رفتن به محتوای اصلی
توسط معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی بیان شد؛

معرفی دفتر تبلیغات اسلامی در گفتگوی ویژه خبری شبکه استانی قم

تاریخ انتشار:
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی همزمان با سالروز تاسیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در 16 اردیبهشت 1358، با حضور در بخش گفتگوی ویژه خبری شبکه استانی قم، به معرفی بخش های مختلف و دستاوردهای این مجموعه پرداخت.
123

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی همزمان با سالروز تاسیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در 16 اردیبهشت 1358، با حضور در بخش گفتگوی ویژه خبری شبکه استانی قم، به معرفی بخش های مختلف و دستاوردهای این مجموعه پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد در ابتدای مطالب خود ضمن گرامی داشت یاد و نام بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) و شهدای عزیز کشور، به تاریخ و نحوه تاسیس دفتر تبلیغات اسلامی پرداخت و گفت: این مجموعه در تاریخ 16 اردیبهشت 1358 و با توجه به فعالیت های متعدد گروه های منحرف و با هدف آموزش، توانمندسازی، اعزام و پشتیبانی از امور تبلیغی طلاب حوزه های علمیه با پیشنهاد علمای فاضل و جوان آن زمان از جمله آیت الله ری شهری، حجت الاسلام جعفری گیلانی و مرحوم آقای فاکر و به دستور مستقیم امام خمینی(ره) تاسیس گردید. 

وی ادامه داد: اساس نامه دفتر تبلیغات اسلامی توسط شخص بنیانگذار جمهوری اسلامی به صورت روزانه مطالعه و مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. در سال اول تاسیس این نهاد با توجه به اینکه طلاب زیادی در حوزه های علمیه وجود نداشت، لیکن در تیرماه 1358 با حمایت امام خمینی(ره) تعداد 2600 نفر از طلاب حوزه علمیه قم برای تبلیغ شرکت مردم در انتخابات اولین خبرگان قانون اساسی به سراسر کشور اعزام شدند.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: صدور 40 هزار حکم تبلیغی در ایام جنگ تحمیلی و دفاع مقدس از دیگر اقدامات دفتر تبلیغات اسلامی در ابتدای تاسیس این مجموعه می باشد. در کنار این فعالیت ضبط بیش از 8 هزار صوت درس های حوزوی برای رشد تحصیلی مبلغان اعزامی به جبهه ها صورت گرفت و هم اکنون این مجموعه صوت ها در تارنمای «بیان» قابل مشاهده می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد بیان کرد: این نهاد در ابتدا به نام (دائره تبلیغات امام)، سپس با عنوان "دفتر تبلیغات امام" و بعد از آن با پیشنهاد امام راحل به «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» تغییر یافت.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: در سال های مختلف، محور فعالیت های دفتر تبلیغات اسلامی امر تبلیغ بوده است که در ادامه فعالیت های خویش با حمایت هئیت امنا که همگی منصوب رهبری می باشند با ورود به حوزه پژوهش و آموزش و دیگر فضاهای مورد نیاز به تکمیل اقدامات خود در عرصه های گوناگون می پردازد.

وی در ادامه بر اهمیت تخصص در عرصه تبلیغ اشاره کرد و گفت: اداره کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، ارائه خدمات، حمایت و پشتیبانی از مبلغانی را برعهده دارد که غیر از تحصیلات مرسوم حوزوی دارای تحصیلات تخصصی اعم از حوزوی و دانشگاهی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد مساله ارتقاء سطح دانش و مهارتی مبلغان را امری مهم برشمرد و افزود: مرکز آموزش های کاربردی از دیگر بخش های معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی می باشد که سالانه دوره های متعددی با هدف ارتقاء سطح علمی و مهارتی مبلغان و فعالان فرهنگی در سراسر کشور به صورت حضوری و مجازی برگزار می نماید.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: موضوع هنر و رسانه از جمله مسائلی بود که دفتر تبلیغات اسلامی از ابتدای تاسیس خود به آن پرداخته است، در سال های اخیر بخش فضای مجازی و ایجاد فعالیت های تبلیغی در این بستر نیز در دستور کار معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه این نهاد قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: در مرکز ملی پاسخگویی به سولات دینی دفتر تبلیغات اسلامی، نزدیک به 10 هزار سوال و جواب به صورت روزانه رد و بدل می شود. تعداد 400 نفر از فضلای حوزه در بخش های مختلفی چون؛ احکام، مشاوره، شبهات و ...، آماده پاسخگویی به سولات مخاطبان به صورت برخط، پیامکی، تلفنی  و مکتوب می باشند.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد در ادامه مطالب خود به معرفی انتشارات بوستان کتاب پرداخت و بیان کرد: این بخش از دفتر تبلیغات اسلامی با توجه به امر فرهنگی و تبلیغی، پر افتخارترین و بزرگترین ناشر دینی کشور می باشد که تاکنون بیش از 6300 عنوان کتاب را روانه بازار نشر کرده است.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تمام فعالیت های این نهاد را مبتنی بر حل مسئله و پاسخ به نیاز های موجود در جامعه و نظام دانست و اظهار داشت: در سال های اخیر در راستای مسئله محوری و اتخاذ رویکرد حل مسائل، قطب های علمی و فرهنگی در دفتر تبلیغات اسلامی تشکیل شده است. پس از احصا و پژوهش در خصوص موضوعات مبتلا به، تمام ظرفیت های این نهاد با اولویت قشر جوان و نوجوان برای حل آن در بخش قطب ها و میزکار های تخصصی آن به خدمت گرفته می شود.

