تشکلهای جهادی باید نقش راهبر فرهنگی را ایفا کنند

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجتالاسلام مرتضی شعبان زاده مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم در چهارمین مجمع استانی فعالین مردمی حوزوی در عرصه کودک و نوجوان استان قم که با همکاری مرکز آموزش های کاربردی در سالن همایش های غدیر برگزار شد، دیدگاههای مهمی در زمینه چالشها و فرصتهای پیش روی تشکیلات مردمی و فرهنگی ارائه کرد و به موضوعات کلیدی چون ضرورت هدایت افکار عمومی، توانمندسازی تشکیلات و بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی کشور پرداخت.
حجتالاسلام شعبانزاده در سخنان خود به تحسین رهبر معظم انقلاب از مهندسی دشمن پس از وقایع فتنه سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و اظهار داشت: تقسیم کار مناسب و هماهنگی میان حوزههای مختلف اعم از دانشگاهها، رسانهها و بینالملل از جمله عوامل موفقیت در این مهندسی بوده است، اگر فعالین مردمی بتوانند الگویی مشابه از تقسیم کار هماهنگ و مؤثر ایجاد کنند، میتوانند به نتایج چشمگیری دست یابند.
وی چالشهایی نظیر پیر شدن نیروهای تشکیلات مردمی و کاهش ورود نسلهای جدید به این گروهها را بهعنوان دغدغهای جدی مطرح کرد و گفت: تشکیلات جهادی باید راهحلهایی برای جذب نیروهای جوان و توانمندسازی آنان پیدا کنند، چراکه کاهش قدرت بسیج ارادههای ملی یکی از پیامدهای کمبود نیروهای تازهنفس است.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم در ادامه بر اهمیت هماهنگی میان اعضای تشکیلات تأکید و نیاز به مکانیزمهایی برای فصلالخطاب در رفع اختلافات درونسازمانی را برجسته کرد و همچنین به تجربیات خود در زمینه دبیر تشکلها اشاره نمود و اظهار داشت: بدون وجود مکانیزمهای مشخص برای تصمیمگیری نهایی، تشکیلات ممکن است با انحلال یا تجزیه مواجه شود.
حجتالاسلام شعبانزاده بر ضرورت راهبری حرکتهای فرهنگی و اجتماعی بهجای صرفاً مباشرت و همکاری تأکید کرد و بیان داشت: تشکلها باید با تقسیم کار دقیق و ارائه طرحهای نوین، در هدایت افکار عمومی و ارتقاء سطح فرهنگی کشور نقش ایفا کنند. حجتالاسلام شعبانزاده همچنین اشاره کرد که نظامهای محاسباتی کارآمد برای مدیران و برنامههای مدرسه میتواند تأثیر بسزایی در بهبود عملکرد این نهادها داشته باشد.
وی به اهمیت عملیات مشترک میان گروههای جهادی و تشکیلات مردمی در راستای توانمندسازی و هماهنگی بیشتر اشاره نمود و گفت: تنها از طریق هماهنگیهای گسترده و تعریف نقشها، تشکیلات میتواند به اهداف بلندمدت خود دست یابد، چنین عملیات مشترکی نه تنها میتواند به توسعه ایدههای نو و سناریوهای تربیتی منجر شود، بلکه میتواند ظرفیتهای موجود را بهتر شناسایی کند.
شایان ذکر است در طول برنامه، مباحث مرتبط با چگونگی استفاده از تجربیات گذشته و برنامهریزی برای آینده تشکیلات فرهنگی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.
افزودن دیدگاه جدید