىرود تا ارزش خویشتن را كه به تفكرات، رفتارهاى انسانى و آرزوهاى بهادار استبسنجد و چیزى در درون نمىیابد، به بخش دیگر وجود خود، یعنى امكانات رفاهى زندگى، شغل، امتیازات جسمى و ظاهرى و... رو مىكند تا به كمك آنها منزلت نایافتهاش را به شكل مجسمهاى توخالى، تصویرسازى و ترسیم كند و از هیچ، چیزى بسازد و از رنج پوچى برهد. هر چه آدمى از باطن تهىتر مىشود توجه او به ظاهر، بیشتر مىگردد. نماى ظاهر (شامل وضع لباس، خانه، ماشین و...) بهترین ابزار براى پوشش «ضعفهاى ناپیداى شخصیتى» است.
در اصلاح این رفتار، بهترین تذكر، بیان این فرموده حضرت صادق علیه السلام است. یكى از یاران امام صادق علیه السلام مىگوید: نزد آن حضرت از برخى گفتارهاى مردم گله كردم. حضرت فرمود: «بدان كه تو شیعه راستین ما نیستى مگر آنگاه كه اگر در دستت مرواریدى باشد و همگان بگویند پارهسنگى در دست اوست، اندوهگین نشوى. و اگر گردویى در دستتباشد و همه بگویند قطعهاى مروارید در دست اوست، اندوهگین نگردى.» (1)
وظیفه مربى و مبلغ آن است كه مخاطبان خود را با ارزشهاى حقیقى و پوشالى آشنا كند. منزلت فضایل اخلاقى و صفات انسانى و نیز بىمقدارى امور ناپایدار دنیوى را براى وى آشكار سازد. مبلغى كه نتواند در افكار و اعتقادات مخاطبانش نفوذ كند فرد موفقى نیست. وى باید بتواند با نفوذ در ناخودآگاه افراد به زودى پى ببرد كه علت و انگیزه رفتارهاى ایشان چیست؟ فرد از چه هراس دارد و به دنبال چیست؟ مسائل معنوى و اخلاقى براى وى تا چه میزان بها دارد و چرا مىكوشد كه با حفظ ظاهر، آنچه ندارد بپوشاند.
نیز باید وى را بیدار ساخت تا معیارهاى صحیح داشتن شخصیت را بشناسد و از طرفى مطمئن شود كه هستند افراد بسیارى كه توجه به ظواهر، آنها را از توجه به باطن غافل نمىكند و به خوبى مىتوانند دریابند كه بسا جلوههاى ظاهر كه حكایت از پوچى باطن مىكند. هرگاه كسى از ارزش حقیقى دیگرى پرسش مىكند، وى نمىتواند بهاى پوشاك و فرش و ماشین و خانهاش را قیمتخود بداند. اینها همه امكانات پیرامون اوست نه ترجمه ارزش او.
2 - اثبات لیاقت
همه ما به منظور ارضاى حس شایستگى مىكوشیم تا لیاقتخود را با فعالیتهایمان به اثبات برسانیم. اما گاه این حس دچار انحراف مىگردد و شخص نمىداند كه به چه وسیله لیاقتخود را به دیگران ثابت كند. دختران و زنان كم پوشش، هر چند كم دانش و سست ایمان باشند، خود را به داشتن دو امتیاز، شایسته والاترین احترامات مىشناسند:
- جنبههاى معنوى كه هدف آفرینش زن بوده است.
- برخوردارى از ظرافتهاى زنانه كه نزد مرد بسى داراى اهمیت است.
اگر دختر یا زنى با كمحجابى خود مىكوشد تا نظر دیگران را به امتیازات ظاهرى خود جلب كند، تلاشش سراسر به منظور به رخ كشیدن ظرافتهاى زنانه نیست. این هدف، دام هدف والاتر است. او مىخواهد بدینوسیله تماشاگر خود را بدین حقیقت معترف سازد كه زن شایسته احترام و بزرگداشت است و نزد او چیزى است كه باید شناخته و مورد توجه قرار گیرد. زن در وجود خود نیروى متراكم آزاد نشدهاى سراغ دارد كه نمىداند باید از چه راهى آن را آزاد كند و دیگران را از وجود آن با خبر سازد.
بنابراین از بخشى از نیروهاى آماده و آشكار خود استفاده مىكند تا شاید بتواند راهى براى نفوذ در دلها بیابد و قدرت و استعداد خود را به اثبات رساند.
در این مرحله ضرورىترین طرح، جلب اعتماد بانوان است. هرگاه آنان مطمئن شوند كه جامعه ارزشهاى معنوى ایشان را مىشناسد و به آن ارج مىنهد شتابزده براى اثبات آن ارزشها، به جلوه نمایى رو نمىكنند. وقتى ارزش حقیقى و راستین زن به خود وى و جامعهاش شناسانده نشود، از آنجا كه جلوه ظاهر اندام او براى مرد بسیار فریبنده و جاذبه آفرین است، پیش از آنكه آن جلوه ظاهر، پرده از قدرت معنوى او بردارد، مرد را گرفتار خود مىكند و زن نیز از هدف اصلىاش دور مىماند و به تدریج گویا فراموش مىكند كه از آن همه جلوهنمایىها، هدفى دیگر داشته است كه خود و تماشاگرانش از آن دور شدهاند.
