تنوع و تغییرات سریع مسائل جهانی و نیازمندی به کنشگری اجتماعی مبلغان
به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی مسعودی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی در نشست مدیران فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی که در سالن جلسات این شعبه در شهر مقدس مشهد برگزار شد در ضمن خیر مقدم و خداقوت به مدیران فرهنگی و تبلیغی ، در بخش نخست سخنان خود با تأکید بر بهرهبرداری معنوی حداکثری از فرصتهای پیشرو اظهار داشت: در ماههای رجب، شعبان و رمضان، فرصتهایی بینظیر برای عبادت و معنویت فراهم است که خداوند به مؤمنان روزی داده است. مومنان باید در این ایام به ویژه در ایام مبارک ولادت امیرالمومنین امام علی (ع) برای یکدیگر دعا کنند.
وی در ادامه بر اهمیت تبلیغ در حوزههای علمیه در طول تاریخ شیعه اشاره کرد و بیان داشت: در طول نزدیک به ۱۲۰۰ سال بعد از ایام غیبت، کارکردهایی برای مبلغان در نظر گرفته شده است. از جمله کنشگری فعال اجتماعی در زمینههای فقه، اخلاق و معنویت که به عنوان مهمترین کارکردها است و مبلغان در این حوزهها به شدت کنشگر بودند و نقش خود را به خوبی ایفا کردند.
حجت الاسلام والمسلمین مسعودی افزود: با گذشت زمان و تغییرات جهان، مسائل نیز تغییر کردهاند. در حدود پنج دهه قبل، عمدهترین مسائل جهان تک وجهی و تک ساحتی بودند. در آن زمان، امنیت به عنوان اصلیترین مسئله مطرح می شد، زیرا جهان به تازگی از جنگ جهانی دوم خارج شده و دنبال یک ثبات امنیتی بود. به مرور زمان، مسائل دیگری مانند اقتصاد، حقوق بشر و محیط زیست نیز به تدریج اهمیت پیدا کردند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی بیان کرد: در دنیای امروز، مسائل از حالت تک وجهی خارج شده و با سرعت قابل توجهی تغییر میکنند. در هر لحظه انسان احساس میکند که یک اتفاق جدید در حال رخ دادن است. تنوع مسائل مدیریت شده در زمینههای مختلفی همچون امنیت، اقتصاد، فرهنگ، حقوق بشر، محیط زیست و مسائل آینده بشر وجود دارد که کنشگری اجتماعی مبلغان باید با این تحولات همسو باشد و نمیتوان ادعا کرد که جدا از آنچه در جهان اتفاق میافتد، باشیم.
حجت الاسلام مسعودی در ادامه به اهمیت هماهنگی با تحولات جهانی اشاره کرد و اظهار داشت: دست اندرکاران امور تبلیغی باید به دقت بررسی کنند که تا چه حد با تغییرات جهان هماهنگ هستند. ورود عالمانه در جریان تحولات اجتماعی از موارد مورد تاکید بوده و این مسئله میتواند بر کیفیت تبلیغ و تاثیرگذاری آن بیفزاید.
وی به تغییرات تاریخی در عرصه تبلیغ اشاره کرد و گفت: در طول هزار سال گذشته، کرسی منبر از کرسی علم تفکیک شده است. تا قبل از انقلاب اسلامی، علمای بزرگ شان خود را بالاتر از منبر میدانستند و به عنوان کوه علم تلقی میشدند. در این زمان، خطیبان بر منبر میرفتند و مطالبی بیان میکردند که بیشتر جنبه تهیجی داشت تا علمی.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی تصریح کرد: خوشبختانه با جریان انقلاب اسلامی، کرسی منبر و خطابه با کرسی علم و دانش پیوند یافتند. در گذشته علمای برجستهای در مشهد بر منبر میرفتند و به تدریج به این نتیجه رسیدند که علم تبلیغ یکی از شاخههای مهم علم است. در اسناد حوزه نیز آمده است که حوزهها باید در کنار فعالیتهای آموزشی، در حوزه تبلیغ نیز وارد شوند و این فعالیتها باید با علم و دانش همراه باشند.
وی همچنین بیان کرد: در جلسات حوزه، گاهی گفته میشود کسانی که نمیتوانند درس بخوانند به شاخه تبلیغ بروند، اما باید توجه کرد که افراد با ورود علمیتر باید در کنار علم تبلیغ نیز فعالیت کنند. طی یک دهه اخیر، حوزهها با مقوله حکمرانی خوب درگیر بودهاند و حکمرانی خوب چرخهای دارد که اگر رعایت نشود، اهداف آن محقق نخواهد شد.
حجت الاسلام مسعودی در ادامه سخنان خود به تحلیل چرخه سیاست گذاری پرداخت و بیان کرد: سیاست گذاری، تنظیمگری و تسهیلگری سه شاخه اصلی این چرخه هستند. حوزههای علمیه در تدریس، آموزش و تبلیغ و خطابه کجای این چرخه قرار دارند و آیا توانستهاند در سیاست گذاری ورودی داشته باشند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی در ادامه توضیحات خود به موضوع تنظیمگری و تسهیلگری اشاره و بر لزوم تنظیم اسناد پیوست فقهی، اخلاقی و حقوقی تاکید کرد و گفت: حوزههای علمیه در وضع قوانین مناسب دخیل نیستند. حوزهها باید در این زمینهها اقدامات لازم را انجام دهند تا حاکمیت به نتایج مطلوب برسد. تدوین سند پیوست فقهی مناسب برای اقتصاد از اهمیت ویژه ای برخوردار است که تاکنون موفق به ارائه چنین سندی نشدهایم.
حجت الاسلام مسعودی در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: مقولههای اخلاق و حقوق نیز باید توسط حوزهها و مبلغان مورد توجه قرار گیرند و اسناد پیوسته لازم در این زمینهها فراهم شود. این نهضت باید در حوزههای علمیه و جریان تبلیغی صورت گیرد و تعاملات درونی حوزهها باید به درستی تعریف و اجرا شود.
افزودن دیدگاه جدید