وی در ادامه این گفتگو به تعبیر رهبر معظم انقلاب در خصوص اینکه دفتر تبلیغات اسلامی نماد روشنفکری حوزه علمیه می باشد اشاره کرد و گفت: مقم معظم رهبری در دیدار هیئت امنا و مدیران دفتر تبلیغات اسلامی در سال 1384، این مجموعه به دلیل جامعیت فعالیت ها و ظرفیت های بسیار این نهاد آن را نماد روشنفکری حوزه علمیه برشمردند.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد بیان کرد: در دیدار مدیران دفتر تبلیغات اسلامی در 1397 با رهبر معظم انقلاب، محورهایی توسط ایشان مطرح گردید، اولین محور سخنان معظم له بر ضرورت انتقال آثار ارزشمندی که توسط این مجموعه تولید شده است تاکید شد. محور دیگر سخنان مقام معظم رهبری بحث جریان سازی در فضای مجازی بود. «بازخوردگیری در امر تبلیغ» و «توجه به وضعیت شهر قم» از دیگر موضوعات بیان شده توسط ایشان در آن جلسه بود.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به ضرورت تولید علم یکی از لوازم آن را تربیت نیروی انسانی برشمرد و گفت: برای تولید علم، تربیت نیروی انسانی اقدام نخست آن می باشد. این امر مهم در بخش آموزش دفتر تبلیغات اسلامی شکل گرفته است. در دهه هفتاد، تنها مرکز آموزشی این مجموعه، موسسه آموزش عالی باقرالعلوم(علیه السلام) بوده است، لیکن در زمان فعلی این نهاد دارای 7 مجموعه آموزشی بزرگ در شهر قم، مشهد و اصفهان می باشد.

وی تصریح کرد: در بحث تولید علم، مراکز دیگری مانند موسسه امام خمینی(ره)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  و ... مشغول به فعالیت می باشند. پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان بزرگترین پژوهشگاه بارویکرد دینی و اسلامی در کشور بوده که تعداد 12 پژوهشکده در آن فعال می باشد. تولیدات فاخری چون «دائره المعارف قرآن کریم» در پژوهشکده فرهنگ و قرآن این مجموعه که برای اولین بار در جهان اسلام تولید شده است شاهد این مدعا است.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد در ادامه مطالب خود به مهمترین رویکردهای دفتر تبلیغات اسلامی در حوزه تبلیغ اشاره کرد و گفت: در حوزه تبلیغ اعم از تبلیغ سنتی و تبلیغ در فضای مجازی دو رویکرد مهم در دفتر تبلیغات اسلامی در حال پیگیری می باشد. رشد قابل توجه سواد مخاطب و پرسش های مختلف او در عرصه های گوناگون موجب گردید تا تبلیغ به سمت تخصصی شدن در موضوعات مختلف سوق پیدا کند که این امر به عنوان اولین رویکرد این نهاد در حوزه تبلیغ می باشد.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: رویکرد دوم این نهاد در امر تبلیغ، توجه به ظرفیت گروه های تبلیغی بوده است. در دهه گذشته توجه به این ام، فوق العاده بوده و نزدیک به 800 گروه تبلیغ عمومی و تخصصی با مجوز دفتر تبلیغات اسلامی در سراسر کشور مشغول به فعالیت می باشند.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: ابتکار حضرت امام خمینی(ره) در تاسیس دفتر تبلیغات اسلامی در روزهای آغازین نظام مقدس جمهوری اسلامی با تمام مشغله های بسیاری که داشتند نشان از افق نظر بلند ایشان بود و شایان ذکر است بخش قابل توجهی از عزیزانی که هم اکنون در حوزه های فرهنگی در سِمت های مختلف مانند ائمه جمائات و جمعه مشغول به امر مقدس تبلیغ مشغول هستند مدتی از مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی بوده و این برکتی است که مدیون امام و شهدا و رهنمون های رهبر معظم انقلاب می باشیم.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.