افزون بر این، باید زن را بدین فرموده حضرت سید الشهداء علیه السلام آگاه ساخت كه: «من حاول امرا بمعصیة الله تعالى كان افوت لما یرجوا و اسرع لمجیىء ما یحذر؛ (2) آن كه بخواهد از راه نافرمانى خدا به هدفى دستیابد، هر دم آنچه بدان امید داشته بیشتر از دست مىدهد و در آنچه هراس داشته استسریعتر وارد مىگردد.»
زمانى كه زن به وسیله جلوهنمایى خود در پى اثبات توانایى خویش برآید از این امر غافل است كه این شیوه رفتهرفته روزنههاى انحرافات تازهترى را بر وى مىگشاید و زمینه سودجویى هوسرانان را بهتر و بیشتر فراهم مىسازد و آنگاه جامعه چنان از معنویات دور مىگردد كه نه فقط ارزش معنوى زن را كه حقایق ارجمندتر از آن را هم نه مىشناسد و نه پاس مىدارد.
اشتیاق به پسندیدگى و تحسین برانگیزى
تمایل به برانگیختن احساسات دیگران و اشتیاق به پسندیدگى و پذیرفتگى، نیرومندترین محرك زندگى زن است. او از ارائه زیبایى و دلربایى و حتى افتخارات تحصیلى و امتیازات اجتماعى بیشتر بدین مىاندیشد كه وجودش مورد تحسین و تمجید و مایه شگفتى قرار گیرد. پذیرفته شدن نزد مردم و مورد پسند آنان قرار گرفتن، زن را آرامش و امنیت مىبخشد و به زندگى دلگرم مىكند و اندوه آرزوهاى برباد رفته و ناكامىها را از او دور مىسازد. شاید به همین سبب است كه گروه بیشمارى از زنان و دختران كم پوشش، آنهایند كه در زندگى با شكست روبهرو شدهاند یا نتوانستهاند محبت فردى را به خود جلب كنند یا امتیازات خود را نزد آشنایان به اثبات رسانند.
نخستین وظیفه مربى آن است كه احساس (پسندیدگى و تحسین برانگیزى) را هدیه خدا و جزو سرشت زن بشناسد نه پدیدهاى به منظور ایجاد انحراف. بنابراین، زنان پاكدامن و تربیتیافته نیز از آن گ زیرى ندارند؛ جز آن كه با نداشتن اعتقادات صحیح دینى، ضوابط آن در نظر گرفته نمىشود و آنچه هدیه خداست عامل لغزش و انحراف مىشود.
در پى هدفمند كردن این تمایل ذاتى و به منظور بهرهبردارى هر چه بهتر از آن و در امان ماندن اجتماع از آثار زیانبار انحراف آن، این اصول را باید از نظر دور نداشت:
1 - چنان كه خداى متعال میل به دلربایى را در زن شدت بخشیده است، دوست داشتن پاكى و شرم را نیز تا حد بالا به وى ارزانى نموده تا وى این تمایل سركش را در یك نقطه متمركز سازد و آنچه مىتواند در جلب توجه و حمایت همسر بكوشد و وى را بدین وسیله از گناه حفظ كند و نیروى او را در تامین نیازمندىهاى زندگى و چرخ اقتصاد به حركت درآورد.
مربى وظیفه دارد میدان فعالیتهاى مباح زنان را كه زن مىتواند بدین وسیله استعدادهاى خود را شكوفا سازد و از تحسین و تمجید دیگران بهرهمند شود، به وى نشان دهد.
2 - تربیت دینى دختران و زنان سبب مىشود كه مرز تمایل آنان به جلوهگرى و تحسین برانگیزى به حوزههاى ناجایز گسترش نیابد. در غیر این صورت او پیوسته براى نیل بدان خواسته، مىكوشد تا محیط بهرهورى خود را گسترش دهد و دایره مشتاقانش را توسعه بخشد و هر عامل بازدارنده مانند حجاب را براى خود و آرزوهایش عنصر ناكامى بشناسد.
والدین و مربیان وظیفه دارند ضمن آشنا ساختن این فرد با ضوابط اسلامى، به او تفهیم كنند كه رها كردن این تمایل نه تنها به وى آرامش نمىدهد و حس پسند آمدن او را ارضاء نمىكند، به زودى او را در جلب نظر بیگانگان، بىقرار مىگرداند.
3 - برگزینى راه صحیح ارشاد دختران و زنانى كه از زیبایى برخوردار نیستند یا اندام موزونى ندارند و بسا به نقص بدنى گرفتارند، اندكى دشوارتر است. این افراد به دلجویى و توجه بیشترى نیازمندند. نیز باید ایشان را به نیروهاى درونى و استعدادهاى پنهانشان زودتر آگاه ساخت تا مبادا براى اثبات شخصیت و ارضاى حس پذیرفتگى به روشهاى انحرافى مانند كمحجابى رو كنند.
· پاورقــــــــــــــــــــی
1) بحارالانوار، ج 2، ص 66.
2) كافى، ج 2، ص 373، ح 3.
افزودن دیدگاه جدید