به همت اداره کل تبلیغ تخصصی؛

نشست تخصصی «کارکردهای مهدویت با رویکرد تمدنی» برگزار شد

تاریخ انتشار:
به همت اداره کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، نشست تخصصی مبلغان نخبه در عرصه تعمیق ایمان و باورهای دینی با موضوع «کارکردهای مهدویت با رویکرد تمدنی»، برگزار شد.
نشست تخصصی «کارکردهای مهدویت با رویکرد تمدنی» برگزار شد

به گزارش خبرنگار بلاغ، به همت اداره کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، نشست تخصصی مبلغان نخبه در عرصه تعمیق ایمان و باورهای دینی با موضوع «کارکردهای مهدویت با رویکرد تمدنی» با حضور جمعی از نخبگان تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حسین الهی نژاد سرپرست پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی دفتر تبلیغات اسلامی در سالن جلسات مرکز همایش های غدیر برگزار گردید.

سرپرست پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در ابتدای مطالب خود به ارائه تعریف صحیح از واژه «تمدن» پرداخت و اظهار داشت: تمدن به معنای کلی به مجموعه دستآوردها و اندوخته های مادی و معنوی بشر در طول تاریخ گفته می شود. دستآوردهای مادی نظیر رشد فناوری، تکنولوژی، صنایع، ابزار ، معماری، شهرسازی و از دستآوردهای معنوی می توان به موضوعاتی همچون علم، اخلاق، معنویت، ارزش ها، ایمان ها اندیشه ها، باورها، هنجارها و ... اشاره نمود.

وی در ادامه افزود: تمدن را باید پدیده ای متشکل از همه ی رویدادهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی دانست که در طول تاریخ مجموعه انسانی رخ داده است

حجت الاسلام و المسلمین الهی نژاد با اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام، در زمینه رشد علم در زمان ظهور امام زمان(عج) گفت: رشد علمی در زمان ظهور به عالی ترین مرتبه خود خواهد رسید همانطور که امام صادق علیه السلام در ضمن روایت «علم بيست و هفت حرف است. آنچه پيغمبران آورده ‏اند دو حرف بوده و مردم هم تا كنون بيش از آن دو حرف ندانسته ‏اند، پس موقعى كه قائم ما قيام مي كند بيست و پنج حرف ديگر را بيرون مى‏ آورد و آن را در ميان مردم منتشر مي سازد و آن دو حرف را هم بآنها ضميمه نموده تا آنكه بيست و هفت حرف خواهد شد.» اشاره کرده است.

سرپرست پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی بیان کرد: ظهور يك امر دفعی و ناگهان بوده، اما قيام، يك امر تدريجی است كه با تدبير مستقیم امام مهدی (عجّل الله تعالی فرجه ­الشریف) رُخ مي دهد. از جمله شرايط ظهور مهيا شدن ياران خاص برای امام زمان (عج) است، ولی شروع قيام به ياران عام نيز نياز است كه در برخی روايات بدان اشاره شده است. 

وی در ادامه مطالب خود اظهار داشت: علم به زمان وقوع ظهور تنها نزد خداوند است ولی زمان شروع قيام و نهضت جهاني، توسط رهبر جهاني تعيين شده و نيز با تدبير آگاهانه ايشان چگونگي و زمان قيام تعیین می شود.
 

گفتنی است در ابتدای نشست حجت الاسلام والمسلمین علی عباس زاده رئیس اداره امور نخبگان تبلیغی بیان کرد: در نگاه کلان بحث ظهورمنجی و باور به آخر الزمان در بین ادیان مختلف مباحث بسیاری مطرح بوده ولی در دین مقدس اسلام بخصوص مکتب شیعه رکن اصلی بحث امامت و در واقع استمرار نبوت پیامبران با عنوان «مهدویت» مطرح می شود. 

وی در ادامه بر ضرورت برگزاری نشست های تخصصی در عرصه مهدویت اشاره کرد و افزود:  کارکرد بحث مهدویت ابعاد گسترده ای دارد که طرح هر بُعد آن اعم از بعد فردی و اجتماعی در دوران غیبت نیاز به نشست های تخصصی دارد.

رئیس اداره امور نخبگان تبلیغی گفت: در بعد فردی باور و امید به آینده و زندگی هدفمند و با عزت و همچنین فراهم کردن زمینه ظهور حضرت و درپی آن زندگی سعادتمند ابدی انتظار می رود، در بعد اجتماعی نیز خیرخواهی نسبت به دیگران، همبستگی با جامعه و بی تفاوت نبودن به شرایط جامعه و مباحثی از این نوع، قابل طرح در زمینه «مهدویت» می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عباس زاده خاطرنشان کرد: نباید دوران غیبت را با دوران ظهور مقایسه کرد و لیکن مسیر تمدن نوین اسلامی پروسه ای است با همین باور، فرهنگ و رفتارهای ما شکل می گیرد و برای تشکیل حکومت جهانی اسلامی حضرت بقیه الله الاعظم(عج) و تبلور تمدن نوین اسلامی مهمترین کارکرد می باشد.

وی اظهار داشت: بعد از ظهور که از آن به دوران «حضور حضرت» یاد می شود و کارکردهای دوران حضور متفاوت و گسترده تر از دوران غیبت می باشد به طوری که به برکت حضور حضرت حجت (ع) با رشد علوم و فن آوری و نیز سطح فهم انسان ها، دنیایی متمدن و حیرت آور و تکامل یافته تمام تمدن های بشری در طول تاریخ رخ خواهد داد. البته تمدن زمان حضور حضرت(عج) قابل مقایسه با تمدن ها نیست چون تمام علوم و فنون عالم چه آنهایی که کشف شده و چه آنهایی که کشف نشده در نزد امام (ع) می باشد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.